Array ( [article] => Array ( [pid] => 66783 [country] => pl [article_id] => 11210 [article_date] => 2019-06-23 [articletype_id] => 29 [article_title] => Elastyczny biznes [article_intro] => – Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatty powinny zamknąć się w kwocie 70-80 tys. zł – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 2 [img_photo_description] => [secret] => scrtk9fca258bb7ae6241a0d7af2bcc13378a [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => moda [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => elastyczny-biznes [article_title_striped] => Elastyczny biznes [dir] => article [article_text_photo] =>

Czy wprowadzenie niehandlowych niedziel znacznie odbiło się na wynikach sprzedaży w waszych sklepach?
Większość branży odczuła wpływ niehandlowych niedziel na wyniki osiąganych przychodów. Nie jesteśmy tutaj z pewnością wyjątkiem. Widoczne było to zwłaszcza w roku ubiegłym, kiedy uciekło nam 23 niedziele. Optymizmem napawają natomiast wyniki pierwszego półrocza 2019 roku. Mimo że w samym styczniu i lutym przepadły aż po trzy niedziele, to wyniki są zdecydowanie lepsze niż te w roku 2018 oraz zauważalnie wyższe od rekordowego roku 2017. Biorąc pod uwagę, że aktualnie każdego miesiąca będzie już „tylko” o jedną niedzielę mniej w handlu, można powoli z coraz większym spokojem spoglądać w przyszłość.

Klienci przyzwyczaili się do zmian?
Tak. Wydaje się, że zmieniły się ich przyzwyczajenia. W roku ubiegłym po wprowadzeniu ustawy panował pewien chaos u konsumentów. Ludzie nie wiedzieli kiedy jest niedziela handlowa, a kiedy nie. Wielu się nad tym nie zastanawiała dopóki „nie pocałowała klamki” podjeżdżając na parking marketu. Obecnie mam wrażenie, że klienci są już tego bardziej świadomi. Planują i układają sobie kolejne dni uwzględniając w swoich grafikach, że w daną niedzielę zakupów się nie zrobi, także albo się zorganizuję w inny dzień albo zostanę z niczym.

Czy franczyzobiorca Gatty musi sprzedawać w swoim sklepie?
Jesteśmy pod tym względem elastyczni. Franczyzobiorca sam powinien określić swoją rolę. Zdarza się, że partner sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. Stała obecność partnera w salonie nie jest jednak wymagana.

Jakie są koszty inwestycji?
Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatta zależą od wielu czynników (a w szczególności od stanu lokalu), ale generalnie wydatki powinny zamknąć się w granicach 70-80 tys. zł. Mogą jednak znacznie wzrosnąć, jeśli franczyzobiorca zdecyduje się na otwarcie sklepu w nowym centrum handlowym, a wybrany przez niego lokal będzie w stanie surowym. Wówczas koszt inwestycji dla franczyzobiorcy może przekroczyć nawet 150 tys. zł. Salony Gatta mogą zarabiać na pokrycie bieżących kosztów już w pierwszym miesiącu po otwarciu. Wówczas istnieje duża szansa, że już po dwóch latach inwestycja się zwróci. Zdarza się jednak często, że rentowność salon osiąga po kilku pierwszych miesiącach, a inwestycja zwraca się po trzecim roku. W tym zakresie wiele zależy od pracowników i od ich umiejętności obsługi klienta. Franczyzobiorca powinien zadbać, aby w jego salonie rotacja pracowników była jak najmniejsza.

