Pytajcie o wsparcie

Przekazujemy franczyzobiorcy wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na rentowność jego biznesu – mówi Marek Lipka, dyrektor ds. franczyzy i sklepów convenience w Carrefour Polska.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Carrefour Polska przedstawił podsumowanie za ubiegły rok. Jak w tym zestawieniu wygląda sieć franczyzowa?
Franczyza była i jest istotnym elementem biznesu Carrefour w Polsce. W 2016 roku uruchomiliśmy 120 sklepów we wszystkich oferowanych formatach franczyzowych. Obecnie łączna liczba punktów franczyzowych pod markami należącymi do naszej firmy sięga 650, co daje nam miejsce w czołówce franczyzodawców w tej branży. Z naszego punktu widzenia ważne jest jednak, aby każdy otwarty sklep był rentowny, a dla franczyzobiorcy był źródłem zysku i satysfakcji.
Tego chce każdy franczyzodawca. Nie każdemu jednak wychodzi. Jak Carrefour pomaga swoim franczyzobiorcom w osiągnięciu i podnoszeniu rentowności?
Całą swoją wiedzę, jaką posiadamy o rynku, produktach czy zachowaniach zakupowych klientów, wykorzystujemy na rzecz sklepów zrzeszonych w naszej sieci. Regularnie analizujemy dane sprzedażowe we wszystkich naszych formatach. Czerpiemy również z doświadczeń sieci na rynkach w innych krajach.
Po co franczyzobiorcy takie dane?
Same cyfry do niczego mu nie posłużą, ale to kapitał, który my przetwarzamy na szereg narzędzi, które udostępniamy franczyzobiorcom. Dla przykładu, jesteśmy w stanie powiedzieć, ile centymetrów kwadratowych na półce potrzeba na daną kategorię produktów w każdym z formatów, które oferujemy. Potrafimy to zrobić z każdym produktem, dla każdego formatu w każdej lokalizacji. Dzięki takim rozwiązaniom sklep jest optymalnie zatowarowany, a franczyzobiorca nie zamraża pieniędzy w stany magazynowe oraz ma lepszą rotację w sklepie. Krótko mówiąc otrzymuje wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na rentowność jego biznesu. Podobne rozwiązania stosowane są w zakresie wyposażenia sklepu, ułożenia towaru w poszczególnych strefach i określonych miejscach na półkach oraz zaopatrzenia.
Nie każdy franczyzodawca tak robi?
Zacznijmy od tego, że na rynku fmcg są gracze, którzy nie mają systemów franczyzowych, choć twierdzą, że mają, oferując sklepom głównie dostawy towaru oraz prawo do używania logotypu. Nawet jeśli dany podmiot zainwestował w wyposażenie sklepu swoich odbiorców czy nawet system informatyczny, to do franczyzy jeszcze daleko. Profesjonalnemu franczyzodawcy powinno zależeć, aby powierzchnia w sklepach franczyzobiorców była optymalnie wykorzystana, towar rotował możliwie szybko, a właściciel nie zamrażał kapitału w magazynie, bo to zagraża płynności jego biznesu.
Jak zatem uniknąć pseudofranczyzy?
Kandydatom zainteresowanym przystapieniem do systemu spożywczego zalecam dociekliwość. Trzeba pytać organizatorów systemów o działania wspierające działalność handlową, o narzędzia, dzięki którym właściciel sklepu ma bieżącą kontrolę na biznesem. Dobry i profesjonalnie przygotowany franczyzodawca dostarcza taką wiedzę swoim franczyzobiorcom w sposób ciągły. Na pewno warto więc pytać franczyzodawców, jakie wsparcie gwarantują już po uruchomieniu sklepu. Informacja o tym, jak wiele otrzymujemy przed otwarciem punktu franczyzowego to za mało. Przecież biznes zaczyna się po otwarciu i wówczas najbardziej potrzebna jest pomoc franczyzodawcy.
Rozmawiał Łukasz Michalak
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...