Duży rozmiar ma potencjał
Trendy społeczne sprzyjają sieciom odzieżowym z ofertą ubrań w dużych rozmiarach - mówi Anna Bombała, zarządzająca rozwojem marki Ulla Popken w Polsce.
Ulla Popken to sieć odzieżowa z ofertą skierowaną do pań noszących rozmiary powyżej 42. Czy jest to perspektywiczny wycinek rynku odzieżowego?
Ulla Popken była jedną z pierwszych marek, jakie powstały w tym segmencie rynku. Dość długo segment dużych rozmiarów traktowany był jako swego rodzaju monolit. Dopiero kilka lat temu zaczęły powstawać w tym segmencie kolekcje w różnym stylu i kierowane do – także wiekowo – zróżnicowanych grup klientek. Kolekcje Ulli Popken cieszą się popularnością, gdyż zaspokajają najwięcej potrzeb klientek. Składają się bowiem z modeli w modnym dzisiaj stylu casual, które mogą być noszone na różne okazje: do biura, w domu, na małe wyjścia, na wieczór, do kina czy na wakacje.
Wszystko wskazuje na to, że to ten segment rynku odzieżowego będzie rozwijał się najbardziej dynamicznie, głównie ze względu na dwa czynniki: tryb życia współczesnego człowieka i starzejące się społeczeństwo. Siedzący tryb życia i liczba godzin spędzanych przed komputerem albo w samochodzie, powoduje niestety otyłość. Z drugiej strony mamy osoby intensywnie ćwiczące w klubach fitness. W tej osób szczególnie szybko następuje zmiana proporcji sylwetki (np. umięśnione uda czy barki). Kolekcje w rozmiarach regularnych nie przewidują żadnych odstępstw od przyjętych rozmiarów i nie uwzględniają tego typu zmian. Stąd coraz więcej klientek, i to w różnym wieku, poszukuje odpowiednich dla siebie modeli w niszowych butikach.
Czy klientki tego rodzaju asortymentu mają jakieś preferencje, o których powinien wiedzieć przedsiębiorca?
Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Wymagają odpowiedniego podejścia i obsługi (np. ekspedientki powinny nosić także rozmiar większy niż 46). Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody. A odzież szyta w Polsce w dużych rozmiarach miała jedynie odziewać zamiast ubierać czy zdobić. Sukienki w kształcie worków z otworami na głowę i w kolorach szaro-brązowo-bordowych ożywionych czarnym były obok spódnic w gumkę i nieokreślonego kształtu bluzek najpopularniejszymi rodzajami sprzedawanej odzieży. Dopiero od ok. 15 lat ten segment odzieży damskiej próbuje rozwijać się w Polsce na – w miarę – normalnych zasadach. To wszystko spowodowało, że klientki w większych rozmiarach oczekują od personelu fachowego doradztwa i znajomości tematu, tzn. orientacji w sposobach ubierania się w rozmiarach większych niż 42. Z drugiej strony potrafią to docenić i pozostają niezwykle wierne wybranym markom i sklepom.
Jakie są plany rozwoju sieci Ulla Popken w Polsce?
W Polsce chcemy otwierać sklepy franczyzowe w miastach wojewódzkich oraz tzw. shop in shop w mniejszych ośrodkach. Realne jest otwieranie 3-4 sklepów rocznie. Franczyzobiorca kupuje towar na własny rachunek, ale możliwa jest wymiana towaru w uzgodnionych proporcjach i w określonym czasie. Wyposażenie sklepu łącznie z towarem to wydatek ok. 700 euro na metr kwadratowy, ale w kosztach wyposażenia partycypuje także franczyzodawca. Oprócz tego należy przeznaczyć 5 tys. euro na jednorazową opłatę licencyjną. Każdy franczyzobiorca może oczekiwać potrzebnego wsparcia w trakcie całego okresu trwania umowy. Na starcie Ulla Popken wykonuje projekt lokalu wspólnie z partnerem, szkoli go w prowadzeniu biznesu i jego zarządzaniu, pomaga w wyborze kolekcji i jej rozmieszczeniu w sklepie.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