Rozmawiała Maryla Pałasz

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 283 [author_pid] => 1241 [author_name] => Maryla Pałasz [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => mpalasz@franchising.pl [author_profile] => [display_author] => 1 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/PaMaryla [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/maryla-pa%C5%82asz-7386b489/ [author_photo] => Array ( [pid] => 164249 [itemserver_id] => 38568 [img_width] => 600 [img_height] => 800 [path] => 000/d25/maryla-palasz.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => maryla-palasz ) ) [link] => /artykul/11210/elastyczny-biznes/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => pytanie tygodnia [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 0 [link] => 32 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => pytanie-tygodnia ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167697 [country_item] => pl [description] => [path] => d7e/784/milosinski_adam.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => null [img_width] => 440 [img_height] => 440 [itemserver_id] => 39724 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167607 [country_item] => pl [description] => Zdarza się, że franczyzobiorca sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. [path] => 86e/863/gatta_g2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 39700 ) [1] => Array ( [pid] => 167608 [country_item] => pl [description] => "W drugiej połowie roku mamy w planach kilka otwarć, aczkolwiek większość z nich jest w dalszym ciągu w fazie planowania oraz negocjacji". [path] => c67/d3d/mi_osin_ski_ggg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta [img_width] => 901 [img_height] => 1600 [itemserver_id] => 39701 ) ) ) [og_image] => 86e/863/gatta_g2.jpg [article_date_formated] => 23.06.2019 [article_day] => Niedziela [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167607 [country_item] => pl [description] => Zdarza się, że franczyzobiorca sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. [path] => 86e/863/gatta_g2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 39700 ) [1] => Array ( [pid] => 167608 [country_item] => pl [description] => "W drugiej połowie roku mamy w planach kilka otwarć, aczkolwiek większość z nich jest w dalszym ciągu w fazie planowania oraz negocjacji". [path] => c67/d3d/mi_osin_ski_ggg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta [img_width] => 901 [img_height] => 1600 [itemserver_id] => 39701 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 167607 [country_item] => pl [description] => Zdarza się, że franczyzobiorca sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. [path] => 86e/863/gatta_g2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 39700 ) [1] => Array ( [pid] => 167608 [country_item] => pl [description] => "W drugiej połowie roku mamy w planach kilka otwarć, aczkolwiek większość z nich jest w dalszym ciągu w fazie planowania oraz negocjacji". [path] => c67/d3d/mi_osin_ski_ggg.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta [img_width] => 901 [img_height] => 1600 [itemserver_id] => 39701 ) ) [imagesCount] => 2 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Gatta [id] => 1207 [type] => 2 [fr] => 2 [company_franchising] => 2 [minimal_investment] => [company_log] => 1 [short_description] => [name_length] => 5 [link] => /franczyza/1207/gatta/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 69180 [country_item] => pl [description] => [path] => 1c5/3e5/gatta.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 196 [itemserver_id] => 31639 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 76639 [country_item] => pl [description] => [path] => 9a9/3d9/gatta-witryna.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 282 [itemserver_id] => 33196 ) ) ) ) ) )

Elastyczny biznes

Franczyzobiorca trzyma rękę na pulsie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Czy wprowadzenie niehandlowych niedziel znacznie odbiło się na wynikach sprzedaży w waszych sklepach?
Większość branży odczuła wpływ niehandlowych niedziel na wyniki osiąganych przychodów. Nie jesteśmy tutaj z pewnością wyjątkiem. Widoczne było to zwłaszcza w roku ubiegłym, kiedy uciekło nam 23 niedziele. Optymizmem napawają natomiast wyniki pierwszego półrocza 2019 roku. Mimo że w samym styczniu i lutym przepadły aż po trzy niedziele, to wyniki są zdecydowanie lepsze niż te w roku 2018 oraz zauważalnie wyższe od rekordowego roku 2017. Biorąc pod uwagę, że aktualnie każdego miesiąca będzie już „tylko” o jedną niedzielę mniej w handlu, można powoli z coraz większym spokojem spoglądać w przyszłość.

Klienci przyzwyczaili się do zmian?
Tak. Wydaje się, że zmieniły się ich przyzwyczajenia. W roku ubiegłym po wprowadzeniu ustawy panował pewien chaos u konsumentów. Ludzie nie wiedzieli kiedy jest niedziela handlowa, a kiedy nie. Wielu się nad tym nie zastanawiała dopóki „nie pocałowała klamki” podjeżdżając na parking marketu. Obecnie mam wrażenie, że klienci są już tego bardziej świadomi. Planują i układają sobie kolejne dni uwzględniając w swoich grafikach, że w daną niedzielę zakupów się nie zrobi, także albo się zorganizuję w inny dzień albo zostanę z niczym.

Czy franczyzobiorca Gatty musi sprzedawać w swoim sklepie?
Jesteśmy pod tym względem elastyczni. Franczyzobiorca sam powinien określić swoją rolę. Zdarza się, że partner sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. Stała obecność partnera w salonie nie jest jednak wymagana.

Jakie są koszty inwestycji?
Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatta zależą od wielu czynników (a w szczególności od stanu lokalu), ale generalnie wydatki powinny zamknąć się w granicach 70-80 tys. zł. Mogą jednak znacznie wzrosnąć, jeśli franczyzobiorca zdecyduje się na otwarcie sklepu w nowym centrum handlowym, a wybrany przez niego lokal będzie w stanie surowym. Wówczas koszt inwestycji dla franczyzobiorcy może przekroczyć nawet 150 tys. zł. Salony Gatta mogą zarabiać na pokrycie bieżących kosztów już w pierwszym miesiącu po otwarciu. Wówczas istnieje duża szansa, że już po dwóch latach inwestycja się zwróci. Zdarza się jednak często, że rentowność salon osiąga po kilku pierwszych miesiącach, a inwestycja zwraca się po trzecim roku. W tym zakresie wiele zależy od pracowników i od ich umiejętności obsługi klienta. Franczyzobiorca powinien zadbać, aby w jego salonie rotacja pracowników była jak najmniejsza.

Rozmawiała Maryla Pałasz

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner
Maryla Pałasz
Author
Maryla Pałasz
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €