Zysk z automatu
Automaty vendingowe z farmaceutycznym asortymentem to pomysł na biznes pod marką Pharmashop24. Jak na tym zarabiać?
Pharmashop24 to włoska marka automatów vendingowych z artykułami drogeryjnymi, farmaceutycznymi, suplementami diety. Na całym świecie działa już ponad 2 tys. maszyn tego producenta, m.in. we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, ale też w Emiratach Arabskich czy w RPA. Od 2017 roku marka obecna jest też w Polsce. Obecnie jej automaty stoją w w dziewięciu lokalizacjach. Pharmashop24 Polska, czyli firma zajmująca się ich dystrybucją w naszym kraju, liczy, że wkrótce ta liczba wyraźnie wzrośnie.
– Maszyny, które sprzedajemy są w pełni przygotowane do pracy. Zapewniają odpowiednią temperaturę przechowywania produktów, posiadają zdalny monitoring, są zbrojone i całkowicie przystosowane do wieloletniego funkcjonowania w różnych warunkach atmosferycznych. Pomieszczą ponad 110 produktów, podczas gdy standardowy automat 50-60 – mówi Andrzej Tylisz z Pharmashop24 Polska. – To możliwe dzięki temu, że są w pełni modyfikowalne, czyli można w nich regulować wysokość półek, szerokość miejsca na produkty, a przestrzeń w automacie wykorzystana jest w maksymalnym stopniu. Dzięki temu ich obsługa jest wygodniejsza, wymagają np. rzadszych wizyt w celu uzupełnienia asortymentu.
Lokalizacje, w których automat ma szansę się sprawdzić, to ulice z dużym ruchem pieszych, osiedla-sypialnie dużych miast, ale też mniejsze miejscowości, liczące już od 8-10 tys. mieszkańców.
– W mniejszych miejscowościach dużą rolę odgrywa kwestia dyskrecji zakupów. Nie każdy ma ochotę kupować np. prezerwatywy czy test ciążowy w aptece, gdzie obsługuje go znajoma czy sąsiadka – wyjaśnia Andrzej Tylisz. – A w naszych automatach tzw. wstydliwe produkty to ok. 30 proc. całego asortymentu.
Dystrybutorzy poszukiwani
Cena gotowego do pracy automatu to ok. 44 tys. zł netto.
– Maszyny można kupić bezpośrednio od centrali i obrandować je własnym logo. Tak robią np. apteki – tłumaczy Andrzej Tylisz z Pharmashop24 Polska. – Ale poszukujemy też partnerów, którzy zostaną naszymi dystrybutorami na poszczególne województwa, dostając na takim terenie wyłączność. Mamy już takie osoby w województwach kujawsko-pomorskim, opolskim i śląskim.
Podpisując umowę na wyłączność, partner zobowiązuje się do zakupu określonej liczby maszyn, na które dostaje rabat. Dalej dystrybutorzy mogą rozwijać swoją działalność w dwojaki sposób: albo sami rozstawiają automaty i zarabiają na marży od sprzedanych w nich produktów (według franczyzodawcy marże wynoszą od 6 do 20 zł na produkcie), albo sprzedają maszyny z zyskiem.
– Partner bierze na siebie część obowiązków centrali – tłumaczy Andrzej Tylisz. – Szuka klientów, którzy są zainteresowani zakupem maszyn, negocjuje z nimi, musi mieć wiedzę o montażu i serwisie automatów. W związku z tym przechodzi odpowiednie szkolenie i otrzymuje pakiet materiałów.
Pharmashop24 może zatowarowywać automaty w cały potrzebny asortyment, ale ich właściciele mogą też znaleźć dostawców na własną rękę. Na razie w automatach nie można kupić leków, bo zabrania tego polskie prawo. Ale prawdopodobnie wkrótce się to zmieni. We Włoszech już jest wprowadzana na rynek nowoczesna maszyna vendingowa, w której można kupować leki, dostępne bez recepty. Prawdopodobnie w tym roku trafi też do Polski.
– Duży wyświetlacz pozwoli na zapoznanie się z ulotką leku. Bez tego klient nie będzie mógł go kupić – podkreśla Andrzej Tylisz. – Maszyna umożliwia też video-konferencję z farmaceutą, jest nawet opcja sprawdzenia dowodu osobistego klienta w razie potrzeby.
ZOBACZ W KATALOGU
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


