Własna firma po powrocie z emigracji
Katarzyna i Jakub Pragłowscy wrócili z Islandii i zainwestowali we franczyzę Fit Cake, bo mieli doświadczenie w gastronomii i podobała im się idea otwarcia lokalu ze zdrowymi wypiekami.
Jakub Pragłowski wyjechał do Islandii w 2014 roku. W Reykjaviku znalazł dobrą pracę i zaczął się urządzać w nowym kraju. Na wakacjach w Polsce poznał Katarzynę, razem zamieszkali na Islandii. Pragłowski mówi, że kilka lat spędzonych na wyspie to był znakomity czas.
– Od 15 lat pracuję w restauracjach. Zawsze lubiłem swoją pracę i starałem się wykonywać ją jak najlepiej. Oboje z żoną osiągnęliśmy taki etap w życiu, w którym było nam bardzo dobrze, żyło się wygodnie i bezpiecznie. Z drugiej strony, w naszych głowach tliła się myśl, że właśnie na tych ciepłych etatach przesypiamy najlepszy okres w naszym życiu, a cały potencjał naszej młodości inwestujemy w cudzy biznes, zamiast w swój. Uznaliśmy, że czas to zmienić – wspomina Jakub Pragłowski.
Nie przegapić szansy
Pragłowscy zdecydowali, że start własnej firmy połączą z powrotem do Polski. Chcieli wykorzystać doświadczenie w gastronomii, zdecydowali więc, że w tej branży spróbują swoich sił. Zaczęli przeglądać oferty franczyzowe i trafili na ogłoszenie Fit Cake. Idea posiadania biznesu opartego na zdrowych słodyczach wydała się Katarzynie Pragłowskiej bardzo kusząca. – Nie chciałam klasycznej cukierni, kolejnej w mieście, takiej samej jak inne. Za to bardzo uwierzyłam w „niecukiernię”, miejsce, w którym będę zarabiać na tym, do czego sama jestem przekonana – mówi Katarzyna Pragłowska.
W październiku ubiegłego roku Pragłowscy wrócili do Polski. Wkrótce po powrocie spotkali się z Rafałem Kościukiem i Eweliną Choińską, właścicielami sieci Fit Cake. Podjęli decyzję o kupnie licencji.
– Przeanalizowaliśmy wiele biznesów, ale po spotkaniu z właścicielami Fit Cake byliśmy pewni, że to jest ten, w który chcemy zainwestować – mówi Jakub Pragłowski. – Mieliśmy też świadomość, że nie możemy analizować i wybierać zbyt długo, bo nie zdecydujemy się nigdy i za kilka lat ciągle będziemy na etapie marzeń i analiz.
Od decyzji do własnej firmy
Kiedy zapadła decyzja, rozpoczęły się poszukiwania lokalizacji. Pragłowscy potrzebowali miejsca blisko centrum miasta z dostępem do parkingu. Znaleźli atrakcyjny lokal o łącznej powierzchni ok. 80 m2 w bloku na nowym osiedlu. Czynsz również okazał się racjonalny (ok. 5 tys. zł miesięcznie). Zabrali się do prac adaptacyjnych.
Zapytani o kwotę inwestycji, Pragłowscy mówią, że po uiszczeniu opłat franczyzowych, suma kosztów wyniosła 97 tys. zł. Ponad 30 tys. zł przedsiębiorcy wydali na prace budowlano-wykończeniowe (wykonanie nowej wylewki, wymiana instalacji elektrycznej i hydraulicznej etc.). Wyposażenie kuchni kosztowało ich ok. 12 tys. zł, na zakup mebli (stoliki, krzesła, sofa) przedsiębiorcy wydali 10 tys. zł. Do najdroższych urządzeń należały: ekspres do kawy (10 tys. zł), witryna chłodnicza (8 tys. zł) oraz wyparzarka do naczyń (6 tys. zł).
Pragłowscy mówią, że Fit Cake to franczyza, która daje pewien margines swobody. Franczyzobiorcy mają na przykład wpływ na wystrój lokalu, który nie jest w całości narzucony dla całej sieci. Takie rozwiązanie chwali Katarzyna Pragłowska.
– Poza nienaruszalnymi kanonami, możemy sami dobrać część wyposażenia. Dzięki temu, że mam pewien wpływ na wystrój, to będzie bardziej moje miejsce i tym chętniej będę tu codziennie przychodzić – mówi Pragłowska.
Biznes, w który wierzę
Fit Cake ma być biznesem rodzinnym Pragłowskich, jednak w pierwszym okresie ciężar prowadzenia lokalu weźmie na siebie Jakub Pragłowski, gdyż para spodziewa się drugiego dziecka. Przedsiębiorcy zakładają też, że za kilka miesięcy będą potrzebowali pracownika. Poza sprzedażą słodyczy na miejscu Pragłowscy planują już nawiązanie współpracy z rzeszowskimi klubami fitness, do których mogliby dostarczać batony. Chcą również postawić na dobrej jakości kawę z lokalnej palarni oraz produkty od lokalnych dostawców.
Lokal Pragłowskich wystartował w połowie lutego. Katarzyna Pragłowska mówi, że lubi ten biznes, a Fit Cake bardzo do nich pasuje.
– Pochodzę ze sportowej rodziny. Przez większą część mojego życia uprawiałam sport (bieg przez płotki – przyp. red.), moja siostra była w kadrze olimpijskiej, brat był zapaśnikiem, w rodzinie mamy też mistrza świata w kulturystyce. Nie zmienia to faktu, że wszyscy bardzo lubimy słodycze. Teraz mamy je w zdrowej postaci – dodaje.
Zapytani o jakość współpracy z franczyzodawcą, Pragłowscy zgodnie chwalą relacje z centralą. Mówią, że twórcy Fit Cake są zawsze dostępni i mają tyle czasu, ile potrzebuje franczyzobiorca.
– Od pierwszego kontaktu widać było, że to ludzie z pasją. W codziennych relacjach są cierpliwi i chyba w nas wierzą. Czuję, że jesteśmy ważni dla naszego franczyzodawcy – mówi Katarzyna Pragłowska. – Dobrym prognostykiem jest również to, że sprzedaż licencji kolejnym franczyzobiorcom nie jest dla nich najważniejsza – dodaje.
Pragłowscy wierzą w swój nowy pomysł na życie. Liczą, że po rozkręceniu Fit Cake w Rzeszowie będą otwierać kolejne lokale na Podkarpaciu.
Placówki Fit Cake:
- otwierane są w miasta powyżej 20 tys. mieszkańców
- lokale powinny znajdować się w miejscu o dużym natężeniu ruchu pieszych
- minimalna powierzchnia lokalu to 70 m2
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


