Handel w galeriach kwitnie
Dla zagranicznych sieci handlowych Polska wciąż jest atrakcyjnym rynkiem. I to nie tylko z tego powodu, że jesteśmy największym krajem w Europie Środkowej, ale przede wszystkim dlatego, że w centrach handlowych spędzamy coraz więcej czasu.
W dzisiejszej Gazecie Wyborczej, w dodatku „Murowany Rynek” opublikowano artykuł dotyczący rozwoju centrów handlowych w Polsce. Został on napisany w oparciu o raport firmy Cushman & Wakefield Healey & Baker, specjalizującej się w doradztwie dotyczącym nieruchomości.
Z raportu tego wynika, że niespełna jedna czwarta ankietowanych Polaków uważa, że w soboty i niedziele wielkie centra handlowo – usługowe, super- i hipermarkety powinny być zamknięte. Według raportu zakupy w nich trwają średnio ok. 90 minut i dla wielu z nas stały się po prostu sposobem na spędzenie wolnego czasu. Centra takie – jak wiadomo – oferują nie tylko supermarkety z jedzeniem, środkami czystości, ubraniami i kosmetykami. W dziesiątkach markowych butików można tu też kupić towary z najwyższej półki, posilić się w barach szybkiej obsługi, pograć na automatach, w bilard lub kręgle, pójść do kina itd.
Miliony w metrach
Według raportu na początku 2002 w całej Polsce było ponad 3,9 mln m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej (chodzi o centra handlowe, domy towarowe, wolno stojące hipermarkety i magazyny handlowe). Blisko 3,1 mln m kw. przypadało na osiem największych aglomeracji: Warszawę, Łódź, Katowice, Trójmiasto, Kraków, Poznań, Szczecin i Wrocław.
Ponadto, jak mówi dla Gazety Piotr Kaszyński, szef działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield Healey & Baker, w trakcie budowy jest jeszcze ponad 600 tys. m kw. powierzchni handlowej, a w planach developerów kolejne 2 mln m kw.
Najaktywniejsze na naszym rynku są firmy: Globe Trade Centre, ING Real Estate, ECC, TK Development, Tesco Apsys, Cefic czy Metro.
Konkurencja jest coraz ostrzejsza. Żeby jej sprostać, potentaci budują większe i bardziej luksusowe kompleksy i coraz bardziej urozmaicają ich ofertę. Nowe centra powstają głównie w stolicy. W ostatnim czasie buduje się tutaj jednocześnie kilka takich kompleksów. Ich rozmiary mogą przyprawić o zawrót głowy. Największy ma mieć ponad 200 m kw. powierzchni.
Nie tylko stolica
Boom na centra handlowe nie oznacza spadku czynszów. Według ekspertów ten rynek się stabilizuje, a nawet zdarza się, że w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach czynsze rosną.
Z cushmanowskiej optymistycznej prognozy wynika też, że po Warszawie największe sieci handlowe zaczną podbijać inne miasta. Według Kaszyńskiego będą to: Trójmiasto, Wrocław, Poznań, a przede wszystkim Kraków.
Ekspansję zapowiadają Apsys International, francuskie sieci Carrefour, Auchan oraz brytyjskie Tesco.
Typowe warunki najmu
Miesięczne czynsze dla hipermarketów w centrach handlowych wynoszą obecnie 7 - 8,5 euro/m kw. (plus 22 proc. vat). Okres najmu zwykle trwa 5 - 10 lat. Depozyt stanowi równowartość 3 - 6 miesięcznego czynszu i kosztów eksploatacyjnych w gotówce lub w formie gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej. Indeksacja odbywa się według kursu euro, koszty eksploatacyjne 3 - 6,5 euro na miesiąc, a prowizje agencyjne 10 - 15 proc. rocznego czynszu plus VAT.
Więcej: Agnieszka Zielińska, Gazeta Wyborcza, dodatek Murowany Rynek, 27 listopada 2002Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...