Franczyzobiorcy z apetytem na spożywkę
Grupa Specjał przejęła 1,2 tys. sklepów Rabat Detal oraz zawarła umowy z niemal 340 nowymi franczyzobiorcami. Czy szykuje coś jeszcze?
Livio to ogólnopolska sieć sklepów spożywczych należąca do grupy Specjał, która zrzesza niezależne placówki pod wspólnym szyldem. Obecnie w Polsce działa ponad 2,4 tys. lokali Livio. W 2018 roku spółka podpisała 339 umów z samodzielnymi przedsiębiorcami. Grupa Kapitałowa Specjał współpracuje z franczyzobiorcami, ale także regularnie przejmuje kolejne sklepy, w tym roku przyłączyła mniej więcej 1,2 tys. sklepów marki Rabat Detal.
Livio oferuje trzy warianty współpracy: Livio Ekspres – sklep o powierzchni sprzedażowej minimum 50 m2 z podstawowym asortymentem artykułów, Livio Market z samoobsługową kasą sprzedażową o powierzchni min. 80 m2 wraz z pełnym asortymentem produktów oraz Livio Top – lokal z samoobsługową halą o powierzchni min. 120 m2 i pełnym zaopatrzeniem w towar. W ostatniej opcji franczyzobiorca otrzymuje również tzw. „pakiet startowy” z niezbędnym oprogramowaniem oraz wyposażeniem IT dla sklepu.
Franczyzodawca Livio nawiązuje współpracę z właścicielami już działających sklepów niezrzeszonymi w sieci, a także z osobami, która dopiero planują jego otwarcia. – Współpracujemy z właścicielami, którzy posiadają już swoje sklepy. Oferujemy im możliwość zakupu towaru w dobrych cenach, wynegocjowanych przez naszą firmę z producentami, dajemy know-how – czyli wiedzę, jak prowadzić sklep spożywczy i jak on powinien wyglądać – tłumaczy Mariusz Michalczyk, wiceprezes zarządu Livio. Przystosowanie sklepu do standardów sieci leży po stronie franczyzodawcy, to tzw. remodeling sklepu, aby każdy z nich prezentował się możliwie podobnie i wzbudzał zaufanie stałych klientów.
Co można zyskać oprócz znanego szyldu?
Właściciel sklepu może zachować jego dotychczasową nazwę lub zmienić szyld na Livio.. – Franczyzobiorca może zachować własną nazwę sklepu, jednak staramy się wkomponować logo oraz kolorystykę Livio w obrandowanie sklepu – zaznacza Mariusz Michalczyk. Współpraca z dużą spółką handlową wiąże się ze znacznym obniżeniem kosztów. Negocjowanie umów w ramach współpracy odbywa się na dwóch szczeblach: ogólnopolskim – z największymi firmami takimi jak Specjał, Maro czy grupą Eurocash oraz z lokalnymi dostawcami i producentami, z którymi kontakt utrzymują kierownicy oddziałów Livio w Polsce. Franczyzodawca w czasie trwania współpracy gwarantuje wsparcie opiekuna, który składa w sklepie regularne wizyty. Dla sklepów Livio są systematycznie przeprowadzane akcje promocyjne, za które odpowiada franczyzodawca. Dla nowych przedsiębiorców w branży spożywczej Livio organizuje spotkania z innymi kupcami, gdzie można wymienić się doświadczeniami oraz zdobyć nowe kontakty zawodowe.
Na czym się zarabia prowadząc taki interes? Zyski generowane są od obrotu towarem w sklepie. Franczyzobiorcy mają wypłacane wynagrodzenie od producentów za sprzedane produkty. – Właściciel sklepu zarabia również na tzw. umowach około handlowych. Są to np. umowy za energię elektryczną, na zakup wyposażenia sklepowego w lepszych cenach, terminali płatniczych. Livio ma podpisane umowy z producentami i dostawcami, dlatego franczyzobiorca sporo oszczędza – dodaje wiceprezes sieci Livio.
Motywacja przede wszystkim
Sieć sklepów Livio dla swoich franczyzobiorców ma przygotowany system motywacyjny. Założony Uniwersytet Przedsiębiorczości ruszył z nową edycją, rozdając nagrody za ukończone kursy i szkolenia. Dowolne godziny lekcji, tematy zajęć oraz miejsce uczestniczenia w zajęciach – tak właśnie działa edukacyjna platforma grupy Specjał, program stworzony z myślą o franczyzobiorcach oraz pracownikach ich placówek. Oferuje on ćwiczenia, warsztaty i narzędzia niezbędne do codziennej pracy w sklepie np. kurs ze sposobów eksponowania towarów na sklepowych półkach, jak ograniczyć straty na stoisku, jak pakować np. mięso i wędliny. Dla właścicieli poruszane są tematy jak np. polityka RODO lub jak zarządzać pracownikami. – Szkolenia są dostępne cały czas na platformie, także każdy użytkownik może rozpocząć i zakończyć kurs w dowolnym terminie, kiedy tylko ma czas i chęci. Lekcje online nie mają ograniczeń czasowych, ale warto zaznaczyć, że zwykle są to krótkie seminaria, które można ukończyć tego samego dnia – wyjaśnia Magdalena Jabłońska, specjalista ds. szkoleń Grypy Specjał. Jak zacząć korzystać z internetowej uczelni? Franczyzobiorca rejestruje się na platformie oraz zakłada konta swoim pracownikom. Jako właściciel sklepu ma podgląd postępów swojej kadry w zajęciach e-learningowych oraz widzi uzyskane przez nich rezultaty i ukończone szkolenia. Jakie są nagrody za ukończone kursy? – Każde szkolenie w zależności od tematyki ma przypisaną liczbę punktów. Na koniec każdej edycji zlicza się sumę punktów, które można wymienić na nagrody. Są to nagrody rzeczowe takie jak na przykład: sprzęt AGD, pościel, ręczniki, sprzęt sportowy – mówi specjalista ds. szkoleń sieci sklepów Livio.
Wiceprezes sieci deklaruje, że rozwój sklepów jest dynamiczny i liczba sklepów Livio z roku na rok będzie większa. Choć zapewnienie lokalu – nowego lub już zagospodarowanego – leży po stronie franczyzobiorcy, Livio ma bazę potencjalnych miejsc, w których można otworzyć sklep marki.
ZOBACZ W KATALOGU
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


