Co z franczyzą Dino?
Polska sieć supermarketów coraz śmielej poczyna sobie na rynku. Czy podzieli się swoim konceptem z franczyzobiorcami?
Pierwszy supermarket pod szyldem Dino powstał w 1999 roku. Na koniec 2020 roku sieć liczyła 1496 sklepów, a ich powierzchnia sprzedaży wyniosła 582,6 tys. m2.. Przez ostatni rok sieć urosła o 278 placówek, z czego 255 zostało otwartych w 2020 roku, a 23 na początku 2021 roku. Sieć rozrasta się więc znacznie szybciej, niż zakładała. W 2016 roku, podczas debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych, wyznaczyła sobie cel powiększenia sieci z 628 sklepów do ponad 1200 do końca 2020 roku. Przekroczyła go o 20 proc. Dla porównania, Biedronka ma ponad 3,1 tys. sklepów, a w zeszłym roku urosła o 129 sklepów.
Właściciel Dino jednym z najbogatszych Polaków
Stworzona przez biznesmena Tomasza Biernackiego (w najnowszym rankingu 100 najbogatszych Polaków miesięcznika "Forbes" znalazł się on na drugim miejscu, wyprzedza go jedynie Michał Sołowow) marka rzuciła rękawicę rynkowym potentatom i jeśli utrzyma tempo rozwoju, to w najbliższych latach może zagrozić ich pozycji. Zarządzający Dino oparli rozwój firmy na strategii „własne grunty, własne budynki, własne sklepy”. To kosztowny model rozwoju, bo wymaga od inwestora sporego kapitału na zakup ziemi i budowę sklepów. Nie wygląda jednak na to, żeby firma chciała się podzielić swoim konceptem z franczyzobiorcami. Zapytaliśmy ją o to, ale odmówiła odpowiedzi. Wiadomo jednak, że firma Domex-Kuśnierek prowadziła pod marką Dino 12 sklepów na podstawie umowy franczyzowej. Jednak pod koniec 2018 roku właściciel Dino Polska zgłosił do UOKiK-u zamiar ich przejęcia. Urząd zbadał sprawę i uznał jednak, że już w dniu złożenia wniosku spółka Dino Polska była właścicielem tych sklepów. Sieć przejęła je wcześniej, bez wymaganej uprzedniej zgody organu antymonopolowego. Za naruszenie prawa ochrony konkurencji UOKiK nałożył na nią karę finansową w wysokości 100 tys. zł.
Inwestycje z rozmachem
W 2020 roku Dino Polska przeznaczyła na inwestycje łącznie ponad 1 mld zł. Oprócz otwierania kolejnych sklepów uruchomiła także nowe, piąte centrum dystrybucyjne w Łobzie, w województwie zachodniopomorskim, i rozpoczęła budowę dwóch następnych – w centralnej i południowej Polsce.
Wzrost przychodów ze sprzedaży na bazie like-for-like (LfL), czyli w marketach, które istniały także we wcześniejszym roku, wyniósł w 2020 roku 12,6 proc. Przychody grupy wzrosły o 32,4 proc. do ponad 10 mld zł. Natomiast zysk netto sięgnął 643,9 mln zł, w porównaniu z 410 mln zł rok wcześniej.
– W 2021 roku będziemy kontynuować dotychczasową strategię rozwoju. Za cel stawiamy sobie nie mniejsze tempo rozwoju naszej sieci niż w ostatnich latach. Planujemy, że nasze nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,2 mld zł – mówi Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.
WIZYTÓWKA MARKI DINO
Sieć sklepów spożywczych.
-
1496 sklepów
- przychody grupy w 2020 roku – 10 mld zł
- zysk netto w 2020 roku – 643,9 mln zł
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


