Sieć dobrze przemyślana

Adam Miłosiński, menadżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta:
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak szybko rozwija się sieć sklepów Gatta?
Obecnie mamy 144 salony firmowe. 110 z nich to placówki własne, natomiast 34 to placówki franczyzowe. Pierwsze półrocze zamkniemy czterema nowymi otwarciami. Na jesień, jeżeli nie zdarzy się nic nieoczekiwanego, powinniśmy ruszyć z kolejnymi 4-5 projektami franczyzowymi. Nie zakładamy docelowej górnej granicy liczby salonów. Oczywistym jest, że im większa liczba placówek, tym silniejsza pozycja marki. Jednakże polityka firmy skupia się na tym, aby ograniczyć do minimum ilość inwestycji nieudanych. Otwarciu każdego punktu towarzyszy ryzyko niepowodzenia. Myślę, że to jest rzecz, której każdy z nas najbardziej się obawia. Dlatego staramy się jak najdokładniej analizować każdą potencjalną lokalizację i inwestycję. Zwłaszcza, jeżeli mowa o projekcie franczyzowym. Zdarzało się, że mimo iż partner był zdecydowany i bardzo chciał wejść w dany projekt, to nie decydowaliśmy się na taki krok oceniając, że ryzyko jest zbyt duże. I często faktycznie w późniejszym okresie potwierdzała się obawa, że np. dane centrum handlowe nie funkcjonuje w zadowalający sposób.

Gdzie obecnie poszukujecie franczyzobiorców?
Partnerów szukamy w całym kraju. Celujemy w miasta powyżej 40 tys. mieszkańców.. Preferowane lokalizacje to centra handlowe. Ale jesteśmy też otwarci zarówno na mniejsze miejscowości, jak i lokale przy głównych ulicach w centrum miasta. Co do kandydatów na franczyzobiorców, to przede wszystkim ważne są chęci do działania. Zdecydowanie łatwiej jest osobom z pewnym doświadczeniem w handlu i prowadzącym już działalność gospodarczą. One mają większą świadomość tego, jak wiele ciężkiej pracy oraz wytrwałości wymaga prowadzenie własnego biznesu. Ale osobom mniej doświadczonym oczywiście też służymy pomocą i radą.

Ile trzeba zainwestować w salon Gatty?
Całkowita kwota inwestycji jest bardzo różna, w zależności od stanu lokalu, w którym mamy prowadzić działalność. Można przyjąć, że inwestycja mieści się w zakresie od 70 do 150 tys. zł. Jeżeli lokal był już wcześniej użytkowany, to wystarczającą kwotą jest właśnie 70 tys. zł. Natomiast wydatki rzędu 150 tys. zł dotyczą nowo powstających galerii, gdzie otrzymujemy lokal w stanie surowym. Jednorazowa opłata startowa na rzecz Gatty wynosi 3 tys. zł. Comiesięczna opłata franczyzowa to 349 zł. Franczyza w naszej firmie opiera się na systemie depozytowym. Partner nie płaci więc ani złotówki za towar, który znajduje się w jego salonie. Nie musi się również martwić o zwroty towaru po sezonie. Bez żadnych dodatkowych obciążeń ten towar wraca do naszej firmy.

A jak szybko pojawiają się zyski?
Osiągnięcie rentowności oraz zwrot z inwestycji są trudne do określenia. Zdarzają się projekty, które od pierwszego miesiąca po otwarciu są rentowne. Czasem jednak trzeba poczekać kilka miesięcy, zanim salon zacznie na siebie zarabiać. Okres zwrotu z inwestycji zazwyczaj trwa 2-3 lata.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €