Zarabiamy na cateringu dietetycznym
Z diet pudełkowych korzystają już nie tylko mieszkańcy dużych miast. W małych miejscowościach również nie brakuje zainteresowanych cateringiem dietetycznym.
Fitkurier to nowa sieć gastronomiczna zajmująca się cateringiem dietetycznym. Firma od początku stawiała na rozwój poprzez franczyzę. Marcin Ciesielski, współtwórca konceptu, jest doświadczonym gastronomem, który od ponad 20 lat jest właścicielem jednej z największych w Polsce sieci pizzerii Stopiątka.
– Koncept istnieje już od ponad roku, ale dopiero od niedawna szukamy franczyzobiorców. Musieliśmy mieć pewność, że model biznesowy opracowany jest w 100 proc. i z czystym sumieniem możemy oferować licencję innym przedsiębiorcom – mówi Marcin Ciesielski.
Koncept różni się od Stopiątki, która oferuje kuchnię skierowaną do szerokiego grona odbiorców.
– Fitkurier to catering dietetyczny dla wyselekcjonowanych konsumentów, którzy przywiązują dużą wagę do żywienia – zapewnia Mateusz Surowaniec, dyrektor operacyjny oraz współtwórca sieci Fitkurier.
Fitkurier ma trzy grupy odbiorców. – Osoby, które się odchudzają, z dolegliwościami zdrowotnymi, wymagające specjalnej diety, oraz te, które nie lubią gotować lub nie mają na to czasu – mówi Agnieszka Kuźmińska, szef zespołu dietetyków w firmie Fitkurier.
Franczyzobiorca na gotowe
Wszystkie proponowane zestawy komponują w centrali dietetyk i kucharz, którzy wspólnie dbają o walory odżywcze i smakowe.
– Mamy specjalistów i ekspertów zarówno od gotowania, jak i zdrowego żywienia. Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne dla franczyzobiorców, którzy nie muszą posiadać umiejętności kucharskich – mówi Marcin Ciesielski. – Placówki Fitkurier wyposażone są w piece konwekcyjno-parowe, które centrala zdalnie programuje każdego dnia i wdraża nowe receptury dań. Dzięki temu przygotowanie zestawów jest szybkie i proste – zapewnia Mateusz Surowaniec.
Takie rozwiązanie ma zagwarantować jednakową jakość oferty w każdym punkcie franczyzowym.
Fitkurier realizuje dostawy od poniedziałku do piątku w godzinach między 4:00 i 9:00 rano. Klient wskazuje miejsce i godzinę, o której chce otrzymać danie, a Fitkurier dostarczy świeży posiłek pod same drzwi. W pojedynczej placówce pracuje 3-4 pracowników na miejscu i tyle samo dostawców. Nad wszystkim czuwa franczyzobiorca, który ma też obowiązek testowania wszystkich dań, zanim trafią do rąk klienta.
Zamówienia przyjmowane są drogą online i telefonicznie. Wszystkie posiłki przygotowywane są z dnia na dzień.
– Nastawiamy się na stałych klientów, którzy korzystają długoterminowo z naszych usług. Warto też obsługiwać klientów ze zindywidualizowaną dietą, bo to również zatrzymuje ich przy nas na dłużej. Niemniej jednak realizujemy także pojedyncze zlecenia, ale dopiero następnego dnia – mówi Marcin Ciesielski.
Dużym ułatwieniem dla nowych franczyzobiorców jest lista klientów, którą otrzymują, zanim ruszą z biznesem.
– Zależy nam, żeby franczyzobiorcy prowadzili sprzedaż już od pierwszego dnia działalności. Na ten cel przeznaczamy fundusz marketingowy skoncentrowany na działaniach promocyjnych w internecie, znanych blogach czy w mediach społecznościowych. Kampanię reklamową zaczynamy wraz z remontem lokalu. Dzięki temu już po otwarciu lokalu franczyzobiorca od razu realizuje zamówienia. Oczywiście, trzeba ciągle poszerzać bazę klientów, za co odpowiada franczyzobiorca. My mu tylko pomagamy, natomiast to on odpowiada za 90 proc. sukcesu swojej placówki – mówi Marcin Ciesielski.
Próg rentowności
Franczyzobiorca Fitkurier powinien w ciągu roku zdobyć mniej więcej 150 stałych klientów. Taka liczba pozwala osiągnąć miesięczne obroty na poziomie ok. 160 tys. zł, a zyski w wysokości mniej więcej 26 tys. zł netto, oczywiście pod warunkiem zrealizowania założeń kosztowych oraz sprzedażowych.
Inwestycja w placówkę Fitkurier rozłożona jest na dwie części. Początkowy koszt wynosi 80 tys. zł netto, pod warunkiem że lokal nie wymaga remontu ani przystosowania do działalności gastronomicznej.
– Kwota obejmuje opłaty wstępne, leasingowe, drobny sprzęt produkcyjny, adaptację lokalu do standardów sieci oraz opłatę marketingową, w ramach której organizowana jest kampania pozyskiwania pierwszych klientów. Pozostała suma inwestowana w sprzęt kuchenny, urządzenia do produkcji cateringu oraz samochody dostawcze pokrywana jest z leasingu – mówi Marcin Ciesielski.
Franczyzodawca szacuje, że otwarcie placówki zajmuje mniej więcej miesiąc, a na zwrot zainwestowanej kwoty trzeba będzie poczekać 1-1,5 roku.
Całkowite koszty operacyjne w skali miesiąca szacowane są na poziomie 73 tys. zł, uwzględniając opłaty leasingowe za samochody, sprzęt gastronomiczny, wynagrodzenie personelu, czynsz, opłatę marketingową itp. Wszystkie punkty wyposażone są w taki sam sprzęt u tych samych dystrybutorów po cenie wynegocjowanej przez franczyzodawcę. Firma zaopatruje również franczyzobiorców w produkty spożywcze.
Biznes i dla dużych, i dla małych miast
Koncept Fitkurier sprawdza się w miejscowościach od 20 tys. mieszkańców. W największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, może funkcjonować kilka punktów.
– Placówki nie muszą znajdować się w strategicznych lokalizacjach z dużym natężeniem ruchu. Nie obsługujemy klientów na miejscu, tylko do nich dojeżdżamy, dlatego koszty najmu są o wiele niższe niż w przypadku popularnych miejsc. W placówkach, których powierzchnia wynosi ok. 200 m2, istotnymi elementami są kuchnia oraz pomieszczenia socjalne i sanitarne oraz parking na samochody dostawcze – mówi Marcin Ciesielski.
Centrala wspiera franczyzobiorców w wyszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji, współpracując z firmami brokerskimi i agencjami nieruchomości.
– Zaangażowanie franczyzobiorcy też jest jednak potrzebne, co pokazuje, że już od samego początku poważnie traktuje biznes. Do sieci przyjmujemy starannie wyselekcjonowane osoby. Trzeba pamiętać, że działamy pod jedną marką Fitkurier, a klient nie ma świadomości, kto prowadzi pojedynczą placówkę. Liczą się dla nas ludzie, którzy są świadomi wyzwań, jakie niesie własny biznes. Klienci są wymagający, bo też nasza oferta nie jest tania, dlatego tak ważna jest wysoka jakość – mówi Marcin Ciesielski.
Właściciel sieci postanowił osobiście rozmawiać z potencjalnymi partnerami i brać udział w ich rekrutacji.
– Musimy się poznać i obie strony powinny być pewne, że podjęły właściwą decyzję dotyczącą współpracy. Fitkurier to nowy koncept, który pracuje na swoją pozycję na rynku, dlatego wymagam od naszych franczyzobiorców profesjonalnego podejścia do biznesu. Brak zaangażowania w biznes, to brak odpowiedzialności, który szkodzi całej sieci. Nie toleruję takiego zachowania wśród moich partnerów – mówi Marcin Ciesielski.
Na razie funkcjonuje jedna placówka Fitkurier, która należy do franczyzodawcy, ale wkrótce powstaną dwie franczyzowe, a w przyszłym roku firma chce otworzyć 15-20 nowych lokali.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


