Elastyczny biznes

Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Czy wprowadzenie niehandlowych niedziel znacznie odbiło się na wynikach sprzedaży w waszych sklepach?
Większość branży odczuła wpływ niehandlowych niedziel na wyniki osiąganych przychodów. Nie jesteśmy tutaj z pewnością wyjątkiem. Widoczne było to zwłaszcza w roku ubiegłym, kiedy uciekło nam 23 niedziele. Optymizmem napawają natomiast wyniki pierwszego półrocza 2019 roku. Mimo że w samym styczniu i lutym przepadły aż po trzy niedziele, to wyniki są zdecydowanie lepsze niż te w roku 2018 oraz zauważalnie wyższe od rekordowego roku 2017. Biorąc pod uwagę, że aktualnie każdego miesiąca będzie już „tylko” o jedną niedzielę mniej w handlu, można powoli z coraz większym spokojem spoglądać w przyszłość.

Klienci przyzwyczaili się do zmian?
Tak. Wydaje się, że zmieniły się ich przyzwyczajenia. W roku ubiegłym po wprowadzeniu ustawy panował pewien chaos u konsumentów. Ludzie nie wiedzieli kiedy jest niedziela handlowa, a kiedy nie. Wielu się nad tym nie zastanawiała dopóki „nie pocałowała klamki” podjeżdżając na parking marketu. Obecnie mam wrażenie, że klienci są już tego bardziej świadomi. Planują i układają sobie kolejne dni uwzględniając w swoich grafikach, że w daną niedzielę zakupów się nie zrobi, także albo się zorganizuję w inny dzień albo zostanę z niczym.

Czy franczyzobiorca Gatty musi sprzedawać w swoim sklepie?
Jesteśmy pod tym względem elastyczni. Franczyzobiorca sam powinien określić swoją rolę. Zdarza się, że partner sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. Stała obecność partnera w salonie nie jest jednak wymagana.

Jakie są koszty inwestycji?
Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatta zależą od wielu czynników (a w szczególności od stanu lokalu), ale generalnie wydatki powinny zamknąć się w granicach 70-80 tys. zł. Mogą jednak znacznie wzrosnąć, jeśli franczyzobiorca zdecyduje się na otwarcie sklepu w nowym centrum handlowym, a wybrany przez niego lokal będzie w stanie surowym. Wówczas koszt inwestycji dla franczyzobiorcy może przekroczyć nawet 150 tys. zł. Salony Gatta mogą zarabiać na pokrycie bieżących kosztów już w pierwszym miesiącu po otwarciu. Wówczas istnieje duża szansa, że już po dwóch latach inwestycja się zwróci. Zdarza się jednak często, że rentowność salon osiąga po kilku pierwszych miesiącach, a inwestycja zwraca się po trzecim roku. W tym zakresie wiele zależy od pracowników i od ich umiejętności obsługi klienta. Franczyzobiorca powinien zadbać, aby w jego salonie rotacja pracowników była jak najmniejsza.

Rozmawiała Maryla Pałasz

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner
Maryla Pałasz
Author
Maryla Pałasz
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €