Blisko celu
Gatta otworzyła sześć salonów w 2018 roku – to mniej niż zamierzała. Czy uda się firmie zrealizować cel założony na ten rok?
– W roku obecnym otworzyliśmy sześć salonów franczyzowych. W listopadzie planujemy otworzyć jeszcze dwa. Zakładaliśmy, że w tym roku otworzymy 10 nowych salonów, więc trochę brakuje do tego wyniku. Jest to jednak i tak większa liczba nowych placówek niż w roku 2017 (wówczas otwarto pięć placówek – przyp. red.) – powiedział Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Dla Gatty 2018 rok okazała się pełen wyzwań. Wprowadzenie niehandlowych niedziel oraz wyjątkowo długie lato z pewnością odbiły się na branży (upalne dni nie sprzyjają noszeniu rajstop, a w związku z tym obroty firm, które sprzedają głównie te produkty, spadają). Sieć Gatta starała się nadrobić sprzedaż innym asortymentem. – Na szczęście w salonach mamy też bieliznę czy odzież korekcyjną (body, topy, legginsy, majtki czy modelujące sukienki). W lecie dużym zainteresowanie cieszą się kostiumy kąpielowe. Patrząc jednak na bardzo pozytywny październik myślę, że jest spora szansa, aby w ostatnich miesiącach dogonić wynik sprzedaży założony na 2018 – dodaje Miłosiński.
Salon dla każdego
Gatta poszukuje partnerów w całym kraju. Choć marka otwiera swoje sklep przede wszystkim w centrach handlowych i miastach powyżej 40 tys. mieszkańców, to inne lokalizacje zaproponowane przez franczyzobiorcę są również brane pod uwagę. – Nie wykluczamy mniejszych miejscowości i lokali przy głównych ulicach miast. Część z franczyzobiorców ma kilka salonów Gatty i kilka lub kilkanaście salonów innych marek. Są też tacy, którzy prowadzą tylko salon Gatty i często sami w nim pracują jako sprzedawcy – mówi Adam Miłosiński. – Franczyzobiorcy, którzy mają doświadczenie w handlu i w prowadzeniu własnej firmy, szybciej osiągają satysfakcjonujące wyniki. Jednak brak takiego przygotowania nie przekreśla możliwości współpracy – dodaje.
Franczyzodawca twierdzi, że koszty inwestycji powinny wynieść od 70 do 150 tys. zł. Jeżeli lokal był już wcześniej użytkowany, to franczyzobiorca powinien zmieścić się w minimalnej kwocie ok. 70 tys. Natomiast wydatki rzędu 150 tys. zł dotyczą nowo powstających galerii z lokalem w stanie surowym. Jednorazowa opłata franczyzowa wynosi 3 tys. zł, natomiast miesięczna opłata bieżąca to 349 zł.
Salon musi być zaaranżowany i wyposażony zgodnie ze standardami, które obowiązują w salonach Gatty. Preferowana powierzchnia lokalu mieści się w przedziale od 40 do 50 m2. – Termin osiągnięcia rentowności oraz czas zwrotu z inwestycji jest trudny do sprecyzowania – zaznacza Adam Miłosiński. – Zdarzają się salony, które po pierwszym miesiącu od otwarcia są rentowne. Czasem jednak trzeba poczekać kilka miesięcy, zanim salon zacznie na siebie zarabiać. Inwestycja zwraca się najczęściej po 2-3 latach – dodaje.
Franczyzobiorcy prowadzą sprzedaż produktów, które powierza im franczyzodawca na zasadzie depozytu. Oznacza to, że towar w sklepach franczyzowych aż do momentu sprzedaży klientowi pozostaje własnością franczyzodawcy, a partnerzy nie ponoszą kosztów zaopatrzenia. Ich zysk pochodzi natomiast z prowizji od przychodów osiągniętych w danym miesiącu.
W 2019 roku Gatta planuje otworzyć 10 nowych salonów franczyzowych. Obecnie sieć liczy 148 salonów, z czego 34 należy do franczyzobiorców.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


