Wady franczyzy dla franczyzobiorcy
Wszystkie przedsięwzięcia gospodarcze wiążą się z ryzykiem, a franczyza nie jest tu wyjątkiem. Na co zwrócić uwagę?
Niektórzy uważają, że przystępując do sieci franczyzowej otrzymają gotowy przepis na łatwe i zyskowne prowadzenie biznesu. Przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do upatrzonej sieci, warto przeanalizować wszystkie uciążliwe strony franczyzy.
- Kontrola ze strony franczyzodawcy
Z samej definicji franczyzy wynika, że związek pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą musi opierać się na kontroli. Franczyzobiorca jest właścicielem własnej firmy, ale przyznana licencja zobowiązuje go do kierowania firmą zgodnie z warunkami określonymi w umowie. Musi zrozumieć, że w zamian za plusy płynące ze związania się z franczyzodawcą, musi zaakceptować kontrolę jakości i standardów. Każdy zły franczyzobiorca ma niekorzystny wpływ nie tylko na własną firmę, ale pośrednio na całą sieć franczyzową, a przez to na innych franczyzobiorców. Dlatego też dawca będzie narzucał standardy i wymagał, aby były one utrzymywane. - Opłaty, opłaty
Niestety nie ma nic za darmo. Za możliwość korzystania z know-how franczyzodawcy, mniejsze ryzyko niepowodzenia oraz wsparcie będzie trzeba zapłacić. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy wstępną opłatę franczyzową, a następnie uiszcza bieżące opłaty oraz dokonuje wpłat na fundusz marketingowy. I nawet w przypadku, kiedy umowa franczyzowa nie przewiduje żadnych opłat, franczyzobiorca będzie zobowiązany do zakupu towarów za pośrednictwem franczyzodawcy. Ogólnie, im bardziej zyskowny jest system i im większą pewność powodzenia kupuje franczyzobiorca, z tym większą opłatą musi się liczyć. - Trudne rozstanie
Umowa franczyzy będzie zawierać pewne ograniczenia w zakresie sprzedaży czy przeniesienia praw do firmy. Jest to oczywiste ograniczenie wolności gospodarczej franczyzobiorcy dotyczące jego własnego biznesu, ale ma ono swoje uzasadnienie. Skoro franczyzodawca jest skrupulatny w wyborze pierwszego franczyzobiorcy na daną lokalizację, to dlaczego miałby być mniej staranny w wyborze jego zastępcy? - Pomyłki franczyzodawcy
Franczyzodawca może czasem popełniać błędy w zarządzaniu siecią. Np. wymyślone przez niego innowacje w systemie, wdrożone już w trakcie trwania umowy, mogą okazać się nieudane i szkodliwe dla franczyzobiorców. Dobre imię systemu franczyzowego i wizerunek marki mogą więc stać się mniej szanowane z przyczyn niezależnych od franczyzobiorcy.
Aneta Wieczorek, PROFIT system
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

