Spar odbuduje sieć?
Zakończył się spór dotyczący znaku Spar, który toczył się między Grupą Spar a Bać-Pol. Kto zdobył prawa do marki?
10 lutego Spar International, Spar Group i Spar Polska podpisały porozumienie, które potwierdza, że południowoafrykański Spar Group jest wyłącznym operatorem marki Spar na terenie Polski. Tym samym zakończył się spór ws. znaku Spar z grupą kapitałową Bać-Pol, która jako Spar Polska do 2019 roku odpowiadała za rozwój supermarketów pod szyldem Spar w Polsce. Z dniem 10 lutego spółka straciła prawo do jego użytkowania.
Tego samego dnia ruszyła strona internetowa spółki Wasz Sklep Spar (spółka zależna The Spar Group Ltd.), na której można znaleźć informacje na temat planów dynamicznego rozwoju sieci w Polsce. W tym celu sieć szuka partnerów biznesowych.
„Priorytetem i głównym celem Wasz Sklep Spar w Polsce jest stworzenie dobrowolnej sieci partnerskiej, w której największą wartością jest budowanie trwałych i uczciwych relacji biznesowych opartych na wspólnym zaufaniu i szacunku. Dlatego Wasz Sklep Spar chciałaby zaprosić wszystkich niezależnych przedsiębiorców zainteresowanych rozpoczęciem współpracy, do dołączenia do wielkiej rodziny SPAR. Wasz Sklep Spar zapewni atrakcyjne premie finansowe dla pierwszych 100 przedsiębiorców, którzy podpiszą umowę o współpracy” – czytamy na stronie internetowej spółki.
Jak powiedział nam Tomasz Syller, dyrektor zarządzający i członek zarządu Wasz Sklep Spar, Spar stawia na luźny system partnerski.
– Jesteśmy dobrowolną organizacją handlową. Ludzie należą do Spar, ponieważ chcą – a nie dlatego, że są z nami związani umową. Jeśli są niezadowoleni, to nas opuszczają. To naprawdę jest tak proste. Zapewnia to równowagę w relacjach biznesowych. Wiemy, że naszym zadaniem jest dbanie o wzrost i rentowność naszych partnerów detalicznych – ponieważ jeśli tego nie zrobimy, pójdą do kogoś innego. W typowym systemie franczyzy jest inaczej. Masz kajdanki, jesteś związany umową prawną i nie możesz nigdzie iść – więc bez względu na to, czy odniesiesz sukces, czy nie, tkwisz i żyjesz w tym. Uważamy, że idea dobrowolnej sieci partnerskiej jest szczególnie kusząca dla detalistów, ponieważ mogą oni do nas dołączyć, korzystać z naszego know how oraz infrastruktury, a jak im się nie spodoba – zawsze mogą się wycofać – mówi Tomasz Syller.
Chętni do wyboru mają trzy koncepty: Eurospar (format supermarketów o powierzchni sprzedaży od 1001 do 3000 m2.), Spar (od 201 do 1000 m2) oraz Spar Express (od 100 do 200 m2). Spar Group w swoim portfelu ma także koncept hipermarketowy Interspar, którego w Polsce wdrażać nie będzie.
Wasz Sklep Spar zakłada, że do sieci Spar rocznie będzie dołączać przynajmniej 50 nowych sklepów. Tym samym w ciągu czterech lat sieć obejmie ponad 400 placówek. Mają one być zaopatrywane z dwóch, a docelowo trzech rozbudowanych centrów dystrybucyjnych w całej Polsce.
– Chcemy, aby nasz system logistyczny pozwalał skutecznie i po minimalnych kosztach zaopatrywać wszystkie placówki w całej Polsce. Magazyn w Koninku pod Poznaniem już przestał nam wystarczać. W 2020 roku rozbudujemy sieć o dwa duże centra logistyczne. Przygotowujemy do uruchomienia obiekt w Starych Gnatowicach pod Warszawą. W pasie między Krakowem a Katowicami pracujemy nad lokalizacją trzeciej bazy magazynowo-dystrybucyjnej. Taka infrastruktura pozwoli obsłużyć pięcioletni plan rozwoju sieci, który jawi się bardzo optymistycznie. Założenie 400 sklepów jest według nas umiarkowaną prognozą – mówi Tomasz Syller, dyrektor zarządzający, członek zarządu Wasz Sklep Spar.
Wasz Sklep Spar rozpoczął też współpracę z Omni Global Sourcing Solutions Inc. oraz Daymon Worldwide Inc. Celem współpracy ze strategicznymi partnerami jest pozyskiwanie produktów i wdrażanie marki własnej. W systemie logistycznym sieci jest dostępnych ponad 7,5 tys. produktów od prawie 500 dostawców.
Zgodnie z zapowiedzią, szyld na Spar zmienią też dotychczasowe sklepy sieci Piotr i Paweł, którą Spar Group przejęła w październiku 2019 roku. Obecnie jest ich 66, podczas gdy w 2018 roku było ich 141. Pionierem w tym procesie był supermarket w warszawskim centrum handlowym Blue City, który przeszedł rebranding na Eurospar w listopadzie 2019 roku. Kolejny sklep Spar Group w Polsce uruchomiony zostanie przy ul. Druskienickiej 12 w Poznaniu. Proces rebrandingu Piotra i Pawła ma potrwać maksymalnie 2-3 lata.
Z 250 placówek franczyzowych Spar w Polsce zostało około 130. W kwietniu 2019 roku było ich jeszcze 243, co oznacza, że w kilka miesięcy sieć skurczyła się o ponad 110 placówek.
ZOBACZ W KATALOGU
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


