Złote Łuki drożeją

Hamburgery w sieci
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sieci McDonald's nie trzeba nikomu przedstawiać. Złote Łuki widnieją obecnie nad 408 lokalami w Polsce. Tylko 68 z nich to placówki własne marki. 340 jest prowadzonych przez licencjobiorców, których McDonald's ma w sumie 66. Co oznacza, że wielu z nich prowadzi po kilka lokali.
McDonald's udziela franczyzy nowym partnerom wyłącznie na już działające i prowadzone przez siebie restauracje. Do tej pory, aby rozpocząć współpracę z siecią, trzeba było na starcie dysponować wkładem własnym w wysokości minimum 1,2 mln zł. Teraz ta kwota wzrosła do 1,5 mln zł. Zapytaliśmy centralę marki z czego wynika ta decyzja.
Istotnie, podnieśliśmy kwotę wkładu własnego przy zakupie franczyzy do 1,5 mln zł – mówi Dominik Szulowski, starszy menedżer ds. relacji korporacyjnych w McDonald's Polska. McDonald’s intensywnie się rozwija. Umacniamy naszą pozycję lidera rynku restauracji szybkiej obsługi, realizując kompleksowy projekt restauracji przyszłości. Zakłada on m.in. rozwój platform produktowych, wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań służących komfortowi gości i zwiększaniu wydajności. Obecnie nowy franczyzobiorca kupuje przedsiębiorstwo z większą ilością sprzętu i zaawansowanych systemów. Przekłada się to na jego większy koszt. Rozwiązania te bezpośrednio wpływają na zdynamizowanie wzrostu wyników przedsiębiorstwa. Najlepszym dowodem jest coraz większa liczba gości i od kilku już lat nieprzerwanie rosnąca sprzedaż.

Trzeba przy tym pamiętać, że pełna inwestycja w lokal Złotych Łuków jest zdecydowanie większa, może sięgać nawet do 4,5 mln zł. To koszt lokalu „pod klucz”, z pełnym wyposażeniem, infrastrukturą, parkingiem itd. Opłata licencyjna, płatna jednorazowo od każdego lokalu, to równowartość 45 tys. dolarów. Opłaty miesięczne naliczane są w procentach od obrotu. Opłata franczyzowa wynosi 5 proc., a marketingowa 4,4 proc. Do tego franczyzobiorca płaci też co miesiąc czynsz za korzystanie z obiektu, który pozostaje własnością firmy. Jego wysokość jest ustalana indywidualnie.

Kandydaci na franczyzobiorców muszą wykazać się m.in. doświadczeniem biznesowym, albo w prowadzeniu własnej firmy, albo w zarządzaniu w dużej organizacji. Licencjobiorca osobiście zarządza swoją restauracją  McDonald's nie akceptuje „inwestorów finansowych”, zainteresowanych wyłącznie korzystnym ulokowaniem kapitału. Franczyzobiorca nie może też prowadzić żadnych innych biznesów, wymagających ciągłego zarządzania i nadzoru.

Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €