Franczyza, a inne formy organizacji

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Każdy potencjalny franczyzodawca powinien się zastanowić czy franczyza pasuje najlepiej do jego strategii sprzedaży produktów lub usług. Poniżej prezentujemy najważniejsze podobieństwa i różnice pomiędzy franczyzą, a innymi umowami współpracy.

Franczyza a stosunek pracy
(pracodawca - pracownik)
Podobieństwa Różnice
Każda forma kontroli pracodawcy nad pracownikiem może być również zawarta w umowie franczyzowej. Franczyzodawca nie odpowiada za działania i zobowiązania franczyzobiorcy.
Franczyzodawca szkoli franczyzobiorców. Franczyzobiorca inwestuje własne środki finansowe, natomiast pracownik niczego nie inwestuje (w formie finansowej).

 

Franczyza a dystrybucja
Podobieństwa Różnice
Podstawowym obowiązkiem dystrybutora jest dostarczanie towarów odbiorcom końcowym. Istotą umowy franczyzowej nie jest dostarczanie towarów w celu ich dalszej odsprzedaży a uprawnienie i jednocześnie obowiązek franczyzobiorcy do korzystania z całego pakietu franczyzowego franczyzodawcy. Na taki pakiet składają się, między innymi, oznaczenia przedsiębiorstwa, wiedza i doświadczenie (know-how) oraz wsparcie ze strony franczyzodawcy – jednym słowem cała metoda prowadzenia biznesu opracowana przez franczyzodawcę.
Franczyzobiorca, podobnie jak dystrybutor, zna potrzeby, uwarunkowania i specyfikę lokalnego rynku. Franczyzobiorca zazwyczaj współpracuje z jedną firmą, tj. z franczyzodawcą, a dystrybutor zazwyczaj z kilkoma.
Franczyzobiorca i dystrybutor zwykle kupują dużą ilość produktów a sprzedają w małych ilościach. Franczyzodawca jest zobowiązany do szkolenia franczyzobiorcy w metodach sprzedaży i marketingu produktów lub usług.

 

Franczyza a licencja
Podobieństwa Różnice
Franczyzodawca i franczyzobiorca są związani umową. Każda ze stron gwarantuje drugiej szczególne prawa i ma wobec niej zobowiązania np. używanie marki produktu lub znaku towarowego. Obowiązki wynikające z umowy franczyzowej są aktywne - franczyzodawca sprawuje kontrolę nad działaniami franczyzobiorcy.
Umowa określa zakres ochrony praw franczyzobiorcy lub licencjobiorcy. Obowiązki wynikające z umowy licencyjnej są pasywne - licencjodawca koncentruje się głównie na otrzymywaniu honorarium i sprawowaniu kontroli nad korzystaniem z licencji.
Franczyzobiorca i licencjobiorca zobowiązują się do płacenia za udzielane im uprawnienia. Franczyzodawca rozwija sieć i koncentruje się na dobrym działaniu każdego jej elementu.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner
Michał Wiśniewski
Author
Michał Wiśniewski
doradca we franczyzie

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €