Franczyza od Sfinksa

Sfinks chce mocno postawić na franczyzę, i to we wszystkich swoich konceptach. Ma też zamiar wyjść z masterfranczyzą za granicę i przejmować kolejne marki gastronomiczne.
Do Sfinks Polska należą obecnie restauracje Sphinx (segment casual dining), Chłopskie Jadło (segment premium) i WOOK (segment casual dining). Od niedawna spółka jest też właścicielem warszawskiego pubu Bolek oraz disco-pubów Meta, Meta Disco i Funky Jim. Pod koniec ubiegłego roku Sfinks podpisał z kolei umowę masterfranczyzy z marką Fabryka Pizzy.
Na tej bazie spółka chce zbudować w przeciągu najbliższych lat sieć liczącą w sumie 400 restauracji. Podstawą rozwoju ma się stać franczyza – lokali franczyzowych docelowo ma być nawet 70-90 proc. To spora zmiana, bo jeszcze niedawno prezes Sfinksa, Sylwester Cacek mówił nam, że raczej tylko marka WOOK jest mocniej dedykowana franczyzie. Teraz okazuje się, że właściwie każdy ze swoich konceptów spółka chce rozbudowywać tą drogą.
– Nadrzędnym strategicznym celem wszystkich zaplanowanych przez nas działań jest zwiększenie wartości spółki Sfinks Polska oraz dążenie do wypłaty dywidendy. Żeby planować długoterminowo wzrost wartości, musimy znacznie zwiększyć skalę działania i poszukiwać rynków umożliwiających taki wzrost, stąd plany obejmujące rozwój portfela marek, delivery i masterfranczyzę – zapowiada Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. – Zwiększenie skali działania i związane z tym synergie pozwolą na wypracowanie odpowiednich środków na rozwój organiczny. Posiadamy też w grupie cenne, a niedoceniane przez rynek aktywo, jakim obecnie są restauracje Sphinx. Jako jeden z elementów pozyskania finansowania przewidujemy przekształcenie części istniejącej sieci na model franczyzowy i pozyskanie dodatkowej wolnej gotówki bez uszczerbku dla budowania wartości tej sieci.
W przyjętej na lata 2017-2022 strategii rozwoju Sfinks planuje po pierwsze zmienić strukturę grupy. Sieciami gastronomicznymi, oprócz spółki-matki, mają także zarządzać spółki zależne lub powiązane, nad którymi zostanie zachowana kontrola Sfinks Polska. Konkretne zmiany zaplanowano też w poszczególnych konceptach. Jeśli chodzi o restauracje Sphinx (jest ich obecnie 93, rok temu było 114), to docelowo pod tym szyldem mają pozostać tylko te o powierzchni 250-350 m2. Jednocześnie część restauracji, działających w modelu operatorskim, ma być stopniowo przekształcana na model franczyzowy. Natomiast mniejsze lokale zyskają nową markę.
– Już w tym roku planujemy wydzielić ze Sphinx Restauracje część lokali, które będą działały pod zupełnie nową marką, w segmencie fast casual dining. Będą miały skróconą kartę z daniami kuchni bliskowschodniej, a ze względu na nowy format, sposób obsługi i mniejsze koszty – także atrakcyjne ceny. Dodatkowo relatywnie niskie nakłady na uruchomienie takiego lokalu oznaczają spory potencjał dla modelu franczyzowego – wyjaśnia Sylwester Cacek.
Spółka planuje też międzynarodowy rozwój sieci Sphinx, w oparciu o masterfranczyzę. Do 2022 r. marka ta ma być obecna w co najmniej trzech krajach.
Koncept Chłopskie Jadło (13 lokali) w ciągu następnych pięciu lat ma urosnąć do kilkudziesięciu restauracji – także poprzez franczyzę. Z kolei w przypadku marki WOOK (obecnie dwa lokale) planowany jest rozwój głównie w dużych miastach, z udziałem około 70 proc. lokali franczyzowych. Wcześniej jednak koncept czekają zmiany w ofercie, do której zostanie wprowadzone m.in. sushi.
Na bazie marek Meta, Meta Disco i Funky Jim Sfinks zamierza – również w modelu franczyzowym – zbudować własną sieć barów bistro. Zapowiada też rychłe otwarcia pizzerii w ramach masterfranczyzy Fabryki Pizzy. Oprócz tego Sfinks chce rozwijać sieć gastropubów, w stylu kupionego w ubiegłym roku Bolka.
Czas pokaże, czy Sfinks Polska stanie się jednym z silniejszych franczyzodawców na polskim rynku. Spółka nie ukrywa też, że ma w planach następne przejęcia kolejnych konceptów gastronomicznych.
Oprócz franczyzy, Sfinks chce również postawić na kanał delivery, czyli realizację zamówień w dostawie.
– Segment delivery jest obecnie w fazie bardzo dynamicznego rozwoju i walki o zajęcie pozycji rynkowej. Mamy szansę zbudować tu przewagę konkurencyjną, dzięki rozpoznawalnym markom, bogatej ofercie produktowej i planowanemu zasięgowi naszych sieci. W tym przypadku również rozważamy akwizycje lub alianse, które pozwolą nam na szybkie zbudowanie skali działania, dużego grona odbiorców i zapewnienie szerokiej oferty. Już od prawie roku planujemy i przygotowujemy się do wdrożenia tej usługi, w tym przez ponad pół roku prowadziliśmy testy w zakresie doboru dań, procesu dowozu czy wielkości sprzedaży – mówi Sylwester Cacek.
Sfinks przyznaje, że uzyskane od franczyzobiorców pieniądze będą jednym ze źródeł finansowania rozwoju firmy. Oczywiście, chce też inwestować w ten rozwój środki własne i starać się o finansowanie zewnętrzne. Innym pomysłem jest zmniejszenie udziału środków własnych w inwestycji, poprzez wykorzystanie tzw. „fit out”. Polega to na przerzuceniu nakładów, ponoszonych na przygotowanie restauracji na wynajmującego, np. centrum handlowe.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej