Przez żołądek do biznesu

– To miała być myjnia samochodowa, ale mój wspólnik zjadł pizzę w Kaliszu i przybiegł do mnie z nowym pomysłem na biznes – mówi Marian Witczak, franczyzobiorca Tutti Santi.
Nim Marian Witczak został przedsiębiorcą, był etatowym przedstawicielem handlowym w branży spożywczej. Jak sam mówi, zdobył solidne podstawy do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Po kilku latach postanowił spróbować swoich sił w branży ubezpieczeniowej – został agentem jednego z towarzystw. Prowadził ten biznes przez kilka lat, jednak szukał czegoś nowego. Wraz ze wspólnikiem postanowili otworzyć myjnię bezdotykową pod własną marką. Gdyby pomysł się sprawdził, mieli otwierać kolejne. Wszystko było już przygotowane. Mieli biznesplan, teren pod myjnię, wiedzieli, jakie urządzenia chcą kupić itd.
– Już zaczynaliśmy wszystko załatwiać, ale mój wspólnik wyjechał do Kalisza. Od tego momentu nic już nie było takie samo – wspomina Marian Witczak. – Dzwoni do mnie i mówi, że wchodzimy w gastronomię, bo zjadł świetną pizzę w Kaliszu, poznał właściciela marki i to będzie lepszy biznes. Wariat – pomyślałem.
Od myjni do restauracji
Na początku Marian Witczak nie do końca poważnie traktował ten pomysł, obiecał jednak, że pojedzie do Kalisza i sprawdzi, czym tak zachwycił się jego wspólnik. Tak trafił do Tutti Santi i poznał Sergiusza Urbaniaka, który odpowiada za rozwój sieci.
– Uważam się za kulinarnego smakosza – mówi franczyzobiorca. – Jadałem różne specjały, ale takiej pizzy nigdy wcześniej nie kosztowałem. Nigdy też nie spotkałem restauracji, w której pracownicy z taką pasją i zaangażowaniem opowiadaliby o tym, co robią, jak przygotowują potrawy i co serwujeąswoim gościom.
Franczyzobiorca dodaje, że bał się zainwestować w gastronomię, bo to ryzykowna branża. Jednak koncept Tutti Santi uznał za wyjątkowy, a że rynek sprzyja branży gastronomicznej, postanowił zaufać franczyzodawcy. Według Mariana Witczaka, niezwykłość kuchni Tutti Santi wynika z bezkompromisowego podejścia do produktów i receptur przygotowanych osobiście przez zdobywcę tytułu Mistrza Włoch w robieniu pizzy klasycznej Valerio Valle. – To dzięki wyjątkowym recepturom oraz najlepszym włoskim produktom, m.in. mące „5 stagioni”, sosie pomidorowym z pomidorów pelati, mozzarelli di bufala, szynce prosciutto crudo, ta pizza jest doskonała – dodaje. – Początkowo obawiałem się kosztów importu produktów z Włoch, jednak franczyzobiorcy korzystają ze sprawdzonego łańcucha dostaw i wynegocjowanych przez centralę warunków – wyjaśnia przedsiębiorca. Sieć tworzy grupę zakupową, dzięki czemu firma może zamawiać produkty bezpośrednio u włoskich producentów po bardzo atrakcyjnych dla franczyzobiorców cenach.
Po wizycie w Kaliszu Marian Witczak zgodził się na pomysł wspólnika i rozpoczęli poszukiwania lokalu pod restaurację w Poznaniu. Nie było łatwo, ponieważ franczyzodawca wymaga, żeby lokal spełnił określone kryteria, które mają wpływ na jego atrakcyjność. W końcu udało się znaleźć odpowiedni. Rozpoczęły się przygotowania. Franczyzobiorca przyznaje, że centrala dostarczyła wszystkich potrzebnych materiałów i opracowała niezbędne projekty, a skierowany przez franczyzodawcę architekt czuwał nad przebiegiem prac. Otwarcie i szkolenia osobiście nadzorował Valerio Valle, który w tym celu przyleciał do Poznania i szkolił cały personel.
– Dostaliśmy ogromne wsparcie od franczyzodawcy, ale najwspanialsze były szkolenia, nigdy bym nie pomyślał, że do stworzenia dobrej pizzy, konieczna jest tak szeroka wiedza z zakresu chemii czy piekarnictwa – współpraca z mistrzem Włoch to była prawdziwa przygoda dla mnie i całego zespołu.
Marian Witczak przyznaje, że inwestycje w gastronomię nie należą do najtańszych. Według organizatora systemu inwestycja w Tutti Santi wynosi od 180 do 500 tys. zł, w zależności od wielkości i stanu lokalu. Koszty te zawierają opłatę wstępną, prace budowlane i wykończeniowe, projekty budowlane, całość wyposażenia, urządzenia, marketing, system informatyczny, zatowarowanie itd. W swoją restaurację poznańscy wspólnicy zainwestowali ok. 400 tys. zł. Nie musieli posiłkować się kredytem, ale wysiłek był ogromny. Wspólnicy wystartowali w maju 2015 roku.
– To był udany debiut – wspomina przedsiębiorca. – Mieliśmy krótką, ale skuteczną kampanię na otwarciu w radiu, kinach oraz mediach społecznościowych. A konferencję prasową prowadził Valerio Valle.
Ich biznes jest rentowny od pierwszego miesiąca. Wspólnicy zatrudniają 15 osób, w tym czterech pizzaiolo. Marian Witczak mówi, że ich restauracja odnotowuje wzrosty na poziomie kilkunastu, kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie (rok do roku). Franczyzobiorca jest zadowolony z biznesu, dodaje też, że jego restauracja często wypełniona jest do ostatniego stolika, a w weekendy nawet tworzą się kolejki. Witczak chwali sobie również współpracę z centralą sieci. Zaznacza, że twórca konceptu jest doświadczonym franczyzodawcą i skutecznym koordynatorem. Franczyzobiorca Tutti Santi dodaje też, że zamiana myjni na restaurację Tutti Santi była dobrą decyzją.
– Przyszedł czas, żeby pomyśleć o rozwoju – mówi Marian Witczak. – Postanowiliśmy uruchomić drugą restaurację tej marki w Poznaniu. Jesteśmy na etapie poszukiwania lokalu.
Pierwsza restauracja pod szyldem Tutti Santi powstała w 2013 roku. Dziś jest ich sześć, z czego trzy franczyzowe. W I kwartale tego roku firma otwiera kolejne trzy restauracje, na które podpisane są już umowy franczyzowe i wybrane lokalizacje. Franczyzodawca zamierza otwierać 10 lokali rocznie.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej