Franczyzodawca ma kłopoty
Rok temu startowali z franczyzą, teraz złożyli do sądu wniosek o przeprowadzenie restrukturyzacji. Co dalej ze znaną marką modową?
Próchnik, jedna z najstarszych polskich marek odzieżowych, ratuje się przed upadłością. 27 marca spółka złożyła do sądu wniosek o przeprowadzenie restrukturyzacji w postępowaniu sanacyjnym. Zgodnie z prawem, zyskuje w ten sposób czas na oddłużenie oraz odzyskanie zdolności do regulowania swoich zobowiązań, bo jej wierzyciele w okresie działań sanacyjnych nie mogą dochodzić swoich roszczeń.
Dlaczego Próchnik wpadł w tarapaty? Jak tłumaczy spółka, kiepska sytuacja finansowa firmy to efekt „zsumowanych z wielu lat efektów nieskutecznej realizacji decyzji strategicznych, które w związku z tym nie przyniosły oczekiwanych rezultatów”.
– Obecny zarząd z pełną determinacją korygował zastane nieprawidłowości. Niestety obecne uwarunkowania rynkowe, różnią się diametralnie od tych, które pozwoliły w ubiegłych latach na wielokrotny wzrost wskaźników wynikowych branżowym konkurentom spółki. Suma powyższych czynników skutecznie uniemożliwiła planowaną na pierwszy kwartał 2018 roku emisję akcji, czego konsekwencją jest postępowanie sanacyjne – czytamy w oficjalnym komunikacie spółki.
Próchnik chce teraz skupić się na cięciu kosztów. Pod nóż mają iść koszty stałe i te aktywa firmy, które bezpośrednio nie są „niezbędne do kontynuacji działalności”. Na sprzedaż idzie marka Rage Age. Próchnik zamierza zaś skupić się na produkcji okryć wierzchnich – będzie to podstawowa część oferty marki. Szczegóły strategii mają zostać podane, gdy sąd formalnie otworzy postępowanie sanacyjne.
– Złożenie wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego ma na celu uniknięcie ogłoszenia upadłości emitenta przez umożliwienie mu restrukturyzacji przy zabezpieczeniu praw wszystkich wierzycieli emitenta. Zarząd emitenta zamierza podejmować czynności prawne i faktyczne, które będą zmierzać do poprawy sytuacji ekonomicznej spółki i mających na celu przywrócenie spółce zdolności do wykonywania zobowiązań, jednocześnie korzystając z ochrony przed egzekucją – napisano w komunikacie.
Jednym z elementów dotychczasowej strategii Próchnika był rozwój poprzez franczyzę. Z licencją na biznes polska marka wystartowała stosunkowo niedawno, bo dopiero na początku ubiegłego roku.
– Wprowadzenie franczyzy stanowi naturalny, kolejny krok w rozwoju sieci. Jest on podyktowany również sporym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy pytają o możliwość otwarcia sklepu Próchnik na licencji – mówił wówczas Robert Wójcicki, dyrektor operacyjny Próchnik.
Do tej pory Próchnikowi udało się otworzyć jeden franczyzowy sklep (oprócz niego sieć liczy 30 punktów własnych). Czy dalszy rozwój na licencji stanie teraz pod znakiem zapytania? Z pewnością wieść o restrukturyzacji nie wpłynie pozytywnie na wizerunek marki i nie zachęci kolejnych kandydatów. Z drugiej strony rynek zna franczyzodawców, którzy pozyskiwali partnerów franczyzowych mimo opłakanej sytuacji finansowej i ciężkiej walki o rentowność. Takim przykładem jest gastronomiczna spółka Sfinks, która przez lata była pod kreską i niejednokrotnie zmuszona była negocjować ze swoimi wierzycielami. Ostatecznie jednak wyszła z tej próby zwycięsko, dziś znów notuje zyski.
Patrząc natomiast ze strony franczyzodawcy, licencja na biznes może być użytecznym narzędziem w procesie restrukturyzacji. Franczyzowy model rozwoju opiera się w końcu na inwestycjach dokonywanych przez zewnętrznych przedsiębiorców, jakimi są franczyzobiorcy. Właściciel marki dzięki nim powiększa zasięg sieci, nie wykładając przy tym własnego kapitału. Problem w tym, że dotychczasowe próby restrukturyzacji przy użyciu franczyzy nie tchną optymizmem. Zarówno Alma, jak i Bomi, którego sięgnęły po licencję, by ratować głowy spod topora upadłości, ostatecznie zniknęły z rynku.
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


