Aleja Capone coraz dłuższa

Franczyzodawca sklepów z alkoholem uruchomił kolejną placówkę. Ale czy podtrzyma dobrą passę? Branża może mieć problem.
Al. Capone, sieć sklepów oferujących alkohol ze średniej i wyższej półki cenowej, powiększyła się o punkt w małopolskich Gorlicach. Placówka należy do franczyzobiorców i jest 11. lokalem otwartym na licencji Al. Capone. Pod tym szyldem działa też 15 sklepów własnych. Punkt w Gorlicach to już drugie otwarcie tej jesieni. Wcześniej, we wrześniu, franczyzowy sklep Al. Capone pojawił się Busku-Zdroju. Pytanie jednak, czy franczyzodawcy uda się podtrzymać dobrą passę w 2018 roku. O pozwolenie na uruchomienie biznesu związanego ze sprzedażą alkoholu może być niedługo trudniej, bo do sejmu trafił projekt ustawy zakładający możliwość ograniczania sprzedaży napojów alkoholowych, w tym piwa, przez gminy. Będą one decydować, kto może otrzymać zezwolenie na handel nawet napojami niskoprocentowymi i w jakich godzinach może je sprzedawać.
Projekt z pewnością nie poprawi humorów przedsiębiorców, nie spodobał się też organizacjom branżowym, które nie szczędzą krytyki wobec nowych pomysłów legislacyjnych.
– Popieramy działania, które promują odpowiedzialne spożywanie alkoholu, jednak warto je wprowadzać rozważnie. Rozumiemy, że problemem mogą być całodobowe sklepy monopolowe. Ta ustawa uderza jednak w zwykłe sklepy spożywcze, które nieraz są otwarte do godziny 23 lub 24. Jeżeli zakaże się sprzedaży alkoholu po godzinie 22, w ostatniej godzinie działania takiego sklepu nie będzie można sprzedawać dostępnego asortymentu. Może to stwarzać niebezpieczne sytuacje dla sprzedawców – prowokować do agresywnych zachowań klientów, którym ekspedienci będą musieli tłumaczyć, że nie mogą sprzedać alkoholu o godzinie 22.05, mimo że jest on dostępny w sklepie na wyciągnięcie ręki. Warto godziny ograniczeń dopasować do godzin działania normalnych sklepów spożywczych – komentuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Zwraca też uwagę, że jeżeli chodzi o wydawanie zezwoleń na handel alkoholem też należy działać rozważnie – nadmiar ograniczeń może zwiększyć korupcję. Utrudnienia legalnej sprzedaży alkoholu to zawsze ukłon w stronę szarej strefy.
Posłowie argumentują tymczasem, że Polacy piją więcej alkoholu niż przeciętni obywatele Unii Europejskiej. Jesteśmy też w pierwszej piątce krajów, w których oczekiwany jest największy wzrost spożycia napojów procentowych. To z kolei dobre wiadomości dla producentów i dystrybutorów alkoholu. Zwłaszcza tych, którzy w swojej ofercie stawiają na trunki procentowe z segmentu premium – a do tej grupy należy Al. Capone. Polacy stają się coraz bardziej zamożni, a wraz z zasobnością naszych portfelu rośnie też skłonność do wydatków na produkty luksusowe.
– Szacujemy, że najszybciej rosnącym segmentem pozostanie rynek luksusowej biżuterii i zegarków, osiągający ponad 10-procentowe średnioroczne tempo wzrostu. Niewiele wolniej będzie rósł rynek ekskluzywnych alkoholi – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Wydaje się zatem, że nawet jeśli uruchomienie sklepu z wyrobami alkoholowymi stanie się trudniejsze niż dotychczas, to popyt na tego rodzaju asortyment nie osłabnie. A jeśli wymogi administracyjne rzeczywiście zostaną zaostrzone, to współpraca z doświadczonym franczyzodawcą dodatkowo zyska na znaczeniu jako atut ułatwiający prowadzenie biznesu.
Sklep Al. Capone można otworzyć w miejscowości już powyżej 8 tys. mieszkańców. Minimalna kwota inwestycji w biznes sięga 150 tys. zł, z czego 40-60 tys. zł pochłania remont i wyposażenie, a pozostałą część należy przeznaczyć na pierwsze zatowarowanie. Franczyzobiorca ponosi też koszt opłaty wstępnej na poziomie 20 tys. zł. Franczyzodawca szacuje, że inwestycja w sklep Al. Capone powinna zwrócić się po mniej więcej dwóch latach.
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej