Marks & Spencer opuści Polskę
Przegrali, bo nie mieli franczyzy? Zaskakujący komunikat znanej odzieżowej marki.
Firma Marks & Spencer weszła do Polski w 1999 roku, a dziś pod jej szyldem nad Wisłą działa 11 sklepów. Wszystkie należą do centrali spółki i mieszczą się w takich lokalizacjach, jak centrum handlowe Arkadia, Blue City, Targówek, Złote Tarasy, Sawa (Warszawa), Klif Gdynia, Port Łódź, Koszalin, Malta Poznań, Arkady Wrocławskie, Oławska (Wrocław). Jak wynika z ostatniego komunikatu spółki, już niedługo wszystkie zostaną zamknięte.
Zarząd sieci dokonał przeglądu 466 sklepów działających poza granicami Wielkiej Brytanii, będącej matecznikiem marki. Przegląd dotyczył wyników i potencjału każdego z zagranicznych rynków grupy. Wykazał on, że działalność międzynarodową Marks & Spencer można podzielić na dwie części: działalność własną, która na wielu rynkach przynosi straty, oraz opłacalną działalność franczyzową, która w ubiegłym roku wygenerowała zysk w wysokości 87 mln funtów.
W ubiegłym roku działalność własna Grupy na dziesięciu rynkach przyniosła stratę w wysokości 45 mln funtów przy przychodach wynoszących 171 mln funtów, a niektóre rynki przynosiły straty przez ostatnie pięć lat. W raporcie stwierdzono, że było to spowodowane wieloma czynnikami, w tym rozdrobnieniem sklepów własnych i zbyt małą skalą działalności. Dodatkowo możliwości przyszłego rozwoju na tych rynkach są ograniczone.
Polska jest jednym z tych dziesięciu rynków, na których Marks&Spencer miał sklepy własne.
– W ramach szerszego przeglądu międzynarodowej działalności grupy przeprowadziliśmy szczegółowy przegląd możliwości na polskim rynku oraz naszych wyników w ostatnich pięciu latach. Wykazał on, że nasza działalność w Polsce jest nie do utrzymania. Zdajemy sobie sprawę z wpływu proponowanych w Polsce zmian na naszych pracowników i będziemy chcieli uzyskać ich opinie na temat naszej propozycji – powiedział Jonathan Glenister, dyrektor regionalny na Europę, Chiny i Indie w Marks & Spencer.
Łącznie z rynku znikną 53 sklepy, poza Polską działające w Chinach, Francji, Estonii, na Węgrzech, Litwie, w Słowacji, Rumunii, Holandii oraz Belgii. Zamknięcia oznaczają zwolnienia łącznie 2,1 tys. pracowników, z czego 351 w Polsce.
W przyszłości Marks & Spencer zamierza działać na mniejszej liczbie rynków, na których istnieją spółki będące w całości własnością firmy, ale z większym naciskiem na spółki joint venture i sieci franczyzowe. Sieć posiada 268 sklepów franczyzowych na 34 rynkach, a także utworzone spółki joint venture w Grecji i Indiach. Współpracując tam ze swoimi partnerami, grupa będzie wykorzystywać ich skalę działalności, infrastrukturę i znajomość lokalnych uwarunkowań. Marks & Spencer będzie także nadal rozwijać działalność franczyzową w zakresie produktów spożywczych we Francji.
Nadal będą również działać spółki będące własnością Grupy w Irlandii, Hong Kongu i Czechach, które dzięki silnej świadomości marki, powszechnie znanym lokalizacjom sklepów i lojalnym klientom wciąż przynoszą zyski.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


