Dowozy rosną w siłę

Rynek wart miliardy
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Z przygotowanego przez firmę Stava raportu na temat rynku dowozów jedzenia wynika, że w ub. r. był on wart 6,6 mld zł, czyli o 6 proc. więcej, niż rok wcześniej. Średnia wartość składanego przez Polaków zamówienia, to ponad 52 zł. Najczęściej jedzenie do domu przyjeżdża do nas w weekendy – to aż 50 proc. zamówień z całego tygodnia.
– Jeszcze nigdy, od kiedy prowadzimy pomiary niedzielny szczyt zamówień nie był tak wysoki – w ten dzień zamawiamy jedzenie z dowozem o 24 proc. częściej niż średnio w ciągu całego tygodnia – komentuje Paweł Aksamit, prezes. PR firmy Stava.
Duży wpływ na ten wynik mają niedziele niehandlowe. Przeciętnie w te dni było o 31,7 proc. więcej zamówień na dowóz niż wynosi średnia dzienna z całego roku i o 17,5 proc. więcej niż w niedziele handlowe.
Z raportu wynika też, że w ciągu tygodnia pracy jedzenie z dowozem zamawiamy głównie w porze lunchu. Jeśli chodzi o rozkład godzinowy, to od poniedziałku do czwartku widać wyraźnie dwa szczyty – pierwszy przypada ok. godz. 12 a drugi między 17 a 19. W niedzielę natomiast szczyt zamówień jest jeden, lecz znacznie dłuższy – zaczyna się o godz. 13 i trwa do 19.
Królową dowozów – co nie jest zaskoczeniem – pozostaje pizza. Na drugim miejscu jest kebab, a na trzecim dania kuchni polskiej.

Licencja na dowóz

Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych do klientów. Dzięki temu restauratorzy nie muszą zatrudniać własnych kurierów. Marka ma obecnie w Polsce 28 oddziałów. Chce rozwijać sieć w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Jak zapewnia franczyzodawca, na otwarcie oddziału  wystarczy 50 tys. zł, z czego wymagany kapitał własny to 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania. Taka kwota jest wystarczająca na rozpoczęcie działalności w mniejszym mieście lub w dzielnicy dużego. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Jednak franczyzobiorca nie musi kupować samochodów może skorzystać z opcji najmu długoterminowego. 
– Przygotowaliśmy taką flotową ofertę najmu dla naszych franczyzobiorców – mówi Paweł Aksamit. – Obejmuje ona pełen koszt finansowania, ubezpieczenia, serwisowania i eksploatacji samochodu. Po stronie franczyzobiorcy pozostaje tylko tankowanie samochodu oraz utrzymanie go w czystości. Firmy, z którymi współpracujemy, zapewniają naszym franczyzobiorcom szybką dostępność samochodów, na najlepszych rynkowych warunkach.

Licencjobiorcy Stavy mogą też liczyć na kompleksowe szkolenia. Franczyzobiorcy poznają funkcjonowanie całego oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby umów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień.
Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy ustaloną stawkę od każdej zrealizowanej dostawy. Co bardzo istotne, licencjobiorca musi liczyć się z sukcesywnym inwestowaniem w rozwój oddziału. Wraz z rozbudową bazy klientów powinien inwestować w powiększenie floty i liczby kurierów.

WIZYTÓWKA FIRMY STAVA

Sieć franczyzowa z branży gastro-kurierskiej.

  • 28 oddziałów
  • kwota wejścia w biznes 50 tys.
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €