Nie tylko lody

Marcin Olesiak
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sweet Gallery nabiera coraz większego tempa w rozwoju Polsce. Jak obecnie wygląda wasza sytuacja na rynku?

Aktualnie zajmujemy 15 proc. rynku lodowego w Polsce w segmencie małych punktów gastronomicznych. W ciągu kolejnych dwóch lat chcemy podwoić udział w branży. Istniejemy od 2013 roku, co oznacza że rynek podbijamy od niedawna. Weszliśmy w niszę upowszechniając jednocześnie lody świderki. Ucywilizowaliśmy branżę, która wcześniej należała do mało estetycznych budek z lodami. Obecnie wartość rynku lodowego rośnie co rok o kilkanaście procent. Chcemy wykorzystać ten potencjał i zbudować pozycję czołowego gracza w branży. Już teraz jesteśmy jedną z najbardziej liczących się lodowych sieci w Polsce. Do tego rozwijamy jeszcze dwa inne koncepty – Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab. Łącznie mamy 470 placówek, które roczną sprzedaż notują na poziomie 150-160 mln zł. W tym roku w kolejce do otwarcia czeka 70-90 placówek. Gwarancją inwestycji dla franczyzobiorcy są podpisane przez nas umowy na wynajem lokalizacji z galeriami i centrami handlowymi oraz gotowe przyczepy do pracy ze wszelkimi pozwoleniami na prowadzenie działalności. Działalność franczyzową można zacząć natychmiast. Zapewniamy lokalizacje i całą infrastrukturę w postaci gotowych punktów sprzedaży. Franczyzobiorca od razu skupia się na sprzedaży, co znacznie przyspiesza zwrot inwestycji w biznes.

Jaki jest koszt inwestycji w biznes?

By otworzyć punkt Lodolandia wystarczy mieć 10 tys. zł. Pozostały koszt inwestycji, czyli ok. 80 tys. zł jest leasingowany. Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty, co ułatwia działalność na starcie. Lodolandię można połączyć z konceptem Kołacz na Okrągło i otworzyć biznes całoroczny Lodo-Kołacz. Wkład własny pozostaje na zbliżonym poziomie. Dochodzi do tego jednorazowy wydatek związany z rebrandingiem i dodatkowym sprzętem do wypieku kołaczy. Ogólny koszt przyczepy Lodo-Kołacz wynosi wówczas 139 tys. zł. Tego rodzaju placówka od 1 kwietnia do 30 września (sezon wiosenno-letni) działa pod szyldem Lodolandia, natomiast od 1 października do 30 marca (sezon jesienno-zimowy) działa pod szyldem Kołacz na Okrągło. Zmianie ulega witryna zewnętrzna punktu, a maszynę do lodów zastępuje sprzęt do wypieku kołaczy. Wszystko trwa ok. 2 godzin. Okres zwrotu inwestycji w biznes jest zróżnicowany, ale z reguły nie dłuższy niż dwa sezony. Bywa, że jedna placówka w niecały miesiąc może wygenerować utarg w wysokości ok. 50 tys. zł, co daje nawet 30 tys. zł zysku. Wszystko zależy od stałych kosztów, czyli m.in. od czynszu, liczby pracowników, a także od pogody, która w tym roku wyjątkowo sprzyja branży lodowej. Standardowo jednak zysk z biznesu waha się od 10 do 20 tys. zł miesięcznie. Podobnie funkcjonuje nasz trzeci koncept Bafra Kebab. Wymagana kwota na starcie to 20 tys. zł. Reszta inwestycji pokrywana jest z leasingu. Miesięczny zysk z pojedynczej placówki Bafra Kebeb zazwyczaj wynosi 10 tys. zł. Koncept jest młody. Istnieje od 2017 roku i obecnie mamy 35 punktów Bafra Kebeb.

W jakie lokalizacje celujecie?

Od początku istnienia firmy fokusujemy się na współpracy z galeriami i centrami handlowymi. Punkty Lodolandia i Kołacz na Okrągło stawiamy na zewnątrz, przy wejściu do budynków, gdzie jest największy przepływ klientów. W tej chwili współpracujemy ze 120 galeriami i centrami handlowymi w całej Polsce. Oprócz tego mamy podpisane umowy ramowe z kilkoma sieciami handlowymi, np. z Tesco, Kauflandem, Carrefourem, Intermarché i Leclerc, które umożliwiają rozwój naszych placówek w pobliżu supermarketów w całym kraju. Mamy specjalnie dedykowany dział komercjalizacji dlatego niemal codziennie pozyskujemy nowe lokalizacje. Jesteśmy w kontakcie z istniejącymi galeriami i centrami handlowymi oraz śledzimy nowe inwestycje. Po otwarciu nowych obiektów staramy się od razu nawiązać współpracę.

W 2018 roku zaczęliśmy rozwój sieci w małych miastach, takich od 5 tys. mieszkańców. Często nasze punkty stają się tam „najmodniejszym” miejscem, które skupia niemal całą społeczność. Pełnimy rolę gastronomii i rozrywki jednocześnie, której brakuje w najmniejszych miastach. Obecnie w tego typu lokalizacjach istnieje 100 placówek (Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab), a do końca roku powstanie jeszcze ok. 50.

Jesteście również jedną z niewielu polskich sieci gastronomicznych, która intensywnie rozwija się za granicą. W jakich krajach jesteście już obecni?

Aktualnie jesteśmy na Słowacji, w Niemczech, Wielkiej Brytanii, natomiast w przyszłym roku zamierzamy zwiększyć zasięg o Rumunię i Chorwację. W Niemczech mamy już masterfranczyzobiorcę, który rozwija sieć w oparciu o lokalizacje przy galeriach handlowych. Prowadzimy zaawansowane rozmowy i jesteśmy w trakcie podpisywania umowy z masterfranczyzobiorcą na rynek słowacki. W sumie poza Polską mamy ok. 30 punktów pod nazwą Ice and Roll (Lodolandia) i Cake and Roll (Kołacz na Okrągło). Za granicą jesteśmy dopiero od roku. Prowadzimy również rozmowy z masterfranczyzobiorcami na kolejnych rynkach. Jesteśmy tanią franczyzą, a mobilne przyczepy znacznie ułatwiają rozwój sieci. Nie potrzebujemy lokali, odpadają więc wielomiesięczne poszukiwania takich lokalizacji i wysokie stawki czynszu. Możemy otworzyć punkt przed popularną galerią handlową, płacąc za miejsce o wiele mniej, niż w środku, a jednocześnie korzystając z tej samej grupy klientów. Ponadto biznes można zacząć niemal od razu po podpisaniu umowy. Wyeliminowaliśmy też problem nietrafionych lokalizacji, bo można ją łatwo zmienić przenosząc przyczepę w lepsze miejsce.

Jak rozwój przekłada się na wyniki finansowe spółki Sweet Gallery?

Od początku roku obroty spółki są o 26 proc. większe w stosunku do 2017 r. Jeśli chodzi natomiast o samą Lodolandię, to do jesieni sieć osiągnie sprzedaż o kilkanaście procent lepszą niż w ubiegłym roku, natomiast sprzedaż w pojedynczych punktach like for like zwiększy się o 16 proc. Nasza oferta jest prosta i jednocześnie popularna. Nie ma u nas niespodzianek. Klient wie, co może kupić i na tym też polega nasz sukces.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł