Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce [secret] => scrtk4eb413c6f7e24502f55f41de411c6417 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => moda [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => duzy-rozmiar-ma-potencjal [article_title_striped] => Duży rozmiar ma potencjał [dir] => article [article_text_photo] =>
Ulla Popken to sieć odzieżowa z ofertą skierowaną do pań noszących rozmiary powyżej 42. Czy jest to perspektywiczny wycinek rynku odzieżowego?
Ulla Popken była jedną z pierwszych marek, jakie powstały w tym segmencie rynku. Dość długo segment dużych rozmiarów traktowany był jako swego rodzaju monolit. Dopiero kilka lat temu zaczęły powstawać w tym segmencie kolekcje w różnym stylu i kierowane do – także wiekowo – zróżnicowanych grup klientek. Kolekcje Ulli Popken cieszą się popularnością, gdyż zaspokajają najwięcej potrzeb klientek. Składają się bowiem z modeli w modnym dzisiaj stylu casual, które mogą być noszone na różne okazje: do biura, w domu, na małe wyjścia, na wieczór, do kina czy na wakacje.
Wszystko wskazuje na to, że to ten segment rynku odzieżowego będzie rozwijał się najbardziej dynamicznie, głównie ze względu na dwa czynniki: tryb życia współczesnego człowieka i starzejące się społeczeństwo. Siedzący tryb życia i liczba godzin spędzanych przed komputerem albo w samochodzie, powoduje niestety otyłość. Z drugiej strony mamy osoby intensywnie ćwiczące w klubach fitness. W tej osób szczególnie szybko następuje zmiana proporcji sylwetki (np. umięśnione uda czy barki). Kolekcje w rozmiarach regularnych nie przewidują żadnych odstępstw od przyjętych rozmiarów i nie uwzględniają tego typu zmian. Stąd coraz więcej klientek, i to w różnym wieku, poszukuje odpowiednich dla siebie modeli w niszowych butikach.
Czy klientki tego rodzaju asortymentu mają jakieś preferencje, o których powinien wiedzieć przedsiębiorca?
Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Wymagają odpowiedniego podejścia i obsługi (np. ekspedientki powinny nosić także rozmiar większy niż 46). Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody. A odzież szyta w Polsce w dużych rozmiarach miała jedynie odziewać zamiast ubierać czy zdobić. Sukienki w kształcie worków z otworami na głowę i w kolorach szaro-brązowo-bordowych ożywionych czarnym były obok spódnic w gumkę i nieokreślonego kształtu bluzek najpopularniejszymi rodzajami sprzedawanej odzieży. Dopiero od ok. 15 lat ten segment odzieży damskiej próbuje rozwijać się w Polsce na – w miarę – normalnych zasadach. To wszystko spowodowało, że klientki w większych rozmiarach oczekują od personelu fachowego doradztwa i znajomości tematu, tzn. orientacji w sposobach ubierania się w rozmiarach większych niż 42. Z drugiej strony potrafią to docenić i pozostają niezwykle wierne wybranym markom i sklepom.
Jakie są plany rozwoju sieci Ulla Popken w Polsce?
W Polsce chcemy otwierać sklepy franczyzowe w miastach wojewódzkich oraz tzw. shop in shop w mniejszych ośrodkach. Realne jest otwieranie 3-4 sklepów rocznie. Franczyzobiorca kupuje towar na własny rachunek, ale możliwa jest wymiana towaru w uzgodnionych proporcjach i w określonym czasie. Wyposażenie sklepu łącznie z towarem to wydatek ok. 700 euro na metr kwadratowy, ale w kosztach wyposażenia partycypuje także franczyzodawca. Oprócz tego należy przeznaczyć 5 tys. euro na jednorazową opłatę licencyjną. Każdy franczyzobiorca może oczekiwać potrzebnego wsparcia w trakcie całego okresu trwania umowy. Na starcie Ulla Popken wykonuje projekt lokalu wspólnie z partnerem, szkoli go w prowadzeniu biznesu i jego zarządzaniu, pomaga w wyborze kolekcji i jej rozmieszczeniu w sklepie.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.
[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /artykul/10346/duzy-rozmiar-ma-potencjal/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => pytanie tygodnia [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 0 [link] => 32 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => pytanie-tygodnia ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 88624 [country_item] => pl [description] => Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody.Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce [path] => 0be/943/anna-bomba_a-ulla-popken-330x330.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 35268 ) ) [question_of_week] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 88625 [country_item] => pl [description] => Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody.
Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce [path] => 1a7/33e/anna-bomba_a-ulla-popken-100x133.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 100 [img_height] => 133 [itemserver_id] => 35269 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 88623 [country_item] => pl [description] => Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody.
Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce [path] => e86/4e6/anna-bomba_a-ulla-popken-400x300.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 35267 ) ) ) [og_image] => e86/4e6/anna-bomba_a-ulla-popken-400x300.jpg [article_date_formated] => 11.08.2017 [article_day] => Piątek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 88623 [country_item] => pl [description] => Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody.
Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce [path] => e86/4e6/anna-bomba_a-ulla-popken-400x300.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 35267 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 88623 [country_item] => pl [description] => Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody.
Anna Bombała, odpowiedzialna za rozwój sieci Ulla Popken w Polsce [path] => e86/4e6/anna-bomba_a-ulla-popken-400x300.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 35267 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => 4F [id] => 363 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => Stoiska depozytowe z odzieżą sportową [minimal_investment] => 130000.00 [name_length] => 2 [link] => /franczyza/363/4f/ [investmentFormatted] => 130 000 zł [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 71226 [country_item] => pl [description] => [path] => f4d/75d/4f.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 492 [img_height] => 250 [itemserver_id] => 20755 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 198698 [country_item] => pl [description] => [path] => 983/988/4f-krakow-bonarka-otwarcie-03.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 49327 ) [1] => Array ( [pid] => 198697 [country_item] => pl [description] => [path] => b17/163/franczyza3.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1024 [img_height] => 768 [itemserver_id] => 49326 ) [2] => Array ( [pid] => 198692 [country_item] => pl [description] => [path] => 959/4a7/4f-krakow-bonarka-otwarcie-05.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 49321 ) [3] => Array ( [pid] => 198696 [country_item] => pl [description] => [path] => 8d6/225/franczyza2.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1024 [img_height] => 712 [itemserver_id] => 49325 ) [4] => Array ( [pid] => 198695 [country_item] => pl [description] => [path] => 0cc/f89/franczyza1.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49324 ) [5] => Array ( [pid] => 198694 [country_item] => pl [description] => [path] => 8e4/515/4f-krakow-bonarka-otwarcie-10.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 49323 ) [6] => Array ( [pid] => 198693 [country_item] => pl [description] => [path] => fc2/0bd/4f-krakow-bonarka-otwarcie-07.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 49322 ) ) ) ) [1] => Array ( [name] => blue shadow [id] => 1243 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 11 [link] => /franczyza/1243/blue-shadow/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 86193 [country_item] => pl [description] => [path] => 726/3ec/blue-shadow.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 103 [itemserver_id] => 31251 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 192430 [country_item] => pl [description] => [path] => f17/8c2/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_11_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47887 ) [1] => Array ( [pid] => 192432 [country_item] => pl [description] => [path] => 702/010/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_3_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47889 ) [2] => Array ( [pid] => 192426 [country_item] => pl [description] => [path] => ea8/ab5/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_5_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47883 ) [3] => Array ( [pid] => 192427 [country_item] => pl [description] => [path] => cec/3d4/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_8_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47884 ) [4] => Array ( [pid] => 192428 [country_item] => pl [description] => [path] => 645/ca7/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_9_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47885 ) [5] => Array ( [pid] => 192431 [country_item] => pl [description] => [path] => cf6/a61/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_12_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47888 ) [6] => Array ( [pid] => 192429 [country_item] => pl [description] => [path] => a99/f91/blue_shadow_galeria_zielona_pu_awy_10_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47886 ) ) ) ) [2] => Array ( [name] => Cipo&Baxx [id] => 553 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 13 [link] => /franczyza/553/cipo-baxx/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 168119 [country_item] => pl [description] => [path] => f41/c68/cipo-baxx-logo.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 79 [itemserver_id] => 39852 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 74955 [country_item] => pl [description] => [path] => 020/64f/kielce-1-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 266 [itemserver_id] => 24314 ) ) ) ) [3] => Array ( [name] => Cropp [id] => 307 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 6 [link] => /franczyza/307/cropp/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 211153 [country_item] => pl [description] => [path] => 9b3/fac/logotyp_cropp_cmyk_5.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 160 [itemserver_id] => 52226 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 219503 [country_item] => pl [description] => [path] => 381/92f/sezon_13.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 901 [img_height] => 678 [itemserver_id] => 54696 ) [1] => Array ( [pid] => 219494 [country_item] => pl [description] => [path] => ae7/c02/sezon_11.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1033 [img_height] => 708 [itemserver_id] => 54687 ) [2] => Array ( [pid] => 219500 [country_item] => pl [description] => [path] => 036/a9f/sezon_3.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 813 [img_height] => 612 [itemserver_id] => 54693 ) [3] => Array ( [pid] => 219499 [country_item] => pl [description] => [path] => b40/493/sezon_4.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 834 [img_height] => 628 [itemserver_id] => 54692 ) [4] => Array ( [pid] => 219498 [country_item] => pl [description] => [path] => 894/40e/sezon_5.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 914 [img_height] => 734 [itemserver_id] => 54691 ) [5] => Array ( [pid] => 219497 [country_item] => pl [description] => [path] => da0/8b5/sezon_7.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 725 [img_height] => 550 [itemserver_id] => 54690 ) [6] => Array ( [pid] => 219496 [country_item] => pl [description] => [path] => 667/c46/sezon_8.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 896 [img_height] => 673 [itemserver_id] => 54689 ) [7] => Array ( [pid] => 219501 [country_item] => pl [description] => [path] => 97f/98b/sezon_2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 487 [img_height] => 724 [itemserver_id] => 54694 ) [8] => Array ( [pid] => 219502 [country_item] => pl [description] => [path] => d71/a17/sezon_1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 672 [img_height] => 894 [itemserver_id] => 54695 ) ) ) ) [4] => Array ( [name] => Family Shop [id] => 1182 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 11 [link] => /franczyza/1182/family-shop/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 76004 [country_item] => pl [description] => [path] => 74b/0d8/logo_family_shop_franchisingpl.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 250 [itemserver_id] => 25362 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 90043 [country_item] => pl [description] => [path] => b28/66c/family-shop-franczyza-foto-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Family Shop [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 36613 ) [1] => Array ( [pid] => 90044 [country_item] => pl [description] => [path] => 9fb/dc4/family-shop-franczyza-foto-2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Family Shop [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 36614 ) [2] => Array ( [pid] => 90045 [country_item] => pl [description] => [path] => 20b/e33/family-shop-franczyza-foto-3.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Family Shop [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 36615 ) [3] => Array ( [pid] => 90046 [country_item] => pl [description] => [path] => b0f/d2c/family-shop-franczyza-foto-4.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Family Shop [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 36616 ) [4] => Array ( [pid] => 90047 [country_item] => pl [description] => [path] => f78/243/family-shop-franczyza-foto-5.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Family Shop [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 36617 ) ) ) ) [5] => Array ( [name] => Gatta [id] => 1207 [type] => 2 [fr] => 2 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 5 [link] => /franczyza/1207/gatta/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 69180 [country_item] => pl [description] => [path] => 1c5/3e5/gatta.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 196 [itemserver_id] => 31639 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 76639 [country_item] => pl [description] => [path] => 9a9/3d9/gatta-witryna.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 282 [itemserver_id] => 33196 ) ) ) ) [6] => Array ( [name] => Greenpoint [id] => 376 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 10 [link] => /franczyza/376/greenpoint/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 86720 [country_item] => pl [description] => [path] => 61e/17a/greenpoint.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 131 [itemserver_id] => 31354 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 174816 [country_item] => pl [description] => [path] => 632/f70/greenpoint_galeria_m_ociny_330_txg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 42347 ) [1] => Array ( [pid] => 86726 [country_item] => pl [description] => [path] => e3f/141/greenpoint.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 31356 ) [2] => Array ( [pid] => 174815 [country_item] => pl [description] => [path] => 755/7ab/smallgreenpoint_galeria_m_ociny_223_txg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 801 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 42346 ) [3] => Array ( [pid] => 174820 [country_item] => pl [description] => [path] => 3c7/cfd/smallgreenpoint_galeria_m_ociny_12_txg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1472 [img_height] => 983 [itemserver_id] => 42350 ) [4] => Array ( [pid] => 174818 [country_item] => pl [description] => [path] => 4d1/248/smallgreenpoint_galeria_m_ociny_176_txg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 801 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 42348 ) [5] => Array ( [pid] => 174819 [country_item] => pl [description] => [path] => 9c5/101/smallgreenpoint_galeria_m_ociny_309_txg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1472 [img_height] => 983 [itemserver_id] => 42349 ) ) ) ) [7] => Array ( [name] => Moodo [id] => 334 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 5 [link] => /franczyza/334/moodo/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 83043 [country_item] => pl [description] => [path] => 3a7/65c/moodo.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 109 [itemserver_id] => 31150 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 114529 [country_item] => pl [description] => [path] => e94/df9/moodo_kasa.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1011 [itemserver_id] => 37545 ) [1] => Array ( [pid] => 114534 [country_item] => pl [description] => [path] => b42/1cf/moodo-kolekcja-letnia.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1201 [itemserver_id] => 37550 ) [2] => Array ( [pid] => 114532 [country_item] => pl [description] => [path] => ecd/799/moodo_torebka-niebieska.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 37548 ) [3] => Array ( [pid] => 114533 [country_item] => pl [description] => [path] => c64/718/moodo_witryna-sklepowa-nowoczesna.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 985 [itemserver_id] => 37549 ) [4] => Array ( [pid] => 114531 [country_item] => pl [description] => [path] => 72c/a1f/moodo_sukienki.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1173 [itemserver_id] => 37547 ) [5] => Array ( [pid] => 90053 [country_item] => pl [description] => budynek firmy moodo [path] => f53/e7c/moodo-siedziba-salon-budynek.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Moodo [img_width] => 800 [img_height] => 481 [itemserver_id] => 36623 ) ) ) ) [8] => Array ( [name] => Pako Jeans [id] => 1992 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 10 [link] => /franczyza/1992/pako-jeans/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167007 [country_item] => pl [description] => [path] => d21/08a/pako_logo.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 133 [itemserver_id] => 39509 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 198456 [country_item] => pl [description] => [path] => ffe/6ba/pako_jeans7.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 915 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49219 ) [1] => Array ( [pid] => 198460 [country_item] => pl [description] => [path] => 7c5/b25/pako_jeans2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1021 [itemserver_id] => 49223 ) [2] => Array ( [pid] => 198461 [country_item] => pl [description] => [path] => 05a/29b/pako_jeans1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1298 [itemserver_id] => 49224 ) [3] => Array ( [pid] => 198462 [country_item] => pl [description] => [path] => 96c/18e/pako_jeans6.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1149 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49225 ) [4] => Array ( [pid] => 198458 [country_item] => pl [description] => [path] => f6f/017/pako_jeans3.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1068 [itemserver_id] => 49221 ) [5] => Array ( [pid] => 198459 [country_item] => pl [description] => [path] => 5a9/646/pako_jeans4.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1071 [itemserver_id] => 49222 ) [6] => Array ( [pid] => 198594 [country_item] => pl [description] => [path] => 87f/bb6/pako_jeans5_1_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1368 [itemserver_id] => 49283 ) [7] => Array ( [pid] => 198595 [country_item] => pl [description] => [path] => 36f/5e1/pako_jeans8.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1068 [itemserver_id] => 49284 ) ) ) ) [9] => Array ( [name] => Regatta [id] => 2336 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 7 [link] => /franczyza/2336/regatta/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 214301 [country_item] => pl [description] => [path] => b81/d92/regattalogoongrey.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 203 [itemserver_id] => 53207 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 214294 [country_item] => pl [description] => [path] => 97c/43a/4.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53200 ) [1] => Array ( [pid] => 214300 [country_item] => pl [description] => [path] => ff6/971/3.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53206 ) [2] => Array ( [pid] => 214295 [country_item] => pl [description] => [path] => 33a/dc2/10.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53201 ) [3] => Array ( [pid] => 214296 [country_item] => pl [description] => [path] => 1a2/094/16.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53202 ) [4] => Array ( [pid] => 214297 [country_item] => pl [description] => [path] => 61c/774/17.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53203 ) [5] => Array ( [pid] => 214298 [country_item] => pl [description] => [path] => 5b8/6cf/18.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53204 ) [6] => Array ( [pid] => 214299 [country_item] => pl [description] => [path] => 239/4f7/19.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 53205 ) ) ) ) [10] => Array ( [name] => Reporter Young [id] => 430 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 14 [link] => /franczyza/430/reporter-young/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 217638 [country_item] => pl [description] => [path] => 9ab/86c/reporter_logo.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 119 [itemserver_id] => 54245 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 173285 [country_item] => pl [description] => [path] => 9f7/2a5/1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1126 [img_height] => 750 [itemserver_id] => 41801 ) [1] => Array ( [pid] => 173284 [country_item] => pl [description] => [path] => 1a3/ac5/2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1126 [img_height] => 750 [itemserver_id] => 41800 ) [2] => Array ( [pid] => 173283 [country_item] => pl [description] => [path] => 89b/d5c/3.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1126 [img_height] => 750 [itemserver_id] => 41799 ) [3] => Array ( [pid] => 173282 [country_item] => pl [description] => [path] => 0f9/7d1/4.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1126 [img_height] => 750 [itemserver_id] => 41798 ) [4] => Array ( [pid] => 173281 [country_item] => pl [description] => [path] => 27e/1f8/5.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1126 [img_height] => 750 [itemserver_id] => 41797 ) [5] => Array ( [pid] => 173279 [country_item] => pl [description] => [path] => a1f/354/7.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 900 [itemserver_id] => 41795 ) [6] => Array ( [pid] => 173280 [country_item] => pl [description] => [path] => 1d7/b26/6.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1297 [itemserver_id] => 41796 ) [7] => Array ( [pid] => 173278 [country_item] => pl [description] => [path] => 1e0/e26/8.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 900 [itemserver_id] => 41794 ) [8] => Array ( [pid] => 173277 [country_item] => pl [description] => [path] => 1eb/0f7/9.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 900 [itemserver_id] => 41793 ) [9] => Array ( [pid] => 173276 [country_item] => pl [description] => [path] => eba/f12/10.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 41792 ) ) ) ) [11] => Array ( [name] => Top Secret [id] => 723 [type] => 2 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 10 [link] => /franczyza/723/top-secret/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 191251 [country_item] => pl [description] => [path] => 7ac/ef6/topsecret_logo.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 161 [itemserver_id] => 47656 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 191269 [country_item] => pl [description] => [path] => 46b/5a8/1-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47674 ) [1] => Array ( [pid] => 191264 [country_item] => pl [description] => [path] => 7d0/46e/img_20161019_183127.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47669 ) [2] => Array ( [pid] => 191256 [country_item] => pl [description] => [path] => e17/f1f/img_7024.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 600 [itemserver_id] => 47661 ) [3] => Array ( [pid] => 191258 [country_item] => pl [description] => [path] => 03a/28e/img_20161019_160242.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 576 [img_height] => 768 [itemserver_id] => 47663 ) [4] => Array ( [pid] => 191257 [country_item] => pl [description] => [path] => c02/04c/img_20161019_160139.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1024 [img_height] => 768 [itemserver_id] => 47662 ) [5] => Array ( [pid] => 191259 [country_item] => pl [description] => [path] => 076/205/img_20161019_182846.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47664 ) [6] => Array ( [pid] => 191261 [country_item] => pl [description] => [path] => 039/c8d/img_20161019_182953.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47666 ) [7] => Array ( [pid] => 191252 [country_item] => pl [description] => [path] => 116/e17/8-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47657 ) [8] => Array ( [pid] => 191263 [country_item] => pl [description] => [path] => 641/717/img_20161019_183121.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47668 ) [9] => Array ( [pid] => 191262 [country_item] => pl [description] => [path] => e8f/037/img_20161019_183052.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47667 ) [10] => Array ( [pid] => 191266 [country_item] => pl [description] => [path] => 9b0/576/img_20161019_183155.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47671 ) [11] => Array ( [pid] => 191265 [country_item] => pl [description] => [path] => fed/22c/img_20161019_183140.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47670 ) [12] => Array ( [pid] => 191268 [country_item] => pl [description] => [path] => 392/f57/img_20161019_183330.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47673 ) [13] => Array ( [pid] => 191267 [country_item] => pl [description] => [path] => 5f0/ed5/img_20161019_183234.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47672 ) [14] => Array ( [pid] => 191260 [country_item] => pl [description] => [path] => 000/00a/img_20161019_182919.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47665 ) [15] => Array ( [pid] => 191255 [country_item] => pl [description] => [path] => 251/e42/image002.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 758 [img_height] => 562 [itemserver_id] => 47660 ) [16] => Array ( [pid] => 191254 [country_item] => pl [description] => [path] => 928/543/image001.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1068 [itemserver_id] => 47659 ) ) ) ) ) )
Duży rozmiar ma potencjał

Trendy społeczne sprzyjają sieciom odzieżowym z ofertą ubrań w dużych rozmiarach - mówi Anna Bombała, zarządzająca rozwojem marki Ulla Popken w Polsce.
Ulla Popken to sieć odzieżowa z ofertą skierowaną do pań noszących rozmiary powyżej 42. Czy jest to perspektywiczny wycinek rynku odzieżowego?
Ulla Popken była jedną z pierwszych marek, jakie powstały w tym segmencie rynku. Dość długo segment dużych rozmiarów traktowany był jako swego rodzaju monolit. Dopiero kilka lat temu zaczęły powstawać w tym segmencie kolekcje w różnym stylu i kierowane do – także wiekowo – zróżnicowanych grup klientek. Kolekcje Ulli Popken cieszą się popularnością, gdyż zaspokajają najwięcej potrzeb klientek. Składają się bowiem z modeli w modnym dzisiaj stylu casual, które mogą być noszone na różne okazje: do biura, w domu, na małe wyjścia, na wieczór, do kina czy na wakacje.
Wszystko wskazuje na to, że to ten segment rynku odzieżowego będzie rozwijał się najbardziej dynamicznie, głównie ze względu na dwa czynniki: tryb życia współczesnego człowieka i starzejące się społeczeństwo. Siedzący tryb życia i liczba godzin spędzanych przed komputerem albo w samochodzie, powoduje niestety otyłość. Z drugiej strony mamy osoby intensywnie ćwiczące w klubach fitness. W tej osób szczególnie szybko następuje zmiana proporcji sylwetki (np. umięśnione uda czy barki). Kolekcje w rozmiarach regularnych nie przewidują żadnych odstępstw od przyjętych rozmiarów i nie uwzględniają tego typu zmian. Stąd coraz więcej klientek, i to w różnym wieku, poszukuje odpowiednich dla siebie modeli w niszowych butikach.
Czy klientki tego rodzaju asortymentu mają jakieś preferencje, o których powinien wiedzieć przedsiębiorca?
Klientki w nietypowych rozmiarach stanowią niezwykle interesującą grupę dla właścicieli sklepów, aczkolwiek dość wymagającą. Wymagają odpowiedniego podejścia i obsługi (np. ekspedientki powinny nosić także rozmiar większy niż 46). Na ich psychice odbił się niewątpliwie fakt, że całe dziesięciolecia były dyskryminowane przez projektantów i przemysł mody. A odzież szyta w Polsce w dużych rozmiarach miała jedynie odziewać zamiast ubierać czy zdobić. Sukienki w kształcie worków z otworami na głowę i w kolorach szaro-brązowo-bordowych ożywionych czarnym były obok spódnic w gumkę i nieokreślonego kształtu bluzek najpopularniejszymi rodzajami sprzedawanej odzieży. Dopiero od ok. 15 lat ten segment odzieży damskiej próbuje rozwijać się w Polsce na – w miarę – normalnych zasadach. To wszystko spowodowało, że klientki w większych rozmiarach oczekują od personelu fachowego doradztwa i znajomości tematu, tzn. orientacji w sposobach ubierania się w rozmiarach większych niż 42. Z drugiej strony potrafią to docenić i pozostają niezwykle wierne wybranym markom i sklepom.
Jakie są plany rozwoju sieci Ulla Popken w Polsce?
W Polsce chcemy otwierać sklepy franczyzowe w miastach wojewódzkich oraz tzw. shop in shop w mniejszych ośrodkach. Realne jest otwieranie 3-4 sklepów rocznie. Franczyzobiorca kupuje towar na własny rachunek, ale możliwa jest wymiana towaru w uzgodnionych proporcjach i w określonym czasie. Wyposażenie sklepu łącznie z towarem to wydatek ok. 700 euro na metr kwadratowy, ale w kosztach wyposażenia partycypuje także franczyzodawca. Oprócz tego należy przeznaczyć 5 tys. euro na jednorazową opłatę licencyjną. Każdy franczyzobiorca może oczekiwać potrzebnego wsparcia w trakcie całego okresu trwania umowy. Na starcie Ulla Popken wykonuje projekt lokalu wspólnie z partnerem, szkoli go w prowadzeniu biznesu i jego zarządzaniu, pomaga w wyborze kolekcji i jej rozmieszczeniu w sklepie.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej