Trudności do pokonania

Paulina Ratajczak, franczyzobiorczyni Komputrilo
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Paulina Ratajczak studiowała teologię, ale po studiach wybrała zupełnie nie związaną z nimi drogę zawodową. 
– Pracowałam w firmie oferującej terminale płatnicze, jako koordynator pracy przedstawicieli handlowych – opowiada obecna franczyzobiorczyni Komputrilo. – Powoli dojrzewałam do decyzji o otwarciu własnej działalności. Motywy początkowo były banalne: stres związany z pracą zawodową, potrzeba niezależności.
Chciała wejść w biznes związany z pracą z dziećmi. Wprawdzie miała przygotowanie pedagogiczne, ale żadnego doświadczenia. Pomyślała więc, że najlepszą drogą będzie franczyza. Tak trafiła na markę Komputrilo. 
– Dzieciaki kochają gry komputerowe, szczególnie Minecrafta. A oferta Komputrilo zakłada naukę programowania w grze. Pomyślałam, że to po prostu musi się udać – mówi Paulina Ratajczak. – Tym bardziej, że nie musiałam wcale mieć wiedzy informatycznej, aby wejść w ten biznes. Wystarczyło zatrudnić odpowiednich współpracowników.

Trudne początki

Komputrilo to sieć akademii komputerowych, oferująca zajęcia w zakresie informatyki i nauki programowania dla dzieci i młodzieży oraz warsztaty dla dorosłych i seniorów. Oferta obejmuje m.in. programowanie z Minecraft dla dzieci szkolnych, programowanie dla młodzieży w Pythonie i Processingu, matematykę z programowaniem dla przedszkolaków, budowę stron WWW z grafiką. Współpracę z marką Paulina Ratajczak zaczęła w maju ubiegłego roku.
– Na początku założenie i prowadzenie firmy było dla mnie jak ogromna góra lodowa. Na szczęście ta góra stopniowo topniała – uśmiecha się franczyzobiorczyni. – Od początku dostałam duże wsparcie od franczyzodawcy. Przeszliśmy z mężem trzydniowe szkolenie z prowadzenia działalności, przyjrzeliśmy się jak wygląda sama praca z dziećmi według koncepcji Komputrilo. Nasi pierwsi pracownicy także zostali przeszkoleni przez franczyzodawcę. Dzięki temu uniknęliśmy wielu błędów, wiedzieliśmy na czym się skupić.
Paulina Ratajczak nie ukrywa, że nie wszystko szło jak po maśle. 
– Nie mieliśmy własnego lokalu do zaadaptowania, a znalezienie takiego, który będzie spełniał konieczne warunki, gdzie będziemy przyjmować dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, było dużym wyzwaniem – opowiada. – Bałam się, że nie zdążymy ze wszystkim. Mieliśmy plany, aby ruszyć w wakacje, a czasu było coraz mniej. W końcu trzeba było podjąć jakąś decyzję. Ostatecznie zrezygnowaliśmy z otwarcia jednej, stacjonarnej placówki, a postanowiliśmy skupić się na współpracy z domami kultury, wynajmując w nich sale na godziny. Finalnie ten pomysł okazał się bardzo dobry, bo dzięki temu dotarliśmy z naszą ofertą do większej liczby dzieci, i to w różnych częściach miasta.

Biznes ruszył z kopyta

Były wakacje, więc regularnych kursów i szkoleń jeszcze nie można było zorganizować. Co nie oznacza, że ten czas okazał się zmarnowany. Wręcz przeciwnie. Zwłaszcza, że franczyzodawca podpowiadał, gdzie i jak można poszukiwać i pozyskiwać klientów. 
– Pojawialiśmy się na festynach dla dzieci i prowadziliśmy zajęcia w ramach półkolonii, organizowanych w domach kultury – wylicza Paulina Ratajczak. – Na rozpoczęciu roku szkolnego rozdawaliśmy ulotki w szkołach. Wykorzystaliśmy ten czas na reklamę i to zaprocentowało. Z ofertą prowadzenia zajęć wyszliśmy do kilku domów kultury i okazało się, że zainteresowanie i dyrektorów, i rodziców jest bardzo duże. Zapisy na nasze zajęcia zgromadziły powoli grupki na tyle liczne, że mogliśmy ruszyć od września. W czterech domach kultury było na kursach od 10 do 30 dzieci. Nawet mi się nie śnił taki efekt po trzech miesiącach działalności. Dodatkowo rodzice poprosili, aby zorganizować zajęcia w szkołach, w czasie, gdy dzieci są już po lekcjach i czekają w świetlicy na mamę czy tatę.

W start biznesu Paulina Ratajczak zainwestowała ok. 30 tys. zł. Najważniejszy wydatek to był zakup tabletów dla kursantów.
– Ale na początkowej inwestycji się nie kończy. Cały czas dokupowaliśmy sprzęt, aby móc rozwijać biznes i prowadzić zajęcia równolegle w kilku miejscach – podkreśla Paulina Ratajczak.

Najpierw franczyzobiorczyni próbowała łączyć swoją etatową pracę z prowadzeniem firmy. Ale po kilku miesiącach okazało się, że biznes rozwinął się na tyle, że jest to już niemożliwe. 
– Od początku w prowadzeniu firmy wspierał mnie też mąż. W końcu i on zrezygnował ze swojej pracy zawodowej, aby móc na 100 proc. zaangażować się w nasz projekt – dodaje Paulina Ratajczak.
Obecnie poznański oddział Komputrilo prowadzi zajęcia w sześciu domach kultury i w jednej szkole. Łącznie ma 124 uczniów. 
– Oprócz tego mamy także zajęcia w jednej z poznańskich szkół prywatnych – mówi Paulina Ratajczak. – Zatrudniam studentów informatyki, którzy są pasjonatami gry Minecraft oraz nauczyciela wychowania przedszkolnego. Na części zajęć ja też jestem obecna, jako osoba wspomagająca.

Zajęcia odbywają się w ciągu roku szkolnego. Natomiast w ferie i wakacje franczyzobiorczyni organizuje zimowe i letnie warsztaty z Minecraftem, kiedy grupowo można po prostu pograć. W ofercie oddziału jest też możliwość zorganizowania urodzin tematycznych.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €