Szwedzka moda, polski partner
Właściciel marki Lindex rzuca rękawicę polskiemu rynkowi. Poszukuje przedsiębiorcy, który pomoże mu w ekspansji nad Wisłą.
Trzy istniejące sklepy do przejęcia, potencjał rynku na „dziesiątki otwarć” i możliwość rozwoju sieci poprzez udzielanie licencji franczyzowej – takie zachęty czekają na przedsiębiorcę, który zechce spróbować swoich sił jako masterfranczyzobiorca Lindex. Druga największa szwedzka marka odzieżowa zdecydowała: będzie rozwijać sieć sprzedaży w Polsce, a do realizacji planu potrzebuje partnera, który zna specyfikę rynku i ma doświadczenie w handlu.
Lindex to marka z ponad 50-letnią historią. Powstała w 1954 roku w Szwecji, a w początkach działalności koncentrowała się głównie na produkcji bielizny damskiej. Z czasem portfolio spółki zaczęło rosnąć. W asortymencie pojawiła się odzież damska, ubrania dla dzieci oraz kosmetyki. Dziś Lindex wchodzi w skład fińskiej grupy Stockmann, a sieć sklepów pod tym szyldem liczy ponad 500 sklepów w 18 krajach. Marka nie jest anonimowa również dla polskich klientów. W kraju działają bowiem trzy jej placówki: w Gliwicach, Wałbrzychu i Bytomiu. Do tej pory kontrolował jej czeski oddział sieci, ale docelowo ma je przejąć polski masterfranczyzobiorca.
Jak tłumaczy Johan Isacson, dyrektor odpowiedzialny za franczyzę w Lindex, to właśnie obserwacja wyników osiąganych przez wspomniane trzy sklepy przekonała szwedzki zarząd o dużym, niewykorzystanym potencjale drzemiącym w polskim rynku. Mając na uwadze swoje pozytywne doświadczenia ze współpracy z masterfranczyzobiorcami na takich rynkach, jak m.in. Islandia, Arabia Saudyjska czy w krajach bałkańskich, Szwedzi uznali, że licencja typu master sprawdzi się również nad Wisłą. Kogo chcieliby widzieć w roli masterfranczyzobiorcy? Taki przedsiębiorca powinien wykazać się pasją, ale też doświadczeniem w sprzedaży detalicznej (choć nie koniecznie w segmencie, w którym działa Lindex). Musi również być gotowy na inwestycje i to raczej dość pokaźne. Jak szacuje właściciel marki, umeblowanie metra kwadratowego powierzchni sklepu Lindex kosztuje ok. 325 euro, czyli ponad 1,3 tys. zł. Wydatki z tego tytułu dla powierzchni 780 m2 (a taką ma sklep Lindex w Galerii Victoria w Wałbrzychu) to zatem rząd 1 mln zł.
Placówki marki powstają w centrach handlowych w średnich i dużych miastach. Johan Isacson jest zdania, że polski rynek ma potencjał na dziesiątki otwarć.
Grupę docelową Lindex stanowią kobiety zainteresowane modą, świadome swoich decyzji w doborze odzieży, kierujące się elegancją, dobrym gustem, ceniące komfort i wygodę a przede wszystkim wysoką jakość w dobrej cenie. Marka ma własny zespół projektantów, który tworzy nowe kolekcje z sezonu na sezon.
Licencja franczyzowa typu master jest wykorzystywana przez blisko połowę zagranicznych marek wchodzących do Polski. Na podstawie umowy subfranchisingu (masterfranczyzy) dawca licencji zezwala masterfranczyzobiorcy na korzystanie z jego pakietu franczyzowego (marki, know-how i wsparcia) na danym terenie. Masterfranczyzobiorca z reguły najpierw otwiera własną placówkę, a następnie pozyskuje franczyzobiorców, którzy uruchamiają kolejne lokale. Franczyzodawca zachowuje przy tym pełną kontrolę nad systemem dzięki prawu do ostatecznego zatwierdzania zmian proponowanych przez masterfranczyzobiorcę. Subfranchising jest wykorzystywany głównie do tworzenia systemów franczyzowych w krajach, w których warunki prowadzenia działalności gospodarczej różnią się istotnie od warunków w kraju siedziby franczyzodawcy.
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


