Sieć dobrze przemyślana
Staramy się do minimum ograniczyć ryzyko nieudanych inwestycji, zwłaszcza we franczyzie – mówi Adam Miłosiński, menadżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Jak szybko rozwija się sieć sklepów Gatta?
Obecnie mamy 144 salony firmowe. 110 z nich to placówki własne, natomiast 34 to placówki franczyzowe. Pierwsze półrocze zamkniemy czterema nowymi otwarciami. Na jesień, jeżeli nie zdarzy się nic nieoczekiwanego, powinniśmy ruszyć z kolejnymi 4-5 projektami franczyzowymi. Nie zakładamy docelowej górnej granicy liczby salonów. Oczywistym jest, że im większa liczba placówek, tym silniejsza pozycja marki. Jednakże polityka firmy skupia się na tym, aby ograniczyć do minimum ilość inwestycji nieudanych. Otwarciu każdego punktu towarzyszy ryzyko niepowodzenia. Myślę, że to jest rzecz, której każdy z nas najbardziej się obawia. Dlatego staramy się jak najdokładniej analizować każdą potencjalną lokalizację i inwestycję. Zwłaszcza, jeżeli mowa o projekcie franczyzowym. Zdarzało się, że mimo iż partner był zdecydowany i bardzo chciał wejść w dany projekt, to nie decydowaliśmy się na taki krok oceniając, że ryzyko jest zbyt duże. I często faktycznie w późniejszym okresie potwierdzała się obawa, że np. dane centrum handlowe nie funkcjonuje w zadowalający sposób.
Gdzie obecnie poszukujecie franczyzobiorców?
Partnerów szukamy w całym kraju. Celujemy w miasta powyżej 40 tys. mieszkańców.. Preferowane lokalizacje to centra handlowe. Ale jesteśmy też otwarci zarówno na mniejsze miejscowości, jak i lokale przy głównych ulicach w centrum miasta. Co do kandydatów na franczyzobiorców, to przede wszystkim ważne są chęci do działania. Zdecydowanie łatwiej jest osobom z pewnym doświadczeniem w handlu i prowadzącym już działalność gospodarczą. One mają większą świadomość tego, jak wiele ciężkiej pracy oraz wytrwałości wymaga prowadzenie własnego biznesu. Ale osobom mniej doświadczonym oczywiście też służymy pomocą i radą.
Ile trzeba zainwestować w salon Gatty?
Całkowita kwota inwestycji jest bardzo różna, w zależności od stanu lokalu, w którym mamy prowadzić działalność. Można przyjąć, że inwestycja mieści się w zakresie od 70 do 150 tys. zł. Jeżeli lokal był już wcześniej użytkowany, to wystarczającą kwotą jest właśnie 70 tys. zł. Natomiast wydatki rzędu 150 tys. zł dotyczą nowo powstających galerii, gdzie otrzymujemy lokal w stanie surowym. Jednorazowa opłata startowa na rzecz Gatty wynosi 3 tys. zł. Comiesięczna opłata franczyzowa to 349 zł. Franczyza w naszej firmie opiera się na systemie depozytowym. Partner nie płaci więc ani złotówki za towar, który znajduje się w jego salonie. Nie musi się również martwić o zwroty towaru po sezonie. Bez żadnych dodatkowych obciążeń ten towar wraca do naszej firmy.
A jak szybko pojawiają się zyski?
Osiągnięcie rentowności oraz zwrot z inwestycji są trudne do określenia. Zdarzają się projekty, które od pierwszego miesiąca po otwarciu są rentowne. Czasem jednak trzeba poczekać kilka miesięcy, zanim salon zacznie na siebie zarabiać. Okres zwrotu z inwestycji zazwyczaj trwa 2-3 lata.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...

