Kosmetyki nie odpuszczają

Sieć Organique boleśnie odczuła w ubiegłym roku zakazu handlu w niedzielę. Jak radzi sobie z tym problemem?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Od 2006 roku marka Organique buduje sieć sklepów, w których sprzedaje naturalne kosmetyki. Obecnie sieć liczy 47 placówek: 11 własnych oraz 36 franczyzowych.
– W 2018 roku otworzyliśmy dwa nowe punkty własne i jeden franczyzowy – mówi Jacek Jankiewicz, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i franczyzowych Organique. – Dodatkowo w trzech lokalizacjach przenosiliśmy sklepy do nowych lokali. W ciągu roku zamknęliśmy pięć punktów, zlokalizowanych w mniejszych miejscowościach, które nie generowały zadowalających wyników. 2018 rok był trudny dla całego handlu detalicznego w Polsce. Wprowadzenie niedziel niehandlowych spowodowało gwałtowne zmniejszenie miesięcznej liczby klientów w naszych sklepach, co w krótkim okresie przełożyło się negatywnie na obroty sieci. Jednak dzięki działaniom podejmowanym w ostatnim kwartale, udało nam się odwrócić negatywną tendencję.
Te działania to m.in. współpraca ze znaną siecią perfumerii czy inwestycja w reklamę.
– W zeszłym roku wprowadziliśmy część naszej oferty do sieci Douglas i dzisiaj widzimy już pozytywny efekt tej decyzji – informuje Jacek Jankiewicz. – Znacząco zwiększyło to zasięg naszej marki, a klienci, którzy poznali nas tam, później przychodzą do naszych sklepów. W ostatnim kwartale pojawiła się również pierwsza w historii firmy reklama telewizyjna. Na ten rok planujemy włączenie usługi Click&Collect, która pozwoli na odbiór towaru zamówionego w sklepie internetowym Organique, w naszych sklepach stacjonarnych.
Sklep lub wyspa
Pomimo niehandlowych niedziel centra handlowe nadal pozostają najatrakcyjniejszymi lokalizacjami dla placówek z szyldem Organique, jako że – jak wyjaśnia franczyzodawca – zapewniają odpowiednią liczbę potencjalnych klientów. W grę wchodzą miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.
– Obecna wielkość sieci jest zadowalająca, jednak w dalszym ciągu jesteśmy otwarci na nowe lokalizacje oraz partnerów – zaznacza Jacek Jankiewicz. – Wciąż pozostają duże miasta w Polsce, jak chociażby Rzeszów czy Bydgoszcz,w których Organique jest dostępny dla klientów jedynie poprzez sklep internetowy, bądź naszych partnerów. Będziemy się starali zmienić to w 2019 roku.
Koncept rozwija się zarówno w formacie sklepów, jak i wysp handlowych. Licencjodawca oferuje pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji oraz negocjacji umów najmu. Optymalna wielkość sklepu to ok. 30 m2, choć w sieci funkcjonują też placówki znacznie mniejsze, o powierzchni niewiele ponad 10 m2. Wyposażenie i aranżacja lokalu jest ściśle określona przez franczyzodawcę, dlatego każdy lokal jest projektowany przez współpracującego z marką architekta (projekt jest odpłatny). Kwota inwestycji w przypadku sklepu to ok. 100-120 tys. zł netto. Natomiast wydatki na wyspę to mniej więcej połowa tej sumy. Sam koszt dostosowania lokalu kształtuje się między 1-2,5 tys. zł za 1 m2. Pozostałe wydatki to zakup mebli do sklepu, zatowarowanie, sprzęt IT.
Wstępna opłata licencyjna wynosi 6 tys zł netto w przypadku sklepu oraz 5 tys. zł netto za wyspę. Nie ma bieżących opłat franczyzowych, licencjobiorcy są natomiast obciążani kosztami marketingowymi i na reklamę, w wysokości 2 proc. obrotu netto. Połowę tej kwoty mogą wykorzystać na zakup materiałów marketingowych takich jak próbki, torebki i dodatkowe plakaty. Licencjodawca zapewnia też bezpłatne szkolenia produktowe i sprzedażowe (początkowe na miejscu u franczyzobiorcy, a potem wyjazdowe raz na kwartał). W tym roku marka uruchamia również platformę e-learningową. Franczyzodawca pomaga też organizować eventy, zarówno w sklepach, jak i na terenie danego centrum handlowego czy miasta.
Licencjodawca przyznaje, że nadchodzący rok może być trudny dla całego handlu.
– Będzie wyzwaniem z dwóch względów – uważa Jacek Jankiewicz. – Po pierwsze przybędą kolejne niedziele, objęte zakazem handlu. Po drugie e-commerce wciąż rośnie, stąd nasze działania nakierowane na uruchomienie usługi odbioru zamówień internetowych w sklepach stacjonarnych. Mam jednak poczucie, że w naszej branży kluczowy jest kontakt z klientem, profesjonalne doradztwo w kwestii wyboru odpowiedniego produktu. Na tym polu zdecydowanie się wyróżniamy. Obsługa jest naszym największym atutem, nasze konsultantki ciągle podnoszą swoje kwalifikacje. O taką obsługę trudno w dużych sieciówkach.
Franczyzodawca zapewnia, że czas oczekiwania na zwrot z inwestycji w punkt Organique nie powinien przekroczyć 36 miesięcy.
- W wielu przypadkach udaje nam się wypracować zwrot już po 15-18 miesiącach od otwarcia – mówi Jacek Jankiewicz.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...