Kłopoty z rękojmią we franczyzie
Zdecydowanie najwięcej problemów przysparza firmom franczyzowym polski system prawny, a ściślej mówiąc jego braki. Kto odpowiada przed Klientem za sprzedaż wadliwego produktu lub źle wykonaną usługę – franczyzodawca czy biorca?

Polskie prawo ciągle czeka na kompleksowe uregulowania dotyczące specyfiki działalności franczyzowej - mówi Andrzej Krawczyk, dyrektor działu prawnego PROFIT system
— Umowa sprzedaży czy świadczenia usług jest jednak zawierana przez konsumenta nie z franczyzodawcą, lecz z konkretnym członkiem sieci, stąd to ten ostatni ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania na podstawie artykułu 471 kodeksu cywilnego. Z tych samych powodów na gruncie prawa polskiego trudno byłoby konstruować odpowiedzialność franczyzodawcy na podstawie artykułu 474 k.c., gdyż nie będąc stroną umowy z konsumentem, nie może być on traktowany jako dłużnik odpowiadający za szkodę wyrządzoną przez osoby, z których pomocą wykonuje zobowiązanie lub którym jego wykonanie powierza — mówi Andrzej Krawczyk, dyrektor działu prawnego w PROFIT system.
Podczas gdy kwestie związane z niewywiązaniem się z umowy można rozwiązać w stosunkowo prosty sposób korzystając z zasad kodeksu cywilnego, gorzej przedstawia się problem odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji, co ma istotne znaczenie w wypadku franchisingu dystrybucyjnego (gdy treścią umowy z konsumentem jest sprzedaż towaru) oraz mieszanego — polegającego na dystrybucji przez franczyzohiorców produktów wytwarzanych przez franczyzodawcę oraz świadczeniem usług związanych z ich zastosowaniem.
Przepisy kodeksu cywilnego (art. 556 i następne) czynią odpowiedzialnym z tytułu rękojmi sprzedawcę, a więc byłby nim franczyzobiorca. Natomiast z tytułu gwarancji jakości odpowiada, zgodnie z art. 577 k.c., wystawca dokumentu gwarancyjnego (gwarant), którym w obu przypadkach jest franczyzodawca. Oznacza to, że klient może dochodzić od sprzedawcy (franczyzobiorcy) wszelkich uprawnień przysługujących mu z tytułu rękojmi, a równocześnie skierować roszczenie wobec gwaranta (franczyzodawcy).
Franczyzodawca jest jednak uprzywilejowany wobec osób trzecich, ponieważ odpowiedzialność spoczywa przede wszystkim na franczyzobiorcy, jako podmiocie będącym w bezpośrednim kontakcie z klientem.
Więcej: Monika Niewinowska, Puls Biznesu, 24 października 2002, str.26Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...