Doradzić, sprzedać, zarobić

Najlepsi doradcy biznesowi Playa mogą osiągać dochody o równowartości kilku średnich krajowych. Jak wypracować takie zyski?
Spółka Krismilton, wieloletni dealer sieci Play, ma w swoim portfolio 66 salonów i punktów sprzedaży. Teraz skupia się jednak na budowie sieci profesjonalnych doradców biznesowych, odpowiedzialnych za pozyskiwanie i utrzymywanie tzw. klientów Regon, czyli przedsiębiorców, firm i instytucji.
– Obecnie mamy 30 takich doradców, ale wciąż jest miejsce dla kolejnych – mówi Tomasz Seminowicz, koordynator sprzedaży rynku biznesowego w sieci Krismilton, odpowiedzialny za rozwój kanału biznesowego. Dobrą motywacją do podjęcia tego typu pracy, oprócz elastycznych godzin i samodzielnego ustalania grafiku, mogą być zarobki.
– Najlepsi potrafią osiągać dochody o równowartości kilku średnich krajowych – zapewnia Tomasz Seminowicz. – Wszystko oczywiście zależy od nakładu pracy.
Doradcy pracują na umowach dealersko-franczyzowych. Muszą prowadzić własną działalność gospodarczą. Obsługują wyłącznie klientów biznesowych. Dobrze, jeśli kandydat na doradcę ma już doświadczenie w sprzedaży, ale nie jest to konieczne.
– Na rynek wchodzi pokolenie dwudziestolatków, od których trudno przecież wymagać doświadczenia. Natomiast ci młodzi ludzie mają przecież także cenne talenty i umiejętności, choćby dotyczące obycia w świecie internetu, mediów społecznościowych – mówi Tomasz Seminowicz. – To samo dotyczy bazy klientów. Dobrze, jeśli doradca przychodzi z własną. Jeśli jednak jej nie ma, ale widzimy, że dobrze pracuje, jest efektywny, to możemy udostępnić mu część własnych kontaktów.
Idealny doradca powinien być nie tylko profesjonalny. W tym zawodzie liczy się też dobra prezencja, umiejętność łatwego nawiązywania relacji z ludźmi, bycie kontaktowym, otwartym.
– Nie wystarczy podpisać umowę z klientem. Trzeba umieć podtrzymać relację, czasem umówić się po prostu na kawę, porozmawiać, dbać o zadowolenie z usług, rozwiązywać szybko ewentualne problemy – wyjaśnia Tomasz Seminowicz. – Firmy często są skłonne nawet zapłacić więcej, ale w zamian mieć do dyspozycji osobę, która dobierze im optymalny pakiet usług, a w razie potrzeby szybko zainterweniuje w sytuacji kryzysowej.
Wśród doradców wciąż jeszcze przeważają panowie, choć w ostatnim czasie liczba kobiet w tej branży systematycznie rośnie (parę lat temu było ich 10 proc., teraz jest blisko 30 proc.). Ta wzrostowa tendencja może się utrzymać, bo badania dowodzą, że panie łatwiej nawiązują relacje z klientami.
Aby móc liczyć na dobre zarobki, każdy doradca powinien zbudować sobie bazę 150-200 firm, które ma pod swoją pieczą.
– W dużych miastach rynek jest dość mocno nasycony, także przez konkurencję – przyznaje Tomasz Seminowicz. – Naszym zdaniem spory potencjał tkwi natomiast wciąż w mniejszych miejscowościach, liczących 10-50 tys. mieszkańców.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej