Do lodów, gotowi, start!

Marcin Olesiak, prezes spółki Sweet Gallery
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Kiedy najlepiej myśleć o biznesie lodowym?
Kto chce zarabiać na sprzedaży lodów już od wiosny, musi się pospieszyć. Pierwsi franczyzobiorcy Lodolandii podpisują właśnie umowy na wybrane lokalizacje i rozpoczynają szkolenia. Co prawda mamy środek zimy, ale to najlepszy czas, żeby pomyśleć o biznesie lodowym. Sezon na lody zaczyna się już 1 kwietnia, co wbrew pozorom nie jest odległym czasem by odpowiednio przygotować się do sezonu i wystartować z biznesem. Działalność warto zacząć wraz z początkiem sezonu, który już wczesną wiosną może pozytywnie zaskoczyć pod względem pogody. Przykładem jest ubiegły rok, który był bardzo ciepły aż do jesieni. Nasi franczyzobiorcy potrafili w miesiącu wygenerować zysk na poziomie nawet kilkudziesięciu tys. zł. Nie wiadomo jak będzie w tym roku, bo na pogodę nie mamy wpływu. Nie boimy się jednak chłodniejszych dni. Nasze lody i desery sprzedają się dobrze również w takie dni.

Dlaczego?
Nasze menu jest tak dobrane by zadowolić zarówno dzieci, młodzież jak i dorosłych niezależnie od pogody. W najbliższym sezonie nasi klienci znajdą dodatkowo wiele nowości w naszym menu.

Ile zarabia pojedynczy punkt Lodolandia?
Standardowo pojedynczy punkt Lodolandia generuje w miesiącu zysk na poziomie 15 tys. zł. Niemniej jednak niezależnie od warunków pogodowych placówka Lodolandia, która jest prosta w utrzymaniu i obsłudze zarabia na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Ile placówek funkcjonuje w sieci Lodolandia?
Cała sieć, czyli wszystkie trzy koncepty, liczy już ponad 600 punktów sprzedaży. Kolejne dwa lata mają być okresem bicia rekordów. Zamierzamy zwiększyć liczbę placówek z 600 do ponad 1000 i roczną sprzedaż do 300 mln zł. Wszystko jest możliwe, bo tempo rozwoju firmy jest naprawdę bardzo szybkie.

Jak firma przygotowuje się do sezonu?
Dopinamy nowe menu, szkolimy nowych franczyzobiorców oraz partnerów, którzy są z nami od dawna. Przekazujemy im wiedzę o nowościach w ofercie, o nowych akcjach promocyjnych, możliwościach rozwoju w ramach sieci itd. Zależy nam, żeby przed sezonem wszystko działało jak w zegarku.

Gdzie najlepiej prowadzić biznes Lodolandia?
Koncentrujemy się przede wszystkim na rozwoju sieci przy centrach handlowych. Obecnie współpracujemy z ponad 120 galeriami i centrami handlowymi w Polsce. Ponadto mamy podpisane umowy z kilkoma sieciami, np. z Kauflandem, Carrefourem, E.Leclerc, Intermarche i Tesco, dzięki którym punkty Lodolandia znajdują się praktycznie tuż obok wejścia do centrum handlowego. W ubiegłym roku zaczęliśmy ekspansję w małych miastach od 5 tys. mieszkańców, w których brakuje atrakcji i usług gastronomicznych. Punkty, które dotychczas otworzyliśmy dorównują dochodom placówek w dużych miastach przy centrach handlowych. Rekompensujemy tamtejszy brak kawiarni, a nasze punkty stały się w bardzo wielu miejscowościach najmodniejszym miejscem spotkań. Rok 2018 był czasem przecierania szlaków, natomiast w obecnym bardzo wzmocnimy rozwój w mniejszych miastach.

