Jaką firmę założyć: własną, agencyjną czy franczyzową?
Wybór jest tylko na pozór prosty: możesz otworzyć własną firmę albo kupić sprawdzony pomysł na biznes, aby rozpocząć działalność w jednej z sieci franczyzowych lub agencyjnych. No właśnie, którą z tych form biznesowych wybrać?
Zakładamy sami
Na biznes na własną rękę powinien decydować się przedsiębiorca, który nie lubi podporządkowywać się zewnętrznie narzuconym procedurom, znalazł niszę rynkową, ma pieniądze na biznes oraz doświadczenie w branży, w której chce działać (potrzebne będzie do wypracowania marki) i już okrzepnięte kontakty handlowe.
Kupujemy franczyzę
Jeśli przedsiębiorcy brakuje doświadczenia w branży, może je kupić inwestując w licencję franczyzową. Franczyzodawca zapewnia korzystanie ze znanej marki i sprawdzone know-how, udział w akcjach marketingowych, szkolenia itp. Oddala to od nowo upieczonego przedsiębiorcy ryzyko bankructwa. Franczyza bowiem to inwestycja w sprawdzony biznes. Ceną franchisingu jest ograniczenie niezależności w prowadzeniu biznesu oraz opłaty uiszczane na rzecz franczyzodawcy – licencyjna i bieżąca.
Zakładamy agencję
Na agencję decydują się osoby, które chcą jak najmniej zainwestować i jak najmniej zaryzykować. Dzięki niższej kwocie inwestycji systemy agencyjne są bardziej dostępne niż franczyzowe.
Agent ryzykuje mniej pieniędzy i nie wnosi opłat licencyjnych. Ale bezpieczeństwo kosztuje. Agent pracuje na rzecz i w imieniu zleceniodawcy - właściciela sieci i otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji od sprzedanych towarów lub usług. Zysk wypracowany przez punkt agenta w całości należy do właściciela sieci, ale w przypadku kłopotów, to zleceniodawca pokrywa ewentualne straty generowane przez punkt agencyjny. Niezależnie od wyniku punktu agent otrzyma swoje wynagrodzenie prowizyjne. Agent ma wpływ tylko na wysokość sprzedaży, od której uzyskuje prowizje. Natomiast zleceniodawca może zmniejszać lub zwiększać wysokość przyznawanej agentom prowizji w zależności od polityki firmy.
Arkadiusz Słodkowski, Kinga Wojciechowska PROFIT system
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


