Sukces nie jest iluzją

Chociaż prywatne muzea są rzadkością, Muzeum Iluzji otwarte trzy lata temu w Zagrzebiu, okazało się hitem. Teraz można otworzyć je we franczyzie, również w Polsce.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Roko Živković i Tomislav Pamuković otworzyli Muzeum Iluzji w 2015 roku w stolicy Chorwacji.
– Zagrzeb stał się prawdziwym miastem turystycznym w ciągu ostatnich kilku lat i chcieliśmy jego mieszkańcom i turystom zaoferować rozrywkę, która byłaby interesująca, twórcza i edukacyjna. Jesteśmy miłośnikami programu Brain Games, który emitowany jest na kanale National Geographic. Ma on na celu sprawdzenie zdolności mózgu. Część naszego pomysłu zaczerpnęliśmy właśnie z tego programu. Poza tym dużo podróżowaliśmy, gromadziliśmy pomysły z różnych stron świata i w końcu wymyśliśmy, że otworzymy muzeum złudzeń – wyjaśnia Roko Živković.
Živković od lat pracował w agencjach marketingowych, więc w swoim projekcie biznesowym odpowiada za marketing, projektowanie stron internetowych, promocję. Jego wspólnik Tomislav Pamuković zajmował się również marketingiem, a także organizacją imprez, drukiem a teraz przejął zadania techniczne związanę z produkcją i konserwacją eksponatów.
Po obiecujących wynikach muzuem w Zagrzebiu, pomysłodawcy otworzyli również muzeum w Zadarze. I na tym nie poprzestali. W ciągu zaledwie trzech lat Muzeum Iluzji zostało otwarte w 14 miastach w 12 krajach, również dzięki rozwojowi poprzez franczyzę. Pierwsze muzeum franczyzowe powstało w Lublanie, a dziś placówki franczyzowe znajdują się również w Wiedniu, Berlinie, Omanie, Belgradzie, Kuala Lumpur, Dubaju, Nowym Jorku, Toronto, Hamburgu i Atenach.
Choć wszystko wydaje się bajkową opowieścią o sukcesie, jego osiągnięcie nie było wcale takie proste. Według Živkovića w Chorwacji prawo nie zna nawet kategorii muzeów prywatnych, które nie są tam traktowane jako instytucje kultury. I chociaż nie ma podatku od wartości dodanej od biletów w muzeach stanowych, to właściciele prywatnych muzeów muszą zapłacić podatek VAT w wysokości 25 proc. Doliczając do tego inne wydatki, trzeba ciągle utrzymywać wysoką liczbę odwiedzających, aby biznes był opłacalny.
– Jeśli nie będziemy osiągali dobrych wyników finansowych, nie będziemy w stanie rozszerzyć naszej działalności tak bardzo, jakbyśmy chcieli. W Europie istnienie prywatnych muzeów nie jest niczym nowym, a warunki do ich prowadzenia są znaczenie przyjaźniejsze. W naszym kraju jest bardzo duża różnica między muzeami państwowymi i prywatnymi. Dlatego, aby nasze placówki były rentowne, organizujemy też urodziny, imprezy integracyjne – mówi Živkovića.
Oprócz uzupełnienia oferty turystycznej Zagrzebia, a następnie Zadaru, która jest kluczem do dłuższego pobytu turystów w jednym miejscu, Muzeum Iluzji pobudziło krajową gospodarkę, ponieważ 90 proc. eksponatów jest produkowanych w Chorwacji. Początkowo były importowane z różnych krajów, m.in. USA, Rosji, Chin.
Tworzenie eksponatów, których jest około 70 w każdym Muzeum Iluzji, trwa nieustająco, ponieważ ideą jego właścicieli jest zmiana eksponatów lub przynajmniej ich części co dwa lata. Wszystko po to, aby ci, którzy już byli w muzeum, odwiedzili go ponownie.
Kolejne franczyzowe muzea mają zostać otwarce już wkrótce, m.in. w Tbilisi w Gruzji, w Dallas, Paryżu, Amsterdamie, Brukseli, Arabii Saudyjskiej. – Naszymi franczyzobiorcami zostają głównie osoby, które były w naszym muzeum i spodobało im się tak bardzo, że postanowili otworzyć takie w swoim mieście. Obecnie mamy wystaczającą liczbę partnerów, którzy chcą zakładać muzea w kolejnych lokalizacjach w swoich krajach. Chcemy, aby na nowych rynkach było tak samo, żeby jeden partner otworzył kilka placówek, to ułatwi nam zorganizowanie całej działalności i kontrolę nad siecią franczyzową – wyjaśnia Roko Živković.
Franczyzodawca nie wyklucza wejścia również do Polski, o ile znajdzie masterfranczyzobiorcę zainteresowanego otwarciem Muzeum Iluzji w naszym kraju.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...