Czy wprowadzenie niehandlowych niedziel znacznie odbiło się na wynikach sprzedaży w waszych sklepach?
Większość branży odczuła wpływ niehandlowych niedziel na wyniki osiąganych przychodów. Nie jesteśmy tutaj z pewnością wyjątkiem. Widoczne było to zwłaszcza w roku ubiegłym, kiedy uciekło nam 23 niedziele. Optymizmem napawają natomiast wyniki pierwszego półrocza 2019 roku. Mimo że w samym styczniu i lutym przepadły aż po trzy niedziele, to wyniki są zdecydowanie lepsze niż te w roku 2018 oraz zauważalnie wyższe od rekordowego roku 2017. Biorąc pod uwagę, że aktualnie każdego miesiąca będzie już „tylko” o jedną niedzielę mniej w handlu, można powoli z coraz większym spokojem spoglądać w przyszłość.
Klienci przyzwyczaili się do zmian?
Tak. Wydaje się, że zmieniły się ich przyzwyczajenia. W roku ubiegłym po wprowadzeniu ustawy panował pewien chaos u konsumentów. Ludzie nie wiedzieli kiedy jest niedziela handlowa, a kiedy nie. Wielu się nad tym nie zastanawiała dopóki „nie pocałowała klamki” podjeżdżając na parking marketu. Obecnie mam wrażenie, że klienci są już tego bardziej świadomi. Planują i układają sobie kolejne dni uwzględniając w swoich grafikach, że w daną niedzielę zakupów się nie zrobi, także albo się zorganizuję w inny dzień albo zostanę z niczym.
Czy franczyzobiorca Gatty musi sprzedawać w swoim sklepie?
Jesteśmy pod tym względem elastyczni. Franczyzobiorca sam powinien określić swoją rolę. Zdarza się, że partner sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. Stała obecność partnera w salonie nie jest jednak wymagana.
Jakie są koszty inwestycji?
Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatta zależą od wielu czynników (a w szczególności od stanu lokalu), ale generalnie wydatki powinny zamknąć się w granicach 70-80 tys. zł. Mogą jednak znacznie wzrosnąć, jeśli franczyzobiorca zdecyduje się na otwarcie sklepu w nowym centrum handlowym, a wybrany przez niego lokal będzie w stanie surowym. Wówczas koszt inwestycji dla franczyzobiorcy może przekroczyć nawet 150 tys. zł. Salony Gatta mogą zarabiać na pokrycie bieżących kosztów już w pierwszym miesiącu po otwarciu. Wówczas istnieje duża szansa, że już po dwóch latach inwestycja się zwróci. Zdarza się jednak często, że rentowność salon osiąga po kilku pierwszych miesiącach, a inwestycja zwraca się po trzecim roku. W tym zakresie wiele zależy od pracowników i od ich umiejętności obsługi klienta. Franczyzobiorca powinien zadbać, aby w jego salonie rotacja pracowników była jak najmniejsza.
Rozmawiała Maryla Pałasz
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 283 [author_pid] => 1241 [author_name] => Maryla Pałasz [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => mpalasz@franchising.pl [author_profile] => [display_author] => 1 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/PaMaryla [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/maryla-pa%C5%82asz-7386b489/ [author_photo] => Array ( [pid] => 164249 [itemserver_id] => 38568 [img_width] => 600 [img_height] => 800 [path] => 000/d25/maryla-palasz.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => maryla-palasz ) ) [link] => /artykul/11210/elastyczny-biznes/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => pytanie tygodnia [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 0 [link] => 32 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => pytanie-tygodnia ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167697 [country_item] => pl [description] => [path] => d7e/784/milosinski_adam.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => null [img_width] => 440 [img_height] => 440 [itemserver_id] => 39724 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167607 [country_item] => pl [description] => Zdarza się, że franczyzobiorca sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. [path] => 86e/863/gatta_g2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 39700 ) [1] => Array ( [pid] => 167608 [country_item] => pl [description] => "W drugiej połowie roku mamy w planach kilka otwarć, aczkolwiek większość z nich jest w dalszym ciągu w fazie planowania oraz negocjacji". [path] => c67/d3d/mi_osin_ski_ggg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta [img_width] => 901 [img_height] => 1600 [itemserver_id] => 39701 ) ) ) [og_image] => 86e/863/gatta_g2.jpg [article_date_formated] => 23.06.2019 [article_day] => Niedziela [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167607 [country_item] => pl [description] => Zdarza się, że franczyzobiorca sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. [path] => 86e/863/gatta_g2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 39700 ) [1] => Array ( [pid] => 167608 [country_item] => pl [description] => "W drugiej połowie roku mamy w planach kilka otwarć, aczkolwiek większość z nich jest w dalszym ciągu w fazie planowania oraz negocjacji". [path] => c67/d3d/mi_osin_ski_ggg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta [img_width] => 901 [img_height] => 1600 [itemserver_id] => 39701 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167607 [country_item] => pl [description] => Zdarza się, że franczyzobiorca sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. [path] => 86e/863/gatta_g2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 39700 ) [1] => Array ( [pid] => 167608 [country_item] => pl [description] => "W drugiej połowie roku mamy w planach kilka otwarć, aczkolwiek większość z nich jest w dalszym ciągu w fazie planowania oraz negocjacji". [path] => c67/d3d/mi_osin_ski_ggg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta [img_width] => 901 [img_height] => 1600 [itemserver_id] => 39701 ) ) [imagesCount] => 2 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Gatta [id] => 1207 [type] => 2 [fr] => 2 [company_franchising] => 2 [minimal_investment] => [company_log] => 1 [short_description] => [name_length] => 5 [link] => /franczyza/1207/gatta/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 69180 [country_item] => pl [description] => [path] => 1c5/3e5/gatta.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 196 [itemserver_id] => 31639 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 76639 [country_item] => pl [description] => [path] => 9a9/3d9/gatta-witryna.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 282 [itemserver_id] => 33196 ) ) ) ) ) )Elastyczny biznes

– Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatty powinny zamknąć się w kwocie 70-80 tys. zł – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Czy wprowadzenie niehandlowych niedziel znacznie odbiło się na wynikach sprzedaży w waszych sklepach?
Większość branży odczuła wpływ niehandlowych niedziel na wyniki osiąganych przychodów. Nie jesteśmy tutaj z pewnością wyjątkiem. Widoczne było to zwłaszcza w roku ubiegłym, kiedy uciekło nam 23 niedziele. Optymizmem napawają natomiast wyniki pierwszego półrocza 2019 roku. Mimo że w samym styczniu i lutym przepadły aż po trzy niedziele, to wyniki są zdecydowanie lepsze niż te w roku 2018 oraz zauważalnie wyższe od rekordowego roku 2017. Biorąc pod uwagę, że aktualnie każdego miesiąca będzie już „tylko” o jedną niedzielę mniej w handlu, można powoli z coraz większym spokojem spoglądać w przyszłość.
Klienci przyzwyczaili się do zmian?
Tak. Wydaje się, że zmieniły się ich przyzwyczajenia. W roku ubiegłym po wprowadzeniu ustawy panował pewien chaos u konsumentów. Ludzie nie wiedzieli kiedy jest niedziela handlowa, a kiedy nie. Wielu się nad tym nie zastanawiała dopóki „nie pocałowała klamki” podjeżdżając na parking marketu. Obecnie mam wrażenie, że klienci są już tego bardziej świadomi. Planują i układają sobie kolejne dni uwzględniając w swoich grafikach, że w daną niedzielę zakupów się nie zrobi, także albo się zorganizuję w inny dzień albo zostanę z niczym.
Czy franczyzobiorca Gatty musi sprzedawać w swoim sklepie?
Jesteśmy pod tym względem elastyczni. Franczyzobiorca sam powinien określić swoją rolę. Zdarza się, że partner sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. Stała obecność partnera w salonie nie jest jednak wymagana.
Jakie są koszty inwestycji?
Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatta zależą od wielu czynników (a w szczególności od stanu lokalu), ale generalnie wydatki powinny zamknąć się w granicach 70-80 tys. zł. Mogą jednak znacznie wzrosnąć, jeśli franczyzobiorca zdecyduje się na otwarcie sklepu w nowym centrum handlowym, a wybrany przez niego lokal będzie w stanie surowym. Wówczas koszt inwestycji dla franczyzobiorcy może przekroczyć nawet 150 tys. zł. Salony Gatta mogą zarabiać na pokrycie bieżących kosztów już w pierwszym miesiącu po otwarciu. Wówczas istnieje duża szansa, że już po dwóch latach inwestycja się zwróci. Zdarza się jednak często, że rentowność salon osiąga po kilku pierwszych miesiącach, a inwestycja zwraca się po trzecim roku. W tym zakresie wiele zależy od pracowników i od ich umiejętności obsługi klienta. Franczyzobiorca powinien zadbać, aby w jego salonie rotacja pracowników była jak najmniejsza.
Rozmawiała Maryla Pałasz
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej