Interes nie tylko dla wegan

Serwujący kuchnię roślinną koncept Mihiderka rusza z franczyzą. Czy restauracja z wegańskim menu może być dochodowym biznesem?
Historia powstania Mihiderki ściśle wiąże się z osobistą historią rodziny Krysińskich.
– Nasza córka wyjechała na studia do Włoch – opowiada Marcin Krysiński, franczyzodawca Mihiderki. – Tam zrezygnowała z jedzenia mięsa. Najpierw ze względów oszczędnościowych, później jednak już bardziej zdrowotnych i etycznych. Interesowała się wpływem białka zwierzęcego na ludzkie zdrowie, sposobami hodowli zwierząt. Dzieliła się z nami tymi informacjami.
Aż wreszcie przekonała rodziców, którzy mniej więcej 4 lata temu też zmienili dietę i przeszli na kuchnię wyłącznie roślinną.
– O ile jednak w domu sami przygotowywaliśmy posiłki i nie było z tym problemu, to już np. podczas wyjazdów w delegację najczęściej nie miałem gdzie zjeść – wspomina Marcin Krysiński. – W pewnym momencie pomyśleliśmy, że przecież sami możemy otworzyć restaurację.
Przygotowania do jej uruchomienia trwały dwa lata. Marcin Krysiński od lat zajmował się działalnością biznesową. Wprawdzie pozagastronomiczną, ale – jak mówi – wiedział jedno: bez odpowiedniego przygotowania i rozpoznania rynku żaden biznes się nie uda.
– Wiedziałem też, ze albo zostanę franczyzobiorcą, albo sam stworzę biznes, który będzie można przekształcić w koncept franczyzowy – zdradza. – Od początku zakładałem, że będę się rozwijał.
Jednak w tamtym czasie kuchnia roślinna była o wiele mniej popularna niż obecnie. Nasz rozmówca nie znalazł więc konceptu, który by mu odpowiadał. Dlatego zdecydował się otworzyć restaurację pod własnym szyldem. Pierwszy lokal powstał w 2015 roku w Gliwicach. Z czasem przyszły kolejne: w Zabrzu, Krakowie i Katowicach. Teraz Mihiderka wchodzi na drogę rozwoju franczyzowego.
– Choć już restaurację w Krakowie otworzyli nasi znajomi. Można więc powiedzieć, że to jest nasz pierwszy lokal franczyzowy – mówi franczyzodawca Mihiderki.
Na początek koncept chce się rozwijać przede wszystkim w południowej Polsce. Głównie dlatego, że dania i półprodukty dla restauracji są przygotowywane centralnie i dostarczane z jednej kuchni. Logistyka gra więc ważną rolę.
– Jeśli jednak znajdą się osoby, które będą chciały otworzyć lokale w Warszawie czy Gdańsku, to poradzimy sobie z tym wyzwaniem – zapewnia Marcin Krysiński.
Kwotę potrzebną na start inwestycji franczyzodawca szacuje na 50 do 100 tys. zł netto, w zależności od wielkości lokalu i jego stanu wyjściowego. Optymalna powierzchnia to 50 m2, plus 10-20 m2 na magazyn. Restauracja może być zlokalizowana zarówno w centrum handlowym, jak i w centrum miasta czy innym ruchliwym miejscu. Na razie nie ma opłaty licencyjnej za przystąpienie do systemu. Wysokość opłat miesięcznych będzie ustalana indywidualnie, w rozmowach z franczyzobiorcami.
– Nie wymagamy, by nasi franczyzobiorcy byli weganami. Powinni jednak mieć pozytywny stosunek do kuchni roślinnej. Chcemy pozytywnie wpływać na postrzeganie takiego jedzenia, więc osoby reprezentujące nasza markę powinny po prostu w to wierzyć – podkreśla Marcin Krysiński. – Wymagamy też, by franczyzobiorca osobiście zajmował się prowadzeniem restauracji. Szukamy osób, które mają doświadczenie w prowadzeniu własnego biznesu, choć niekoniecznie gastronomicznego.
Franczyzodawca nie chce składać wiążących deklaracji co do tego, jak długo trzeba czekać na zwrot z inwestycji.
– Każdy lokal to inny przypadek. Na przykład w Krakowie i Katowicach ruch w naszych restauracjach był od pierwszego dnia, choć na zbudowanie bazy stałych klientów zwykle trzeba czekać jakiś czas – zastrzega Marcin Krysiński. – Według naszych szacunków franczyzobiorcy powinni liczyć się z tym, że przez pierwsze 3-6 miesięcy mogą dokładać do prowadzonego biznesu, zanim stanie się on rentowny.
Franczyzodawca podkreśla, że oferta restauracji skierowana jest nie tylko do wegan.
– Wolimy określenie „kuchnia roślinna”, a nie wegańska, bo to drugie mogłoby zawężać docelową grupę klientów – wyjaśnia Marcin Krysiński. – A nasze menu jest przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą jadać zdrowo i smacznie.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej