Jak rozwinąć skrzydła?
Przedsiębiorcy rozważający sprzedaż licencji i rozwój swojej firmy na zasadzie franczyzy, powinni umieć dobrze liczyć. Bowiem to, co ma zalety, ma też wady. Wcale nie musi być ich tyle samo.
Wielu przedsiębiorców, których pomysł biznesowy wypalił, i prowadzą już kilka własnych placówek, nie ma pieniędzy na następne. Stają wtedy przed pytaniem: wziąć na rozwój kredyt z banku, podzielić się własnością z inwestorem finansowym, wejść na giełdę, czy może rozwijać się poprzez franchising, który angażuje pieniądze franczyzobiorców? Jeśli wybiorą to ostatnie rozwiązanie muszą znać dokładnie jego zalety i wady.
Większa sprzedaż
Najpierw zalety. Franchising umożliwia franczyzodawcy rozbudowę kanałów dystrybucyjnych, a co za tym idzie wzmocnienie jego pozycji na lokalnym rynku, bez konieczności dokonywania większych inwestycji. Oznacza to również zwiększenie skali wykorzystania nazwy firmy i oznaczeń handlowych. Dzięki temu w planach rozwoju firmy można założyć większą sprzedaż towarów czy usług.
Opłaty w trakcie
Bardzo istotna jest możliwość uzyskania przez franczyzodawcę dodatkowego źródła dochodów w postaci wynagrodzenia, którego zapłata stanowi jeden z podstawowych obowiązków franczyzobiorcy. Chodzi tu nie tylko o opłatę wstępną związaną z zawarciem umowy, ale także o bieżące wynagrodzenie będące zapłatą za różnorodne świadczenia, np. marketing, realizowane przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy w trakcie trwania umowy.
Zaangażowanie
Ponieważ franczyzobiorcy są właścicielami swych przedsiębiorstw, w które inwestują własne pieniądze, są oni bardziej zaangażowani w ich prowadzenie, niż miałoby to miejsce w przypadku pracowników najemnych.
Tańszy marketing
Obniżeniu ulegają wydatki franczyzodawcy na działania promocyjno-reklamowe, gdyż uczestnicy systemu franczyzowego są zwykle zobowiązani do dokonywania wpłat na wspólny fundusz marketingowy.
Bunt na pokładzie
Ale nie ma tak dobrze. Tam gdzie są zalety, są i wady. Franczyzobiorcy, którzy odnieśli sukces działając w ramach systemu stworzonego przez franczyzodawcę, mogą chcieć się uniezależnić. Pewnego dnia może okazać się, że dotychczasowy franczyzobiorca stał się konkurentem franczyzodawcy, w dodatku znając doskonale rynek oraz mocne i słabe strony franczyzodawcy. Z tego właśnie względu umowa franczyzowa powinna zawierać klauzulę zakazującą franczyzobiorcy konkurencji wobec franczyzodawcy oraz innych uczestników systemu. Trzeba jednak być świadomym, że ta klauzula odsuwa tylko w czasie możliwość podjęcia przez franczyzobiorcę działalności konkurencyjnej, bo przecież wyznaczony mu okres karencji musi kiedyś minąć.
Kombinatoryka stosowana
W przypadku uiszczanych przez franczyzobiorcę opłat franczyzowych, które są uzależnione od osiąganego zysku, a nie od poziomu sprzedaży, może zdarzyć się, że franczyzobiorca będzie się starał zaniżyć wysokość zysku, a co za tym idzie doprowadzić do pomniejszenia wynagrodzenia franczyzobiorcy. Warto wtedy pomyśleć o opłatach ryczałtowych.
"Ku" to nie jakość
Nie można również pominąć kwestii związanej z koniecznością wyegzekwowania przez franczyzodawcę odpowiedniej jakości działań franczyzobiorcy. W końcu działania te wpływają w istotny sposób na wizerunek całego sytemu franczyzowego. Zdarzają się franczyzobiorcy, którzy nie chcą, lub z jakiś powodów nie mogą, należycie realizować wytycznych franczyzodawcy zawartych w przekazanym im przez niego pakiecie franczyzowym i narażają opinię całej sieci. Rada na to jest jedna: franczyzobiorców należy wybierać powoli i umiejętnie, często szkolić, a przy powtarzających się notorycznie niedociągnięciach nie bać się rozwiązać umowę.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej