Bar mleczny: Zysk na talerzu

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Choć „mleczaki” kojarzą się z PRL-em, ich historia sięga 120 lat. Pierwszy bar mleczny otwarty został w Warszawie pod koniec XIX wieku przez Stanisława Dłużniewskiego – ziemianina i hodowcę krów. Bar nazywał się „Mleczarnia Nadświdrzańska”, a serwowano w nim dania jarskie na bazie mleka, sera, mąki i jaj. Mleczarnia szybko zyskała popularność wśród mieszkańców stolicy, co zaowocowało kolejnymi podobnymi lokalami już w całym kraju. Ich popularność wynikała w dużej mierze z rosnących cen żywności w odradzającym się po wojnie i zaborach kraju. Bary mleczne od początku stały się alternatywą dla droższych restauracji, tak było też w PRL-u i tak jest do dziś.

Biedak obok bogatego

Bary mleczne to najbardziej demokratyczne miejsca. W jednej kolejce po leniwe stoją ludzie o rozmaitej kondycji społecznej, od szefów dużych firm, artystów, po biednych emerytów oraz bezrobotnych. Ta specyfika barów mlecznych wynika z dwóch rzeczy: z jakości serwowanych dań i polityki państwa, ponieważ „bary mleczne są ważnym ogniwem w sieci pomocy społecznej” – głosi ustawa o pomocy społecznej. Już w dwudziestoleciu międzywojennym funkcjonowały specjalne rozporządzenia ministerialne, które regulowały ceny dań tak, aby każdego było stać na ciepły posiłek. Praktyka stosowana do dziś, choć w nieco zmienionej formie. Dziś państwo nie dyktuje już cen w jadłodajniach, ale chętnym na dotacje narzuca wysokość na dotowane produkty, co daje gwarancje niskich cen gotowych posiłków. Marża surowców nie może przekroczyć 30 proc.

O dotacje budżetowe może ubiegać się każdy przedsiębiorca prowadzący bar mleczny. – Wystarczy wypełnić wniosek i zgłosić się do miejscowej izby skarbowej – przekonuje Wiesława Dróżdż z Ministerstwa Finansów. Dotacja wynosi 40 proc. wartości surowców zużytych do produkcji dań, ale tylko jarskich (pełną listę dotowanych produktów publikuje ministerstwo). – To dzięki dofinansowaniu dania w barach mlecznych wciąż należą do najtańszych na rynku – dodaje urzędniczka.

Komercja w mlecznym barze

Na dotacje do posiłków nie liczy specjalnie Kamil Hagemajer, założyciel Jadłodajni Centralnej (do której należy bar mleczny „Prasowy”) oraz Massive Foods (która prowadzi bary „Mleczarnia Jerozolimska” w Warszawie). – Tak zaprojektowałem swój biznes, żeby bary zarabiały na siebie nawet bez państwowego dofinansowania – mówi przedsiębiorca. – Postarałem się m.in. o tańszy surowiec, ale nie z hurtowni, a od grup producenckich czy specjalistycznych składnic. Stworzyłem nawet specjalną platformę zakupową i logistykę dostaw produktów dla całej mojej grupy mlecznych barów. Platforma działa na zasadzie odwróconego sklepu internetowego i pozwala mi na codzienne zakupy bez konieczności magazynowania surowców, co jest bardzo kosztowne. Dzięki temu oszczędzam jakieś 20-25 proc. na zakupach – dodaje.

Ale to nie koniec poszukiwania oszczędności i udogodnień przez młodego biznesmana. Teraz Hagemajer finalizuje testowanie aplikacji dla swojej platformy zakupowej, która pozwoli innym właścicielom barów dołączyć do wspólnych zakupów. Przedsiębiorca liczy tu na efekt skali, który pozwoli jeszcze bardziej obniżyć koszty zakupionych surowców.
Innym sposobem na zarabianie bez dotacji jest oczywiście opcja podniesienia ceny posiłków o kilka procent – dodaje Hagemajer. – I to wciąż będą tanie dania. Tyle że to byłoby pójściem po linii najmniejszego oporu, a na tym nigdy nie wychodzi się dobrze. Z drugiej strony plusem byłoby pozbycie się roboty papierkowej – mówi biznesmen. W barach mlecznych kontrole skarbówki i inspekcji pracy odbywają się częściej niż w innych miejscach, 30 proc. mojego czasu poświęcam na papierologię – kwituje z ironią.

Całkiem nietani tani bar

Bar mleczny to większa inwestycja niż na pierwszy rzut oka można się spodziewać. Finalny koszt będzie oczywiście bardzo zróżnicowany i zależny od stanu lokalu pod bar oraz rozmachu, z jakim zaprojektujemy wystrój. Niemniej średni koszt inwestycji w lokal o powierzchni 100 m2 wyniesie 300-400 tys. zł. Drożej będzie w przypadku, gdy bar powstaje w lokalu, w którym nie było wcześniej gastronomii. Tu koszt adaptacji wzrośnie nawet o 1/3 w porównaniu do lokalu, w którym gastronomia wcześniej była. A największym wyzwaniem dla właściciela może być uzyskanie wszystkich pozwoleń. Procedury sanitarno-administracyjne wymagają dużo pracy projektowej. Realizacja projektu od podstaw może zająć nawet sześć miesięcy.

Nieco łatwiej jest w przypadku dostosowania lokalu, w którym wcześniej była gastronomia. Koszty są zdecydowanie niższe, a czas potrzebny na uruchomienie lokalu krótszy. – Warto o tym pamiętać przed wyborem miejsca na bar mleczny – przekonuje Hagemejer. – Ważne, żeby przed decyzją o adaptacji lokalu konsultować pomysł z technologiem, który przygotuje projekt. Studium projektu pozwoli określić wymagania dla lokalu szczególnie w zakresie wentylacji, bez której działalność będzie niemożliwa – dodaje przedsiębiorca. – Dobrze też skonsultować projekt ze wspólnotą mieszkaniową, jeżeli taka jest, jeśli adaptacja będzie wymagała ingerencji w części wspólne, np. poprowadzenia wentylacji lub przyłącza kanalizacyjnego. Bez zgody wspólnoty na wykorzystanie części wspólnych może to być bardzo trudne – kwituje.

Na koniec liczymy koszty wystroju i wyposażenie lokalu. Tu wartość inwestycji będzie wprost proporcjonalna do jakości wykończenia i zainstalowanego sprzętu. Oczywiście, nierzadkim sposobem, aby zaoszczędzić na starcie, jest zakup używanego sprzętu do kuchni, ale to może być oszczędność pozorna, bo prawdopodobieństwo awarii jest znacznie większe, a naprawy i przestoje kosztują. Ponadto, mimo że bar mleczny jest z zasady tanim barem, jego wystrój nie powinien być tandetny, bo tego klienci mogą nie przełknąć.

Mleczna legenda

Ze smakiem pożywią się na pewno klienci warszawskiego Baru Prasowego. Kultowego „mleczka”, który od blisko 60 lat jest ważnym miejscem na kulinarno-społecznej mapie stolicy. Dwa lata temu los baru był zagrożony. Gdy jego właścicielka przeszła na emeryturę, miasto uznało, że prestiżowy odcinek ul. Marszałkowskiej nie jest dobrym miejscem na tani bar dla miejskiej biedoty. Na znak protestu przeciw decyzjom urzędniczym okoliczni mieszkańcy i bywalcy „mleczka” dokonali tzw. społecznego otwarcia Prasowego, w którym organizowano pikiety i spotkania z urzędnikami w obronie „społecznego charakteru miejsca”. Determinacja protestujących była tak duża, że władze miasta w końcu uległy. Rozpisany został konkurs na wynajem tego lokalu pod działalność gastronomiczną, a dokładnie pod bar mleczny w myśl ustawy o pomocy społecznej.

Konkurs wygrała spółka Jadłodajnia Centralna, należąca do Kamila Hagemajera. – Z początku byłem przeciwny pomysłowi, ale z czasem przekonała mnie legenda związana z tym miejscem i zaangażowanie okolicznych mieszkańców – mówi przedsiębiorca. – Prasowy to ogromna powierzchnia (300 m2) i jeszcze większa tradycja. Zaangażowałem w jego odbudowę ogrom pracy i niemało pieniędzy. Zatrudniłem architektów i dekoratorów wnętrz. Wymieniłem przestarzałe instalacje i urządzenia – wylicza. – Słowem, odbudowaliśmy ruinę – dodaje.

Bar został odrestaurowany ze smakiem i wielką troską o detale sprzed lat, ruszył wiosną trzy lata temu. Ocalono posadzki z ceramicznych płytek, zachowano biało-czarną kolorystykę wnętrza oraz kraciaste obrusy i neon nad wejściem. Jak dawniej jadłospis układany jest z plastikowych literek wciskanych w czarną wielką tablicę. Jednak przywiązanie do tradycji nie oznacza odwrócenia się od współczesnych trendów. W Prasowym wygospodarowano miejsce na modny dziś social table, czyli tzw. stół społeczny przy którym odbywają się spotkania kulturalne, społeczne, lub po prostu siadają przy nim nieznający się goście. Są też: miejsce i podjazd dla wózków, przewijak i ekspres do kawy.

Cała inwestycja wyniosła nowego właściciela blisko 1 mln zł, ale opłaciła się. Dziś Prasowy to najefektowniejszy mleczak w Warszawie, odwiedza go nawet 500-700 osób dziennie. Do tego dochodzi minimum 70 tys. zł. rocznie dotacji z budżetu państwa – do czego wręcz obliguje nowego właściciela tzw. profilowana umowa najmu. Ale z tym bywa równie. – Nie skorzystałem w tym roku z tych dotacji, bo zabrakło w budżecie środków – mówi przedsiębiorca. – Ale nie narzekam, bo preferencyjna stawka czynszu w wysokości 12 zł za m2 to rewelacyjne warunki w porównaniu do komercyjnych stawek 100-200 zł za m2 w centrum Warszawy. Oprócz tego tanie zakupy w zupełności pozwalają mi utrzymać niskie ceny.

W Prasowym nie można też realizować kuponów obiadowych wydawanym przez MOPS bezrobotnym mieszkańcom dzielnicy. Wartość takich kuponów to 12 zł, ale Hagemajer świadomie zrezygnował z tej formy. – To kwestia modelu biznesowego. Ja zdecydowałem się otworzyć to miejsce na ludzi, którzy z własnej woli chcą wybrać bar jako miejsce codziennego posiłku a nie dlatego, że mają kupon z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – tłumaczy właściciel.

Bar we franczyzie

Najbardziej znaną na świecie siecią barów jest McDonald’s. To właśnie franczyza uczyniła z tych marek globalnych potentatów. Z barami mlecznymi jest nieco inaczej. Wprawdzie w PRL-u gross barów mlecznych należało do spółdzielczej marki Społem, jednak niewiele to miało wspólnego z franczyzą, jaką znamy współcześnie. Kamil Hagemajer, który w formie spółek prowadzi sieć sześciu barów mlecznych, sceptycznie podchodzi do franczyzy w barach mlecznych. – To specyficzne miejsca, często z sobie tylko znaną i niepowtarzalną legendą czy tradycją powstałą wokół danego baru. Oczywiście, technicznie można zrobić dwa, pięć czy dziesięć takich samych lokali, ale to bez sensu. Bo to, co w barze mlecznym jest najważniejsze, to atmosfera, jaką tworzą ludzie. Ludzie, którzy tam przychodzą, i osoby, które tam pracują. Tego nie da się skopiować i przenieść do innego lokalu. Każdy bar jest inny i taki musi pozostać, żeby być prawdziwym barem mlecznym, do którego zechcą przyjść klienci szukający autentycznego smaku – kwituje przedsiębiorca.

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł