Wóz albo przewóz

Szybki rozwój
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Robert Pruchnicki w swoim życiu imał się różnych zawodów. Pracował m.in. jako przedstawiciel handlowy, był operatorem maszyn budowlanych, koordynatorem w firmie zajmującej się organizowaniem transportu pieniędzy i obsługą bankomatów. Wiele lat, bo aż 13, spędził w Irlandii. – Ostatnie sześć lat przepracowałem właśnie w firmie konwojującej pieniądze. Niestety, przyszedł moment, że firma wycofała się z irlandzkiego rynku – wspomina Robert Pruchnicki.

Razem z ówczesną narzeczoną, a obecną żoną musieli sobie odpowiedzieć na pytanie: co dalej? Zostać w Irlandii czy wracać do Polski? – Życie w Irlandii było prostsze niż w Polsce – przyznaje. – Ale zdecydowaliśmy, że jednak wracamy. Zawsze lubiłem wyzwania, szukałem nowych możliwości, nigdy nie bałem się pracy. Wierzyłem, że tym razem też sobie poradzę.

Jeszcze na emigracji zaczął się zastanawiać, co robić po powrocie do kraju. – W Irlandii obserwowałem, jak szybko rozwija się rynek dowozów jedzenia do klienta – opowiada Robert Pruchnicki. – Tam ludzie korzystają z takiej usługi na co dzień. Wiedziałem, że w Polsce prędzej czy później też tak się stanie, bo ludzie mają coraz mniej czasu na przygotowywanie posiłków, a ceny kupowanych dań stają się porównywalne z posiłkami robionymi w domu.

Robiąc reaserch rynku, trafił na firmę Stava. Był 2017 rok. Stava istniała od trzech lat, ale miała dopiero jeden oddział własny i jeden franczyzowy. Podczas urlopu spędzanego w Polsce Robert Pruchnicki umówił się z właścicielami marki na rozmowę. – Po dwóch czy trzech godzinach już wiedziałem, że się zdecyduję. Choć jeszcze nie zdradzałem się z tym przed franczyzodawcą – śmieje się.  

W październiku podpisał umowę przedwstępną i wpłacił kaucję, która miała zabezpieczać obie strony: dla niego była gwarancją rezerwacji wybranego terenu, a dla franczyzodawcy zabezpieczeniem na wypadek, gdyby kandydat chciał się z umowy wycofać.

Robert Pruchnicki zdecydował, że swój oddział Stavy otworzy w Rzeszowie, skąd pochodzi jego żona. – Franczyzodawcy się dziwili: mieszka pan w Irlandii, pochodzi z Lublina, a biznes, i to ściśle związany ze znajomością topografii terenu, chce pan otworzyć w Rzeszowie? Ale przekonałem ich – mówi franczyzobiorca. W marcu 2018 roku podpisał ostateczną umowę i wtedy też spakował walizki i wrócił do Polski. – Znajomi w Polsce łapali się za głowy: przecież ludzie u nas gotują w domach, nikt nie zamawia obiadów, to się nie uda. Dziewięć na 10 głosów wieszczyło klapę mojego biznesu. Ale powiedziałem: wóz albo przewóz. Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana – śmieje się dzisiaj Robert Pruchnicki.

Uruchomienie oddziału w Rzeszowie zaplanowano na czerwiec 2018 roku. Już podczas szkoleń Robert Pruchnicki, przy wsparciu franczyzodawców, umawiał pierwsze spotkania z restauratorami, którym chciał zaoferować swoje usługi. Po powrocie do Rzeszowa sam nawiązywał kolejne kontakty i umawiał spotkania. – Na pierwsze rozmowy jeździłem razem z franczyzodawcą, który przyjechał do mnie do Rzeszowa – opowiada Robert Pruchnicki. – Był przygotowany na standardową liczbę spotkań, czyli jakieś 5-6 dziennie. Tymczasem ja na pierwszy tydzień umówiłem po 11 rozmów. Pracowaliśmy po 12-14 godzin na dobę.

Po każdej rozmowie Stava robi audyt u potencjalnego klienta, na podstawie którego wycenia usługę dla danej restauracji. Ostatecznie rzeszowski oddział wystartował z czterema klientami. – Na początek kupiłem trzy używane fiaty panda, zatrudniłem siedmiu kurierów – wspomina Robert Pruchnicki. Dziś ma 15 aut, w tym np. nowiutkie ople corsa, i zatrudnia mniej więcej 30 pracowników. Obsługuje około 30 restauracji.
 Franczyzobiorca Stavy zauważa, że w ciągu roku funkcjonowania oddziału zaszła kolosalna zmiana w podejściu restauratorów do usługi gastrokurierskiej. – Na początku, nie znając naszego programu do obsługi zamówień, restauratorzy nie byli sobie w stanie wyobrazić, jak to ma działać – przyznaje Robert Pruchnicki. – Wątpili, że zamówienia dojadą na czas, że posiłki będą ciepłe. Teraz często zdarza się, że to restauratorzy do nas dzwonią i pytają o możliwość współpracy. Bywa, że otwieramy im oczy, uświadamiając, jak dużo pieniędzy wydają na utrzymywanie własnego kuriera i ile mogą zaoszczędzić.

Stava ma dzisiaj 25 oddziałów. Franczyzobiorców szuka w miastach liczących ponad 50 tys. mieszkańców. Kapitał potrzebny na start inwestycji licencjodawca szacuje na 50-80 tys. zł. W tej kwocie zawiera się już opłata licencyjna, która w zależności od wielkości miasta wynosi od 20 do 40 tys. zł. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców: smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych oraz oczywiście wyposażenia biura. Potrzebne są też samochody, ale franczyzobiorca nie musi ich kupować, może skorzystać z opcji najmu długoterminowego. Stava udostępnia partnerom oprogramowanie, które w 100 proc. automatycznie rozdziela zlecenia kurierom i pozwala optymalizować ich pracę.

Licencjodawca uprzedza, że docelowa kwota, jaką należy zainwestować w oddział, jest wyższa. Franczyzobiorcy są bowiem zobowiązani do rozbudowy placówki, poszerzania portfolio klientów, a co za tym idzie także floty i liczby kierowców. Całkowity potrzebny kapitał może wynieść nawet do 400 tys. zł.
 Robert Pruchnicki na początku zainwestował w swój oddział ok. 100 tys. zł, a do dziś w sumie wydał na niego ok. 250 tys. zł. – Inwestycja zwraca się w przyzwoitym tempie – mówi. – Sądzę, że w ciągu 2-3 lat wartość oddziału może się podwoić. Do końca roku spodziewam się mieć ponad 40 klientów w Rzeszowie, a myślę też o otwarciu pododdziałów w dwóch pobliskich miastach.

Franczyzobiorca podkreśla, że sukces nie przyszedł sam, trzeba było na niego ciężko pracować. – Ciągłe rozmowy z restauratorami, pozyskiwanie klientów, nieustanne dbanie o odpowiedni dobór pracowników, którzy są naszą wizytówką a także obsługiwanych restauracji. Bo ostateczny klient, czyli osoba odbierająca zamówiony posiłek, nie kojarzy kuriera ze Stavą, tylko z restauracją, w której złożyła zamówienie – wyjaśnia Robert Pruchnicki. – Dlatego szczególnie dbamy o odpowiedni dobór ludzi i ich wyszkolenie, choć dziś wcale nie jest łatwo o pracowników.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł