Inwestycja w wegańskie burgery

Tomasz Ziarkowski postawił na kuchnię wegańską i zainwestował we franczyzę marki Krowarzywa. Jak idzie mu biznes?
Z badania przeprowadzonego przez dla serwisu Pyszne.pl wynika, że już 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, a kolejne 2 mln planuje przejść na tego rodzaju dietę. Poza tym, zgodnie z badaniem IQS, nawet do 43 proc. Polaków deklaruje, że mocno ogranicza spożycie mięsa (choć nie rezygnuje z niego całkowicie). Nic dziwnego, że wegański trend w gastronomii staje się coraz silniejszy.
Cierpliwość popłaca
Ten trend przyciągnął też Tomasza Ziarkowskiego, franczyzobiorcę marki Krowarzywa. Zanim jednak zdecydował się on na otwarcie burgerowni, przez pięć lat mieszkał i pracował za granicą, razem z ówczesną narzeczoną, a obecną żoną.
– W 2016 roku przyjechaliśmy do Warszawy na wakacje – opowiada Tomasz Ziarkowski. – Interesowaliśmy się wówczas zdrową dietą i szukaliśmy w mieście dobrej wegańskiej restauracji. Tak trafiliśmy do burgerowni Krowarzywa. Burgery tak nam posmakowały, że narzeczona od razu pomyślała o otwarciu podobnego lokalu we Wrocławiu, który jest jej rodzinnym miastem.
Jeszcze siedząc przy stoliku, znaleźli w internecie adres mailowy do centrali marki. Niestety, po kilku dniach przyszła odpowiedź, że na razie Krowarzywa nie ma planów uruchomienia franczyzy we Wrocławiu, ale gdyby coś się zmieniło, to będą pamiętać o ich ofercie. Po skończonym urlopie Tomasz Ziarkowski wrócił więc z narzeczoną za granicę. Minęło osiem miesięcy i znów dostali e-mail z centrali Krowarzywa. Tym razem z pytaniem, czy nadal są zainteresowani franczyzą.
– Za granicą zawodowo osiągnęliśmy już wszystko. Myśleliśmy więc o powrocie do Polski. Dlatego zdecydowaliśmy się polecieć na spotkanie z franczyzodawcą – mówi Tomasz Ziarkowski.
A później przylatywali już co trzy tygodnie, aby szukać lokalu na swoją burgerownię.
– Dużo pomagał nam szwagier, który wyszukiwał lokale, oglądał je i dla nas selekcjonował te najlepsze – opowiada nasz rozmówca. – Także franczyzodawca opiniował lokalizacje, oceniał, czy dają szansę na powodzenie biznesu.
Po trzech miesiącach udało się znaleźć lokal niedaleko wrocławskiego rynku, o ironio przy ul. Rzeźniczej. Przygotowania do otwarcia trwały trzy miesiące.
– W tym samym czasie wróciliśmy do Polski i organizowaliśmy nasze wesele. Sporo więc się działo – śmieje się Tomasz Ziarkowski. – Otwarcie restauracji odbyło się miesiąc po naszym ślubie, w połowie października.
Biznes z perspektywami
Przez pierwsze miesiące działalności lokalu Tomasz Ziarkowski spędzał w nim całe dnie, pracując od rana do nocy.
– Otwarcie to był wielki boom, przyszły na nie tłumy – wspomina. – Ten efekt „wow” utrzymywał się przez kilka dni, a później obroty zaczęły spadać. To był okres jesienno-zimowy, czyli trudny czas dla gastronomii. Poza tym miasto musiało się dowiedzieć o naszej obecności, poznać nasze smaki. Pierwsze miesiące były czasem bardzo wytężonej pracy.
Trzeba było zainwestować w marketing: ulotki, plakaty, social media. Ostatecznie – jak ocenia nasz rozmówca – właśnie Facebook i marketing internetowy zadziałały najlepiej.
– Lokal był rentowny już od początku, ale zyski, z których mogliśmy się utrzymywać pojawiły się mniej więcej po pół roku – wyjaśnia Tomasz Ziarkowski.
Właściciel wrocławskiej burgerowni sam nie jest weganinem. Jest jednak przekonany, że kuchnia roślinna to przyszłość gastronomii.
– Koszt wyprodukowania mięsa i ślad węglowy, jaki pozostawia, są zbyt duże – podkreśla franczyzobiorca marki Krowarzywa. – Spożycie mięsa będzie spadać, to nieuniknione. Cieszę się, że duża grupa naszych klientów to ludzie młodzi, licealiści, studenci. Jeśli dziś lubią kuchnię wegańską, to za pięć lat też będą lubić i nauczą tego swoje dzieci.
Oferta Krowarzywa przewiduje trzy różne formaty lokali: od małego typu „okienko” z zamówieniami na wynos (może też być to foodtruck), przez niewielki, ale klasyczny lokal z miejscami siedzącymi po dużą, przestronną restaurację z ogródkiem letnim. W zależności od wybranego formatu wymagana powierzchni to od 30 do 130 m2. Minimalna kwota, potrzebna na inwestycję to 80 tys. zł. Opłata wstępna zależy od wielkości lokalu i zaczyna się od 9,9 tys. zł netto. Miesięczna opłata franczyzowa to 5 proc. netto od obrotu (w Warszawie 7 proc.). Franczyzodawca zapewnia m.in. know-how, system szkoleń oraz wsparcie merytoryczne, zarówno podczas adaptacji lokalu, jak i po otwarciu.
WIZYTÓWKA KROWARZYWA
Wegańskie burgerownie, obecne na rynku od 2013 r.
KROWARZYWA W 2019 ROKU
- 14 burgerowni
- 3 formaty lokali do wyboru
- minimalna kwota inwestycji 80 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej