Polacy budują, branża zarabia
– Co roku otwieramy blisko 30 nowych placówek – mówi Beata Radek, dyrektor ds. rozwoju PSB Mrówka.
Jak oceniacie państwo koniunkturę w branży wykończenia wnętrz?
Możemy ocenić sytuację na podstawie naszej firmy. Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2018 roku pułap 6,7 mld zł i były o ponad 11 proc. wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Co ważne, średnio przychody jednego partnera Grupy PSB (prowadzącego hurtownię, sklep Mrówka czy Profi) zwiększyły się w ubiegłym roku o 9,8 proc. Na podstawie analizy różnych przesłanek (m.in. liczba budowanych mieszkań, dynamika wzrostu liczby inwestycji, prognozy makroekonomiczne dla Polski) szacujemy, że tegoroczny popyt na materiały w indywidualnym budownictwie mieszkaniowym wzrośnie o ok. 8-10 proc.
Sieć sklepów Mrówka szybko się rozwija?
Obecnie w całej Grupie PSB działają 303 składy budowlane, 296 marketów PSB Mrówka oraz 63 placówki handlowe PSB Profi. We wszystkich tych punktach pracuje ponad 12 tys. osób. Jeśli chodzi o sklepy Mrówka, to planujemy otworzyć ok. 500 placówek zlokalizowanych głównie w Polsce powiatowej i w mniejszych miejscowościach. Co roku otwieramy blisko 30 sklepów i taka dynamika zostanie zachowana w ciągu najbliższych lat.
Ile trzeba zainwestować w sklep?
Wydatki zależą od potencjału rynku, a tym samym od wielkości inwestycji. Średnio wybudowanie 1 m2 hali kosztuje ok. 3 tys. zł. Sklepy Mrówka mają powierzchnię od 800 do 5 tys. m2, a nasz drugi format, czyli Mini Mrówka od 500 do 800 m2. Do tego należy doliczyć wydatki na zatowarowanie, od 200 do 400 tys. zł. Grupa PSB udziela partnerowi nieoprocentowanego kredytu kupieckiego, do wysokości zatowarowania obiektu. Kredyt ten należy zabezpieczyć. Jedyną opłatą, jaką ponoszą nasi partnerzy na rzecz sieci, jest opłata za logo, która wynosi 400 zł w przypadku Mrówki i 300 zł w przypadku Mini Mrówki.
Na jakie wsparcie mogą liczyć franczyzobiorcy ze strony centrali?
To wsparcie jest dość szerokie. Pomagamy przy wyborze lokalizacji, analizujemy potencjał rynku. Przygotowujemy biznesplan inwestycji, kilka wariantów projektów architektonicznych. Pomagamy przy budowie, aranżacji sklepu i doborze asortymentu, a także podczas otwarcia. Gwarantujemy też cykl szkoleń, m.in. z zarządzania placówką, obsługi systemu informatycznego, znajomości produktów.
Jak szybko sklepy stają się rentowne, a ile trzeba czekać na zwrot z inwestycji?
Sklepy osiągają rentowność w pierwszym roku funkcjonowania. Natomiast zwrot z inwestycji następuje po około ośmiu latach.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży dom i ogród
Aflamo
Salony z kominkami
Bricomarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety dom i ogród
Carré Blanc
Sklepy z ręcznikami i pościelą
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Dr Materac
Sklepy z wyposażeniem sypialni
Homla
Sklepy z artykułami wyposażenia wnętrz
Horizon Estate
Biura nieruchomości
Jesion Inwestycje
Urządzanie wnętrz
Komandor
Szafy, garderoby, kuchnie oraz meble na wymiar
Komfort
Sklepy z podłogami i drzwiami
Krishome
Sklepy ze stolarką okienną
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


