Biznes z kotletem

Kotlet w Bułce serwuje klientom dokładnie to, co ma w nazwie. Czy da się zarobić na tak prostym menu?
Jak wyjaśnia Michał Kiecoń, franczyzodawca konceptu Kotlet w Bułce, pomysł na biznes wziął się z tradycji rodem z PRL-u.
– Wtedy w sklepach Społem, czyli praktycznie jedynych spożywczych sklepach na rynku, można było zjeść właśnie kotlety w bułce, na ciepło. Mój tato pamięta jeszcze te czasy. Pomyśleliśmy, że starszym warto przypomnieć te specjały, a młodszym dać polską alternatywę dla burgerów – wyjaśnia Michał Kiecoń.
Rodzina Michała Kieconia ma firmę, produkującą urządzenia dla gastronomii, m.in. maszyny do produkcji lodów, ale też kotleciarki – czyli prasy do mięsa, ubijające kotlety. To też był jeden z czynników, który był bodźcem do budowy sieci punktów Kotleta w Bułce.
– Kotlety w bułce zaczęliśmy serwować w naszej własnej restauracji, którą rodzinnie prowadzimy. Zachęciliśmy też do tego sklepy spożywcze, którym sprzedajemy nasze kotleciarki – opowiada franczyzodawca. – A w końcu opracowaliśmy koncept franczyzowy i w ubiegłym roku otworzyliśmy pierwsze punkty gastronomiczne na licencji. Na początku prowadziliśmy też kilka własnych sezonowych punktów, ale oddaliśmy je w ręce franczyzobiorców.
W różnej formie
Kotlet w Bułce liczy obecnie kilkanaście punktów. Można je otwierać w trzech różnych formatach: jako przyczepy gastronomiczne, lokale z miejscami siedzącymi lub wyspy handlowe. Najbardziej popularny jest format mobilny. Przyczepa, wyposażona pod klucz, kosztuje 75 tys. zł netto. Franczyzodawca dowozi ją na miejsc ei podłącza, tak że jest gotowa do pracy. Wyposażenie przyczepy obejmuje m.in. kotleciarkę, która jest w stanie ubić ok. 500 kotletów na godzinę, dwie frytownice, opiekacz do bułek, lodówki, zamrażarkę, witrynę na warzywa.
– Przyczepy mogą pracować przez cały rok. Mają osłonkę z pleksi, którą na lato się demontuje, a na zimę zakłada, dzięki czemu wewnątrz zatrzymuje się ciepło – dodaje Michał Kiecoń.
Licencjodawca może też zaadaptować przyczepę czy kontener, dostarczone przez franczyzobiorcę. Wtedy przygotowuje indywidualną wycenę takiego projektu. Na postawienie przyczepy potrzeba maksymalnie 10 m2 miejsca. Na takim terenie zmieści się też kilka stolików i krzeseł dla klientów. Nie jest potrzebne przyłącze wody, natomiast niezbędny jest dostęp do prądu. Franczyzodawcy mogą pomóc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji.
– Przyczepy najlepiej postawić w miejscach, gdzie jest duży ruch: na parkingach, przy galeriach handlowych, szkołach, targowiskach. Latem przy promenadach, zimą przy stokach narciarskich – radzi Michał Kiecoń.
Z kolei optymalna powierzchnia na lokal stacjonarny to 15 m2. Całkowity koszt inwestycji zależy od stanu pomieszczeń, ale trzeba założyć, że to minimum 50 tys. zł.
– Jako franczyzodawca możemy się w całości zająć remontem i adaptacją – mówi Michał Kiecoń. – Jeśli jednak franczyzobiorca chce to zrobić samodzielnie, to przygotowujemy konieczne projekty i dajemy mu szczegółowe wytyczne. Dostarczamy też kompletne wyposażenie kuchni.
Jeżeli franczyzobiorca zdecyduje się na wyspę handlową, to także powinien liczyć się z minimalną inwestycją w wysokości 50 tys. zł. Gotową wyspę dostarcza licencjodawca. Zajmuje zwykle ok. 6 m2 powierzchni.
– Pomagamy w uzyskaniu zgody w Sanepidzie, dajemy biorcom gotową księgę HACCP, wspieramy ich na każdym etapie przygotowania inwestycji – zapewnia franczyzodawca.
Kotlet z dodatkami
Aby zostać franczyzobiorcą Kotleta w Bułce nie trzeba mieć doświadczenia w gastronomii. Franczyzodawca przygotował szkolenia zarówno dla licencjobiorcy, jak i dla jego pracowników.
– Szkolimy personel nowego punktu na miejscu, ucząc pracowników dosłownie wszystkiego: jak robić sosy, jak siekać warzywa, jak komponować sałatkę, czy najpierw smażyć frytki czy kotleta, jak przygotować panierkę – wylicza Michał Kiecoń.
Jak mówi franczyzodawca, zazwyczaj w punktach pracują dwie osoby. Są przyczepy i lokale w których franczyzobiorcy pracują osobiście, ale licencjodawca tego nie wymaga – można opierać się na zatrudnionym personelu.
Postawą menu jest oczywiście kotlet w bułce. Klient może jednak wybrać, czy to będzie ciemna czy jasna bułka, albo pajda chleba. Kotlet może być schabowy lub z piersi kurczaka. Jest też wersja bezmięsna – czyli z cieciorki, kalafiora, łososia. Panierka może być ostra lub klasyczna. Do tego dodatki: warzywa, pikle, sosy, przyprawy, frytki itd.
– Licencjobiorcy mogą również wprowadzać lokalne dodatki, jak np. oscypki w górach – mówi Michał Kiecoń. – Można też różnicować ofertę sezonowo, czyli np. latem wstawić do punktu maszynę do robienia lodów. Co roku przeprowadzamy szkolenia z pojawiających się w naszym menu nowości.
W mięso, pieczywo, warzywa punkty zaopatrują się u lokalnych dostawców. Natomiast produkty takie jak panierka, frytura czy smalec i olej do smażenia dostarcza franczyzodawca.
– Średnio na dobę w jednym punkcie wydaje się 100 – 150 kotletów. Ale są dni, gdy przy dwóch pracujących osobach każda z nich wydaje 200 kotletów – zapewnia licencjodawca.
Wysoki sezon trwa mniej więcej od Wielkanocy do końca września. Prowadzenie punktu mobilnego daje możliwości zarabiania także na różnego rodzaju eventach, festynach, imprezach, np. w weekendy.
Kotlet w Bułce nie pobiera opłaty wstępnej, ani żadnych miesięcznych opłat franczyzowych.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej