Sfinks poczuł zakaz handlu

Sfinks zamknął pierwsze półrocze 2018 z mniejszymi przychodami ze sprzedaży, niż rok wcześniej. Zarząd spółki twierdzi, że to m.in. efekt niehandlowych niedziel.
Sfinks Polska zarządza sieciami restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło, Fabryka Pizzy oraz WOOK, a także pubami Piwiarnia Warki. W I półroczu br. spółka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 82,71 mln zł – to o ponad 5 mln zł mniej, niż rok wcześniej. Natomiast wskaźnik EBITDA (zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji) wyniósł 4,53 mln zł, wobec 6,31 mln zł sprzed roku.
Zarząd spółki twierdzi, że bezpośredni wpływ na obniżenie wyników miały okoliczności zewnętrzne – w tym wprowadzenie zakazu handlu w niedziele, które spowodowało spadki sprzedaży i konieczność utworzenia rezerw finansowych dla kilku restauracji.
– Ubiegłe półrocze to przede wszystkim istotna poprawa rentowności na poziomie sprzedaży. Na wzrost operacyjnej efektywności biznesu wpłynęło obniżenie kosztów produkcji oraz znaczące ograniczenie kosztów zarządu. Natomiast w tym półroczu niekorzystny wpływ na wynik mają odpisy na około 1 mln zł, utworzone na kilka restauracji w centrach handlowych, które osiągnęły wyniki poniżej planu – wyjaśnia Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska. – W każdym centrum handlowym sytuacja wygląda inaczej. Niestety nie wszystkie obiekty są w stanie wyjść z tej sytuacji (zakaz handlu w niedziele – przyp. red.) obronną ręką, bo nie mają odpowiedniej oferty usługowej czy strefy rozrywki albo są nie dość aktywne marketingowo, żeby neutralizować wpływ zmienionych przepisów. Jednocześnie są też galerie, które dobrze sobie radzą w nowych warunkach. Dla nas oznaczało to analizę każdego lokalu znajdującego się w obiekcie handlowym i przyjęcie dla niego indywidualnej strategii rozmów z wynajmującymi. W kilku przypadkach musieliśmy utworzyć rezerwy, które ostatecznie obciążyły wynik finansowy pierwszego półrocza.
Przez pierwsze sześć miesięcy tego roku Sfinks otworzył łącznie osiem lokali w ramach różnych swoich konceptów. Ruszyły trzy nowe restauracje Sphinx – w Bydgoszczy, Mińsku Mazowieckim i we Wrocławiu. Od czerwca działa też nowy lokal sieci Chłopskie Jadło, w Domu Polonii przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Powstały trzy restauracje Fabryka Pizzy – w Warszawie, Kołobrzegu i Mińsku Mazowieckim. Spółka uruchomiła również w Łodzi pierwszy lokal swojej autorskiej marki Lepione & Pieczone. Oprócz tradycyjnego kanału sprzedaży Sfinks rozwijał sprzedaż w segmencie delivery. Firma uruchomiła własny portal do zamawiania online dań w dostawie – Smacznieiszybko.pl.
– Rozwój zasięgu, portfolio marek i kanałów sprzedaży to jedno z zadań, wyznaczonych przez strategię rozwoju, jaką przyjęliśmy w ubiegłym roku. Jednocześnie finalizujemy wdrażanie kilku ważnych i szeroko zakrojonych projektów organizacyjnych, które mają umożliwić efektywniejsze zarządzanie siecią. Realizacji tych założeń przysłuży się też nasze najnowsze porozumienie z bankiem, dotyczące zmiany warunków kredytu. Wydłużenie okresu spłaty i korzystniejszy harmonogram oznaczają poprawę płynności i pozwalają na planowanie tempa rozwoju spółki w długim okresie – przekonuje Sylwester Cacek.
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej