Zakładamy firmę meblarską

Czy mała firma meblarska może rywalizować z branżowymi potentatami? Okazuje się, że nieduzi producenci mebli na zamówienie nie narzekają na brak klientów.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Polska jest meblowym potentatem. Od 2010 roku mieści się w grupie pięciu największych producentów mebli w Europie. Według raportu „Rynek meblarski w Polsce”, przygotowanego przez firmę KPMG, wartość polskiego rynku meblarskiego stanowi ponad 7 proc. wartości produkcji mebli na całym naszym kontynencie. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy, Włochy i Wielka Brytania. Obok olbrzymów, jak Black Red White, polski rynek meblarski budują też małe firmy, zajmujące się produkcją mebli na zamówienie. Bo choć wydawać by się mogło, że Polacy zachłysnęli się oferowanymi przez IKEA prostymi i tanimi meblami do samodzielnego montażu, to jednak okazuje się, że wielu chce mieć też oryginalne, robione na zamówienie kuchnie czy szafy wnękowe.
– Jeśli doliczyć montaż, to meble z IKEA okazują się niewiele tańsze – uważa Marcin Bielecki, właściciel firmy Bielmeb. – Natomiast pod względem jakości i trwałości w ogóle nie mogą się równać z tymi przygotowywanymi przez nas na indywidualne zamówienia. A Polakom coraz częściej zależy na dobrej jakości. I na oryginalności.
Biuro i warsztat
Firma Bielmeb powstała w 2011 roku. – Z wykształcenia jestem technologiem drewna. Szukałem pracy w swoim zawodzie, ale albo nie odpowiadała mi lokalizacja, albo zarobki, albo coś innego. W końcu postanowiłem otworzyć własną firmę – opowiada Marcin Bielecki. Na początku biuro miał w domu, a warsztat w garażu. Dziś wynajmuje pomieszczenia na biuro i warsztat na warszawskim Bródnie. – Konkurencja w branży jest spora, ale każda firma znajduje klientów – przyznaje. – Są nawet osoby, które zajmują się robieniem mebli „po godzinach”, kiedy skończą swoje etatowe zajęcia. Jednak klienci wolą profesjonalne firmy, które przygotują im fachowe projekty, wyceny i dotrzymają terminów.
Jak w każdej branży, także w tej o pierwszych klientów jest najtrudniej. Tutaj też działa głównie reklama z polecenia, a nowo powstałej firmy nikt raczej nie zarekomenduje. – Na początku trzeba było trochę powalczyć o miejsce na rynku niższą ceną – przyznaje Marcin Bielecki. W zdobyciu klientów pomaga internet – oczywiście dobrze pozycjonowana strona WWW i profil firmowy w mediach społecznościowych. – Od początku warto fotografować swoje realizacje i zamieszczać w galerii zdjęć na stronie internetowej – radzi właściciel firmy Bielmeb. – Dzięki temu klienci mogą zobaczyć, co potrafimy zrobić. Warto też zainwestować w zorganizowanie biura. Wprawdzie to najczęściej ja jeżdżę do klientów, ale są tacy, którzy chcą przyjść do mnie. Poza tym świadomość, że firma ma własną siedzibę, że nie jest wirtualna, daje klientom większe poczucie bezpieczeństwa.
Biuro nie musi być duże, choć jeśli mamy do dyspozycji większą przestrzeń, warto przygotować niewielką nawet ekspozycję z wykonanymi przez firmę meblami, z wzorami dostępnych materiałów, kolorów. Szukając lokalizacji, trzeba też pamiętać o pomieszczeniu na warsztat, w którym będą skręcane meble. – Zamawiamy u producentów gotowe elementy, np. fronty, płyty korpusowe, blaty, z których w warsztacie robimy meble – wyjaśnia Marcin Bielecki. – Sądzę, że optymalna powierzchnia warsztatu to jakieś 50 m2.
Warsztat trzeba oczywiście wyposażyć w narzędzia: wkrętarki, wiertarki, piły, frezarki itp. Przy założeniu, że firma sama nie produkuje poszczególnych elementów, tylko zamawia je gotowe, na początek wystarczy na to przeznaczyć ok. 10 tys. zł. Jeśli ktoś chce sam produkować, np. fronty, musi mieć i większą powierzchnię, i większy park maszynowy.
Od pomiaru do montażu
Najczęstszą ofertą firm meblarskich są meble kuchenne – bo takie jest też zapotrzebowanie rynku. Drugim co do popularności produktem są szafy wnękowe. – Ale robimy także meble do salonów, szafki pod sprzęt RTV, lady do sklepów, meble dla firm. Rzadziej meble łazienkowe, bo one są drogie – wylicza Marcin Bielecki. – Nie przyjmujemy zamówień na stoły ani łóżka, choć o te ostatnie mamy coraz więcej zapytań.
Proces przyjmowania i realizacji zamówienia przebiega w kilku etapach. Pierwszy to pomiary i ustalenie, na jakich meblach klientowi zależy. Na tej podstawie robi się wizualizację w 3D, do czego oczywiście potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie komputerowe. Jego koszt to kilka tysięcy złotych. Kolejnym etapem jest wycena – aby była dokładna, trzeba ustalić najdrobniejsze nawet szczegóły: rodzaj materiałów, kolorystykę, wyposażenie szafek, liczbę półek, rodzaje uchwytów, zawiasów itd. Oczywiście, musimy klientowi pokazać próbki, które powinniśmy mieć od producentów. – Wykonanie projektu trwa zwykle kilka dni, natomiast czas realizacji zamówienia 4-7 tygodni – mówi właściciel firmy Bielmeb.
Na podstawie ustaleń z klientem firma składa zamówienie u producentów poszczególnych elementów. – Znalezienie dobrych producentów, którzy będą naszymi dostawcami to rzecz, od której trzeba zacząć, zakładając firmę meblarską – radzi Marcin Bielecki. – My fronty zamawiamy w trzech firmach, blaty i płyty korpusowe w dwóch, a akcesoria staramy zamawiać się w jednej. Dłuższa współpraca, regularne zamówienia mogą być oczywiście podstawą do negocjowania ceny.
Opóźnienie u dostawcy będzie oznaczało opóźnienie w realizacji zamówienia. Tym ważniejsze jest więc znalezienie solidnego partnera. Gdy gotowe elementy są już na miejscu, w warsztacie składa się meble, a potem można już umawiać się na montaż, który zwykle trwa jeden dzień. Tu pojawia się kolejny sprzęt, który koniecznie musi być na wyposażeniu firmy, czyli samochód dostawczy do przewożenia mebli.
Najlepiej przed świętami
Można podjąć się produkcji mebli w pojedynkę, choć będzie to trudne. Zwłaszcza podczas montażu potrzebny jest ktoś do pomocy. – Niestety, trudno dziś o pracowników. Jeśli już są osoby z odpowiednimi umiejętnościami, to mają wysokie wymagania co do zarobków. Ja zatrudniam obecnie jednego pracownika – mówi Marcin Bielecki. – Trzeba pamiętać, że jeśli przyjmujemy kogoś do pracy, przepisy wymagają od nas przeszkolenia go z zasad BHP, posiadania na terenie firmy instrukcji BHP oraz instrukcji używania poszczególnych narzędzi.
Większość klientów Bielmebu to osoby prywatne. – Firmy czy instytucje organizują najczęściej przetargi bądź konkursy ofert. Przygotowanie dokumentacji w takich przypadkach zajmuje czas, który mogę poświęcić na realizację nawet kilku zamówień od klientów indywidualnych. Poza tym i tak nie ma się pewności wygrania takiego przetargu – uważa Marcin Bielecki.
Trudno mówić o stałych klientach. Nawet jeśli ktoś jest zadowolony z usługi, to z kolejnym zamówieniem wróci najwcześniej za kilka lat, gdy będzie znów wymieniał meble. To minus w tej branży.
Średnia kwota przeznaczona na zakup mebli przez polskie gospodarstwo domowe w ciągu ostatnich trzech lat wyniosła 4,5 tys. zł. Średnia wartość najczęstszego zamówienia w Bielmebie, czyli mebli kuchennych, to mniej więcej 10 tys. zł. Choć oczywiście bywają i takie po 4 tys., i takie po 20 tys. zł. Szafa z przesuwnymi drzwiami kosztuje 3-5 tys. zł. Miesięcznie firma realizuje średnio trzy kuchnie, do tego dochodzą szafy i inne drobniejsze meble. – Nie wszystko jest naszym dochodem. Trzeba przecież zapłacić producentom, od których dostajemy poszczególne komponenty. Marża na meblach to jakieś 30-40 proc. – podkreśla nasz rozmówca.
Najlepszy czas dla tej branży, podobnie jak dla wielu innych, to okres przedświąteczny. Listopad i grudzień oznaczają czas wytężonej pracy, bo klienci chcą mieć na Boże Narodzenie nowe meble. – Poza tym trudno jednak mówić o jakiejś powtarzalności, regularnej sezonowości – zauważa właściciel firmy Bielmeb. – Widać to chociażby na przykładzie wakacji. W jednym roku latem mamy mnóstwo zamówień, a w kolejnym wręcz przeciwnie. Nie ma jednak zupełnie martwych miesięcy. Natomiast początkujące firmy muszą być gotowe na to, że na starcie, zanim zdobędą renomę i pozycję na rynku, nie będą miały stałych dochodów.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...