Biznes z żoną

Znany słowacki hokeista Peter Frühauf zainwestował wraz z żoną we franczyzę Subwaya. Czemu wybrali właśnie tę markę?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Nie jest niczym niezwykłym, że po zakończeniu kariery sportowcy szukają nowego sposobu na życie i często stawiają na własną firmę. Często jednak bywa tak, że wybierają tylko rolę inwestora lub właściciela, nie angażując się w codzienność biznesu. Rzadko spotyka się takich, którzy są gotowi zakasać rękawy i, powiedzmy, własnoręcznie robić kanapki. Tak jak słowacki hokeista Peter Frühauf.
Swoją sportową karierę Peter Frühauf buduje od 20 lat. Grał w 11 klubach, występował w trzech ligach – na Słowacji, w Czechach i w Stanach Zjednoczonych. Jako reprezentant kraju bronił barw Słowacji na Mistrzostwach Świata w hokeju na lodzie w 2010 r. Od zeszłego roku ponownie gra w lidze krajowej, ale – jak sam przyznaje – miewa myśli o sportowej emeryturze.
– Jak to bywa ze wszystkimi zawodowymi sportowcami, jestem już w wieku, kiedy nie mogę powiedzieć, że gram tak dobrze, jak kiedyś – przyznaje Peter Frühauf. – Do tej pory moje życie było całkowicie podporządkowane sportowi. To naturalne, że mając 36 lat zaczyna się myśleć, co dalej? Co zrobić, kiedy pewnego dnia trzeba będzie zdjąć koszulkę zawodnika? Zdecydowałem się nie angażować w pracę coachingową. Razem z żoną, która także jest zawodowym hokeistą, spędziliśmy miesiące na poszukiwaniu innych opcji.
Ich przyjaciel akurat zainwestował w otwarcie piekarni, postanowili więc poszukać pomysłów w podobnej branży. Tak trafili na franczyzę marki Subway.
– Moja żona grała w klubach w Kanadzie i w Szwecji, gdzie marka jest bardzo popularna. Znała i kochała ich kanapki – opowiada Peter Frühauf. – Uznaliśmy więc, że to jest to i postanowiliśmy kupić ich franczyzę.
Kanapki na licencji
Subway ma obecnie ponad 42,5 tys. lokali w 111 krajach. Ponad 5 tys. z nich działa w Europie. W Polsce pierwsza placówka marki została otwarta w 2000 roku. Obecnie jest ich ponad 120. Wszystkie lokale na świecie funkcjonują we franczyzie.
– Oczywiście, mieliśmy różne obawy, wchodziliśmy przecież w branże, z którą nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia – nie ukrywa Peter Frühauf. – Zdaliśmy sobie jednak sprawę, że zakup franczyzy oznacza, że będziemy mieli pomoc i wsparcie regionalnego agenta rozwoju, który jest odpowiedzialny za wszystkich partnerów Subwaya ze Słowacji. Dla osób takich jak my, które dopiero rozpoczynają działalność w biznesie i konkretnie w gastronomii, to wielka zaleta i ogromna ulga.
Lokal na własnego Subwaya znaleźli szybko, w słowackim Trenczynie.
– Weszliśmy do sklepu, który był zamknięty przez kilka lat i który, jak się wydaje, tylko na nas czekał – śmieje się Peter Frühauf.
Pod koniec kwietnia ubiegłego roku małżonkowie pojechali na szkolenie do Milford w Stanach Zjednoczonych. A już od lipca ich restauracja otworzyła się dla klientów.
– Potrzebowaliśmy około dwóch miesięcy na wszystko: od pierwszego kontaktu z agentem programistycznym do otwarcia restauracji – podkreśla franczyzobiorca.
Przybliżona kwota inwestycji w lokal Subway waha się między 250 a 700 tys. zł. Zawiera się w niej opłata licencyjna, pełne przygotowanie lokalu, szkolenia. Koszt pierwszej licencji franczyzowej to 7,5 tys. euro, a każdej następnej 3,75 tys. euro. Licencja może zostać sprzedana tylko osobie fizycznej. Subway otwiera swoje placówki zarówno w lokalizacjach przyulicznych (wymagana powierzchnia od 80 m2), jak i w centrach handlowych (powierzchnia od 30 m2). Oprócz tego też lokale mieszczą się też w budynkach wolnostojących, na lotniskach, stacjach benzynowych, w centrach biznesowych itp. Franczyzobiorcy samodzielnie szukają lokalizacji, ale centrala firmy też może im przedstawić propozycje ze swojej bazy lokali.
– Pomagamy naszym franczyzobiorcom w negocjowaniu umowy najmu, projektowaniu restauracji, przekazujemy listę oficjalnych dostawców wszystkich urządzeń. Gwarantujemy dwutygodniowe szkolenia dla licencjodawcy, szkolimy zespół jego restauracji – informuje Irena Ockova, specjalista ds. komunikacji Subway na Europę Centralną i Wschodnią.
Bieżąca opłata franczyzowa to 8 proc. od obrotu, a opłata marketingowa 4,5 proc.
Peter Frühauf zapewnia, że osobiście angażuje się w prowadzenie restauracji.
– Wierzcie lub nie, ale kiedy jestem w restauracji, robię kanapki – mówi franczyzobiorca Subwaya. – Chociaż zatrudniliśmy menedżerów, to mam jednak ogromne pragnienie bycia w bezpośrednim kontakcie z klientami. W końcu budowanie i utrzymywanie relacji z klientami to zadanie właściciela. Tak więc jestem w lokalu codziennie. Moja żona też jest zaangażowana, ale ją bardziej interesuje praca „za kulisami”: administracja, pracownicy, papierkowa robota.
Jak podkreśla hokeista, doświadczenia, przez lata nabywane w sporcie, bardzo mu się przydają teraz w prowadzeniu biznesu.
– Z pewnością sport uczy zarówno dyscypliny, jak i wytrwałości, a to naprawdę pomogło mi w biznesie – przekonuje Peter Frühauf. – Z tego samego powodu zatrudniliśmy w restauracji kilku młodych hokeistów. Są bardzo zdyscyplinowani, nie mają trudności z pracą przez osiem godzin, próbują rozwiązać każdy problem, radzić sobie z sytuacjami, które wymagają szybkiej i przemyślanej reakcji.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...