Nowy koncept na testach
Emperia sprawdza swoje sklepy convenience w rynkowych warunkach. Czy ich los już jest przesądzony?
Sieć 5 Market (Pięć Market) w zamyśle twórców miała być desantem Stokrotki na segment convenience, w którym w Polsce od lat dominuje Żabka. Na razie lubelska grupa Emperia, do której należy marka, testuje swój nowy koncept w ogniu rynkowej walki. Pierwszy punkt działa już w Lublinie, na dniach planowane jest otwarcie kolejnego. Łącznie w ramach pilotażu ma zostać uruchomionych dziesięć sklepów, a obserwacja ich wyników pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy pomysł okazał się trafiony. Jakie czynniki zdecydują?
Sklepy pod lupą
Po pierwsze, sprawdzane są kwestie logistyczne. Właściciel Stokrotki ma doświadczenie w zarządzaniu większymi sklepami, ale organizacja dostaw do mniejszego formatu convenience to, jak sam przyznaje, dla niego nowe wyzwanie.
– Już na tym etapie widzimy, że wdrożone przez nas rozwiązania się sprawdzają. Żeby jednak zapewnić świeżość dostaw oraz optymalizować ich koszty, placówki będą na razie otwierane blisko naszych centrów dystrybucyjnych – tłumaczy Dariusz Kalinowski, prezes Emperii.
Druga kwestia to obroty, czyli ruch w sklepie. Tu, jak wyjaśnia szef grupy, na odpowiedź nie trzeba było długo czekać.
– Sklepy convenience to punkty, do których klienci przychodzą, bo mają je „po drodze”, a nie dlatego, że planują rodzinne zakupy na dwa tygodnie. Dlatego tego rodzaju sklepy dość szybko „wchodzą na obroty”, w stosunkowo krótkim czasie po otwarciu wiadomo, czy sprzedaż osiągnie zakładany poziom czy nie – mówi Dariusz Kalinowski.
Pierwszy pilotażowy sklep podobno zdał oba egzaminy, a właściciele liczą, że kolejne testy również przyniosą pozytywne wyniki.
– Naszym zdaniem jest na to spora szansa – twierdzi Kalinowski.
Jeśli tak się stanie, konkurent Żabki i Freshmarketu rozpocznie ekspansję już jako pełnoprawny projekt. Oczywiście wiele czasu minie, nim rzeczywiście będzie mógł z tymi sieciami stawać w szranki jak równy z równym. Placówki zrzeszone w sieciach liderów liczone są w tysiącach.
Wiadomo natomiast, że rozwój konceptu 5 Market oparty zostanie na formule agencyjnej. Już pilotażowe placówki oddane zostały w zarządzanie agentów, których rolą jest m.in. zatrudnianie pracowników oraz dbałość o odpowiednią ekspozycję produktów. Inwestycja w sklep jest po stronie Emperii, franczyzodawca jest też właścicielem towaru. Agent otrzymuje natomiast wynagrodzenie. W jego skład wchodzi zarówno pewna stała podstawa, jak i część prowizyjna, zależna od wyników osiąganych przez sklep.
Stokrotki nadal kwitną
Niezależnie od nowego projektu, Emperia w dalszym ciągu rozwija swoją flagową sieć detaliczną pod szyldem Stokrotka. Obecnie sieć obejmuje ponad 380 supermarketów i marketów zlokalizowanych na osiedlach, w minicentrach i galeriach handlowych. W pierwszym kwartale koncept powiększył się o 11 sklepów, z czego cztery należą do franczyzobiorców. Dariusz Kalinowski przyznaje jednak, że otwarcia we franczyzie nie postępują tak dynamicznie, jak to zakładał zarząd.
– Mamy dość restrykcyjne wymagania wobec franczyzobiorców, jeśli chodzi o dostosowanie sklepów do naszych standardów. To dość „twarda” franczyza. Chcemy, by klient nie mógł dostrzec różnic pomiędzy naszymi sklepami, a punktami należącymi do partnerów. Nie każdy franczyzobiorca jest w stanie podołać tym wymogom – przyznaje prezes Emperia.
Typowe Stokrotki mają od 200 m2 do 1000 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane w regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci, a także produkty należące do marki własnej. W tym roku planowane jest otwarcie 90 sklepów. Należy się ich spodziewać raczej w drugiej połowie roku.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


