Inwestycja w wegańskie burgery
Tomasz Ziarkowski postawił na kuchnię wegańską i zainwestował we franczyzę marki Krowarzywa. Jak idzie mu biznes?
Z badania przeprowadzonego przez dla serwisu Pyszne.pl wynika, że już 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, a kolejne 2 mln planuje przejść na tego rodzaju dietę. Poza tym, zgodnie z badaniem IQS, nawet do 43 proc. Polaków deklaruje, że mocno ogranicza spożycie mięsa (choć nie rezygnuje z niego całkowicie). Nic dziwnego, że wegański trend w gastronomii staje się coraz silniejszy.
Cierpliwość popłaca
Ten trend przyciągnął też Tomasza Ziarkowskiego, franczyzobiorcę marki Krowarzywa. Zanim jednak zdecydował się on na otwarcie burgerowni, przez pięć lat mieszkał i pracował za granicą, razem z ówczesną narzeczoną, a obecną żoną.
– W 2016 roku przyjechaliśmy do Warszawy na wakacje – opowiada Tomasz Ziarkowski. – Interesowaliśmy się wówczas zdrową dietą i szukaliśmy w mieście dobrej wegańskiej restauracji. Tak trafiliśmy do burgerowni Krowarzywa. Burgery tak nam posmakowały, że narzeczona od razu pomyślała o otwarciu podobnego lokalu we Wrocławiu, który jest jej rodzinnym miastem.
Jeszcze siedząc przy stoliku, znaleźli w internecie adres mailowy do centrali marki. Niestety, po kilku dniach przyszła odpowiedź, że na razie Krowarzywa nie ma planów uruchomienia franczyzy we Wrocławiu, ale gdyby coś się zmieniło, to będą pamiętać o ich ofercie. Po skończonym urlopie Tomasz Ziarkowski wrócił więc z narzeczoną za granicę. Minęło osiem miesięcy i znów dostali e-mail z centrali Krowarzywa. Tym razem z pytaniem, czy nadal są zainteresowani franczyzą.
– Za granicą zawodowo osiągnęliśmy już wszystko. Myśleliśmy więc o powrocie do Polski. Dlatego zdecydowaliśmy się polecieć na spotkanie z franczyzodawcą – mówi Tomasz Ziarkowski.
A później przylatywali już co trzy tygodnie, aby szukać lokalu na swoją burgerownię.
– Dużo pomagał nam szwagier, który wyszukiwał lokale, oglądał je i dla nas selekcjonował te najlepsze – opowiada nasz rozmówca. – Także franczyzodawca opiniował lokalizacje, oceniał, czy dają szansę na powodzenie biznesu.
Po trzech miesiącach udało się znaleźć lokal niedaleko wrocławskiego rynku, o ironio przy ul. Rzeźniczej. Przygotowania do otwarcia trwały trzy miesiące.
– W tym samym czasie wróciliśmy do Polski i organizowaliśmy nasze wesele. Sporo więc się działo – śmieje się Tomasz Ziarkowski. – Otwarcie restauracji odbyło się miesiąc po naszym ślubie, w połowie października.
Biznes z perspektywami
Przez pierwsze miesiące działalności lokalu Tomasz Ziarkowski spędzał w nim całe dnie, pracując od rana do nocy.
– Otwarcie to był wielki boom, przyszły na nie tłumy – wspomina. – Ten efekt „wow” utrzymywał się przez kilka dni, a później obroty zaczęły spadać. To był okres jesienno-zimowy, czyli trudny czas dla gastronomii. Poza tym miasto musiało się dowiedzieć o naszej obecności, poznać nasze smaki. Pierwsze miesiące były czasem bardzo wytężonej pracy.
Trzeba było zainwestować w marketing: ulotki, plakaty, social media. Ostatecznie – jak ocenia nasz rozmówca – właśnie Facebook i marketing internetowy zadziałały najlepiej.
– Lokal był rentowny już od początku, ale zyski, z których mogliśmy się utrzymywać pojawiły się mniej więcej po pół roku – wyjaśnia Tomasz Ziarkowski.
Właściciel wrocławskiej burgerowni sam nie jest weganinem. Jest jednak przekonany, że kuchnia roślinna to przyszłość gastronomii.
– Koszt wyprodukowania mięsa i ślad węglowy, jaki pozostawia, są zbyt duże – podkreśla franczyzobiorca marki Krowarzywa. – Spożycie mięsa będzie spadać, to nieuniknione. Cieszę się, że duża grupa naszych klientów to ludzie młodzi, licealiści, studenci. Jeśli dziś lubią kuchnię wegańską, to za pięć lat też będą lubić i nauczą tego swoje dzieci.
Oferta Krowarzywa przewiduje trzy różne formaty lokali: od małego typu „okienko” z zamówieniami na wynos (może też być to foodtruck), przez niewielki, ale klasyczny lokal z miejscami siedzącymi po dużą, przestronną restaurację z ogródkiem letnim. W zależności od wybranego formatu wymagana powierzchni to od 30 do 130 m2. Minimalna kwota, potrzebna na inwestycję to 80 tys. zł. Opłata wstępna zależy od wielkości lokalu i zaczyna się od 9,9 tys. zł netto. Miesięczna opłata franczyzowa to 5 proc. netto od obrotu (w Warszawie 7 proc.). Franczyzodawca zapewnia m.in. know-how, system szkoleń oraz wsparcie merytoryczne, zarówno podczas adaptacji lokalu, jak i po otwarciu.
WIZYTÓWKA KROWARZYWA
Wegańskie burgerownie, obecne na rynku od 2013 r.
KROWARZYWA W 2019 ROKU
- 14 burgerowni
- 3 formaty lokali do wyboru
- minimalna kwota inwestycji 80 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...