Jak długo trwa przygotowanie do biznesu?
Uruchomienie działalności trwa ok. dwóch tygodni z czego większość czasu zajmują formalności związane z pozyskaniem leasingu na działalność i rejestrację firmy. Po podpisaniu umowy i dwudniowym szkoleniu w centrali firmy w Warszawie, franczyzobiorca otrzymuje gotową przyczepę. 

Jak wygląda Państwu rozwój za granicą?
Bardzo dobrze. Na naszej liście są już Niemcy, Słowacja i Wielka Brytania. W 2019 roku zwiększamy zasięg o kolejne kraje. Niedługo startujemy w Irlandii. Właśnie szkolimy partnerów, którzy będą rozwijać tam koncept Ice & Roll (Lodolandia). Szukamy również przedstawicieli biznesowych w innych krajach, którzy będą pełnili rolę agentów handlowych. Obecnie prowadzimy rozmowy we Francji, Rumunii, Chorwacji oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii. Zgłaszają się też do nas potencjalni przedstawiciele z dużo bardziej odległych państw takich jak: Australia czy Bahrajn. Każdy nasz przedstawiciel będzie przez nas gruntownie przygotowany i przeszkolony. Rolą partnerów zagranicznych jest pozyskiwanie franczyzobiorców na nowych rynkach. Oferujemy dwa rodzaje współpracy zagranicznej – na zasadzie agenta handlowego i master licencjobiorcy. Podczas gdy agent koncentruje się na pozyskiwaniu i obsłudze franczyzobiorców, master franczyzobiorca dodatkowo odpowiedzialny jest za budowanie struktury sieci na danym rynku.

Ile trzeba zainwestować w biznes?
Koszt inwestycji w pełni wyposażoną przyczepę Lodolandia wynosi ok. 109 tys. zł, z czego 10 tys. zł to wkład własny franczyzobiorcy. Reszta kwoty jest leasingowana. Miesięczna opłata licencyjna wynosi 500 zł, nie ma natomiast opłat za przystąpienie do sieci i opłat marketingowych czy od obrotu. Istnieje możliwość połączenia konceptu Lodolandia z konceptem Kołacz na Okrągło. Wydatek wzrasta do 139 tys. zł, ale franczyzobiorca zyskuje biznes całoroczny i zarabia przez 12 miesięcy. Sezon na lody trwa od 1 kwietnia do 30 września. Po tym okresie do sprzedaży wprowadzamy kołacze. Zmianie ulega fasada punktów i wyposażenie, natomiast maszynę do lodów zastępuje piec do wypieku kołaczy. Wszystko trwa dosłownie kilka godzin. Co prawda istnieje możliwość działania wyłącznie pod jedną marką, ale coraz więcej przedsiębiorców wybiera łączony biznes. Inwestycja zwraca się najczęściej w ciągu dwóch sezonów. Przede wszystkim wszystko zależy od dobrej organizacji pracy franczyzobiorcy i jego zaangażowania. 

Jakie wsparcie oferujecie?
Wspieramy franczyzobiorców na wielu płaszczyznach – począwszy od przygotowania do biznesu, jak i w trakcie działalności. Każdy partner przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne, związane z rejestracją firmy, zatrudnieniem pracowników, prowadzeniem biznesu i sprzedażą. Firma oferuje również szkolenia dla menedżerów, osób zarządzających i pracowników, wsparcie marketingowe, serwis, zaopatrzenie, wiedzę dotyczącą produkcji lodów i kołaczy – przekazuje to co najcenniejsze, czyli swoje know-how. Ponadto franczyzobiorcy otrzymują podręcznik operacyjny, filmy instruktażowe i procedury postępowania dla pracowników od otwarcia placówki do jej zamknięcia. Franczyzodawca zapewnia też dodatkowe szkolenia w punkcie sprzedaży franczyzobiorcy i wsparcie opiekuna handlowego podczas prowadzenia działalności. Firma ma też magazyn wysokiego składowania, z którego odbywa się dystrybucja towarów w Polsce i w Europie. Franczyzobiorcy wszystkie niezbędne produkty zamawiają w jednym miejscu.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł