Kto przejmie Piotra i Pawła?

Na sprzedaż
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Od kiedy spółka Piotr i Paweł poinformowała, że poszukuje branżowego inwestora, w mediach otwarto giełdę potencjalnych nabywców. Mówi się, że wielkopolską sieć mogą przejąć Jeronimo Martins (właściciel Biedronki), Carrefour Polska czy ITM, spółka zarządzająca rozwojem marek Intermarche i Bricomarche nad Wisłą. Jak podaje Rzeczpospolita, wśród kandydatów jest też litewski gigant handlowy Maxima, która niedawno postanowił zaangażować swój kapitał w wywodzącą się z Lublina sieć Stokrotka. Spółki swojego zaangażowania nie komentują, a przedstawiciele Piotra i Pawła przyznają, że są gotowi do rozmów z każdym, kto wyrazi zainteresowanie.

O tym, że spółka została zmuszona do poszukiwania inwestorów pisaliśmy już wcześniej. Kłopoty z utrzymaniem płynności finansowej sprawiły, że Piotr i Paweł musiał zwrócić się do banków i funduszy z prośbą o pomoc. Ostatecznie udało się podpisać porozumienie, na mocy którego Bank Zachodni WBK oraz ING Bank Śląski zwiększyły zakres finansowania, SGB Bank potwierdził stabilność limitów finansowych, a fundusze zarządzane przez TFI Capital Partners zobowiązały się do podwyższenia kapitału sieci. To dało biznesowi Piotra i Pawła Wosiów czas na poszukiwanie inwestora strategicznego.

Wiele wskazuje na to, że założyciele sieci sprzedadzą mu całość posiadanych udziałów w firmie. Obecnie pod szyldem Piotr i Paweł, którego historia sięga 1990 roku, działa ponad 140 sklepów. Część z nich działa we franczyzie, z którego to modelu rozwoju spółka przez długi czas chętnie korzystała. W ostatnich latach jednak aktywnego poszukiwania partnerów licencyjnych zaprzestano, koncentrując się na przekazywaniu istniejących placówek w zarządzanie agencyjne dotychczasowym menedżerom i pracownikom sklepów. Właśnie ze względu na franczyzowy potencjał sieci szczególnie prawdopodobny wydaje się jej zakup przez Carrefoura oraz ITM. Zarówno Carrefour, jak i Intermarche oraz Bricomarche w dużej mierze opierają się w swych strategiach na franczyzie. W dodatku ich sklepy działają w podobnym formacie. Średnia powierzchnia supermarketów Piotra i Pawła to 1,1 tys. m2, Intermarche celuje w placówki od 400 m2 do 2 tys. m2, a Carrefour Markety (z czerwonym logo) powstają w lokalach poniżej 2 tys. m2. Przejęcie Piotra i Pawła może więc znacząco wzmocnić jednego z obecnych na polskim rynku franczyzodawców. A jeśli ten zdecyduje się na utrzymanie przejętej marki przy życiu, to niewykluczone, że tchnie również nowe życie we franczyzowy model poznańskiej firmy.

Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu, nie podejmuje się wskazywania faworyta w wyścigu o Piotra i Pawła. 
- Na obecnym etapie byłoby to wróżenie z fusów. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że wcale nie musi być tak, że sieć zostanie sprzedana. Jeśli fundusz, który udzielił finansowania spółce uzna, że ma ona szanse stanąć na nogi bez udziału inwestora strategicznego, to niewykluczone, że zostawi ją dla siebie - tłumaczy. 

Jak podkreśla, konsolidacja w polskim handlu stanowi postępujący proces. Siłą rzeczy będziemy więc świadkami jeszcze wielu przejęć, a liczba marek będzie się zmniejszać. 
- Z drugiej strony szkoda byłoby, gdyby Piotr i Paweł zniknął z rynku, bo to szyld z tradycją i budzący dobre skojarzenia wśród klientów - mówi Maciej Ptaszyński.

Jego zdaniem kłopoty poznańskiej spółki w dużej mierze wynikają ze strategii dyskontów, które w ostatnich latach zaczęły wchodzić w segment premium. A właśnie w kategorii produktów "z górnej półki" brylował Piotr i Paweł.
- Z siłą nabywczą dyskontów nikt jednak nie może konkurować, toteż nic dziwnego, że mogły one zaoferować asortyment premium w bardziej przystępnych cenach. Konsekwencje tego odczuła już inna sieć z tego segmentu - Alma, która nie przetrwała konkurencji i ostatecznie musiała pożegnać się z rynkiem - dodaje Maciej Ptaszyński.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €