Licencja z matematyczną precyzją

Zamiast uczyć w szkole, Monika Bojko-Porębna zdecydowała się na prowadzenie biznesu edukacyjnego we franczyzie. Czy nie żałuje swojej decyzji?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Monika Bojko-Porębna studiowała matematykę i informatykę na Uniwersytecie Wrocławskim, dodatkowo zdobyła też uprawnienia pedagogiczne. Nigdy jednak nie uczyła w szkole.
– Po studiach pracowałam jako kupiec, a później menedżer ds. importu – opowiada Monika Bojko-Porębna, obecna franczyzobiorczyni Szkoły Matematyki 2+2. – Jednak chyba od zawsze moim marzeniem było nauczanie matematyki, przez długie lata udzielałam korepetycji z tego przedmiotu. Nie zdecydowałam się na pracę w szkole, z uwagi na zbyt niskie zarobki w stosunku do ilości pracy jaką trzeba włożyć.
Na swoim we franczyzie
Kilka lat temu nasza rozmówczyni doszła do wniosku, że ma dość pracy u kogoś i chciałaby zacząć robić coś na własny rachunek. Wtedy mąż podsunął jej pomysł, że najprostsze i najtańsze będzie otwarcie biznesu na licencji franczyzowej.
– Kupiłam miesięcznik "FRANCHISING" i tak trafiłam na Szkołę Matematyki 2+2. Pomyślałam wtedy, że to musi być przeznaczenie – opowiada ze śmiechem Monika Bojko-Porębna.
Nie ukrywa, że do wyboru tego konceptu przyczyniły się też niskie koszty wejścia w biznes.
– Były chyba najmniejsze spośród wszystkich franczyz edukacyjnych – dodaje franczyzobiorczyni. – Poza tym już podczas pierwszej rozmowy franczyzodawca, pan Marcin Kruszyński, zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie.
Swój pierwszy oddział Monika Bojko-Porębna otworzyła w 2013 roku we Wrocławiu. Przyznaje, że na początku było ciężko – w pierwszym roku udało jej się pozyskać tylko 12 uczniów. A trzeba było przecież pokrywać bieżące koszty działalności, zwłaszcza, że wynajęła na szkołę dwupokojowy lokal. Na szczęście z roku na rok liczba uczniów rosła. Dziś Monika Bojko-Porębna prowadzi już trzy oddziały. W tym roku we wszystkich ma ponad 150 uczniów. Sama prowadzi zajęcia, ale przy tej skali zatrudnia też nauczycieli.
– W ofercie mamy wszelkie zajęcia, związane z matematyką: korepetycje, kursy przygotowujące do egzaminów, konkursów – wylicza franczyzobiorczyni. – Moim zdaniem popyt na korepetycje, zwłaszcza z matematyki, będzie zawsze. Wynika to z faktu, że w 25-osobowej klasie nie ma możliwości, żeby nauczyciel dotarł do wszystkich uczniów i poświęcił im wystarczająco dużo czasu. Wielu też będzie chciało rozwijać swoje umiejętności i uczyć się zagadnień, których w szkole nie ma. Z drugiej strony są też rodzice, którzy także nie mają czasu, aby uczyć się z dziećmi, ale jednocześnie chcą, aby dzieci umiały jak najwięcej i wydaje im się, że jeśli zapiszą je na jak największą liczbę zajęć, to będzie im później łatwiej w szkole i w życiu.
Matematyka w każdym mieście
Franczyzobiorca Szkoły Matematyki 2+2 nie musi być nauczycielem, choć doświadczenie pedagogiczne na pewno ułatwi prowadzenie biznesu. Chociażby przez to że, przynajmniej na początku, nie będzie musiał zatrudniać nauczycieli. Placówki można otwierać i w dużych, i w małych miastach. Jak zapewnia franczyzodawca, dobrze prosperują oddziały już w miastach liczących 20-25 tys. mieszkańców. Do tej pory wielu franczyzobiorców nie otwierało stacjonarnej placówki, ale decydowało się na wynajmowanie sal na godziny, np. w szkołach.
– Teraz jednak odchodzimy od takiego rozwiązania – mówi Marcin Kruszyński, franczyzodawca Szkoły Matematyki 2+2. – Może faktycznie przy mniejszej skali działalności to tańsza opcja, ale przestaje się opłacać, gdy biznes zacznie się rozwijać. Obecnie wolimy, by franczyzobiorca miał własny lub wynajęty lokal, który urządzi zgodnie z naszymi standardami.
Lokal powinien mieć ok. 40 m2 i jedną lub dwie sale zajęciowe. W mniejszych miejscowościach warto znaleźć lokalizację w centrum, w większych miastach raczej na osiedlach. Franczyzodawca szacuje, że wydatki na start wyniosą ok. 4 tys. zł. Lokal trzeba przygotować zgodnie z otrzymanym z centrali projektem (np. naklejki na ścianach z komiksami matematycznymi, hasłami reklamowymi, elementami gier). Licencjobiorcy dostają też od franczyzodawcy podręczniki, zeszyty, karty pracy.
Franczyzobiorcy Szkoły Matematyki 2+2 mogą się też zdecydować na dołączenie do swojej oferty drugiego konceptu, czyli Cyfrowej Akademii, oferującej zajęcia informatyczne. Wówczas trzeba zainwestować w sprzęt, czyli zakup komputerów (to wydatek rzędu 10 tys. zł). Opłata licencyjna za dwa koncepty jest taka sama, jak w przypadku gdy decydujemy się tylko na jeden, czyli 1,5 tys. zł. W przypadku Szkoły Matematyki 2+2 roczna opłata franczyzowa to 3,2 tys. zł, płatna w ratach. Natomiast w przypadku Cyfrowej Akademii przez pierwszy rok licencjobiorca płaci do centrali 10 zł za każdego ucznia miesięcznie, a od drugiego roku 15 zł.
– Jeśli ktoś chciałby otworzyć szkołę pod którymś z naszych szyldów, to właśnie jest odpowiednia pora na podjecie decyzji – zachęca Marcin Kruszyński. – Nasze placówki zaczynają pracę od września, więc jest wystarczająco dużo czasu by znaleźć dobrą lokalizację, adaptować lokal i poszukać klientów.
Szkoły prowadzą zajęcia od września do czerwca. Niektóre placówki pracują też w wakacje, organizując półkolonie.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...