Ruch w interesie
Kurierzy w czasach pandemii mają pełne ręce roboty. Nie spada także liczba zapytań o współpracę z franczyzodawcami.
Szybki rozwój branży kurierskiej jest niezmiennie napędzany przez rozwój e-commerce. Ten trend w najbliższych latach się utrzyma – według danych Gemiusa liczba Polaków kupujących u e-dostawców rośnie sukcesywnie od kilku lat i w ubiegłym roku już 56 proc. polskich internautów kupowało online. A w dobie szalejącej epidemii koronawirusa przybywa klientów, którzy realizują zamówienia przez internet, wybierając opcję przesyłki kurierskiej.
Bezpieczeństwo kurierów i klientów
Franczyzodawcy firm kurierskich również nie narzekają na liczbę zleceń. Ale obecna sytuacja wymusiła zastosowanie restrykcyjnych środków ostrożności.
– Oczywiście musieliśmy wprowadzić pewne procedury bezpieczeństwa. W każdym punkcie jest możliwość płatności kartą. Przy każdym terminalu jest płyn do dezynfekcji rąk, a do punktów klienci są wpuszczani pojedynczo. Personel również został okrojony. W punkcie sprzedaży pracuje tylko jedna osoba. A pozostałe, które mogą wykonywać pracę zdalnie – pracują z domu. Staramy się wdrażać wszelkiego rodzaju odbiory i doręczenia nie do rąk własnych, tylko do punktów odbioru i nadań paczek. Ludzie teraz zamawiają rzeczy przez internet, wybierając najczęściej opcję dostarczenia zakupów przesyłką kurierską. Staramy się maksymalnie przed tym zabezpieczyć i dajemy możliwość odbiór towaru w określonych punktach odbioru np. paczkomatach – mówi Łukasz Osyra, specjalista ds. kontaktu z franczyzobiorcami Ship Center.
Podobne środki bezpieczeństwa zastosował franczyzodawca marki Epaka.
– Z naszymi partnerami systematycznie wymieniamy się informacjami na temat panującej sytuacji. Po pierwszych dwóch tygodniach od wprowadzenia stanu epidemii w Polsce, odnotowujemy lepsze wyniki. Ale obecna sytuacja wymusiła zachowanie wszystkich środków ostrożności, do których podchodzimy restrykcyjnie. W ponad 230 oddziałach epaka.pl są dostępne środki dezynfekujące, szyby oddzielające klientów od pracowników, a w punkcie mogą przebywać maksymalnie dwie osoby – mówi Joanna Kuśmierczyk, specjalista ds. kontaktu z franczyzobiorcami Epaka.
Jak zaznacza Agnieszka Błaś z DHL Express, istnieje możliwość zrealizowania dostawy bez konieczności potwierdzania jej podpisem. – Kurierzy wyposażeni są dodatkowo w terminale do obsługi kart płatniczych i kredytowych umożliwiające płatności bezgotówkowe. Odbiorcy mogą również w prosty sposób dzięki aplikacji On Demand Delivery przekierować przesyłkę pod inny adres lub do paczkomatu DHL – mówi Agnieszka Błaś.
Popyt w branży kurierskiej
Jak zaznaczają franczyzodawcy, obecna pandemia nie zatrzymuje rozwoju ich biznesów.
– Liczba zapytań dotyczących współpracy z naszą marką jest cały czas duża. W obecnej sytuacji trochę inaczej podchodzimy do otwierania biznesu. Wcześniej spotykaliśmy się z partnerami, by omówić warunki ewentualnej współpracy. Również szkolenia odbywały się w siedzibie naszej centrali w Łukowie. Teraz całą procedurę wstępnej rozmowy oraz szkoleń przenosimy na połączenia zdalne. Na bieżąco szukamy nowych rozwiązań, aby przystosować funkcjonowanie firmy i jej poszczególnych działów do tej szczególnej sytuacji – mówi Joanna Kuśmierczyk.
– Oczywiście, systematycznie spływają do nas zapytania, dotyczące współpracy. Ale nie odnotowaliśmy, jakiegoś wielkiego wzrostu. Osoby, które są zainteresowane założeniem biznesu, na razie wstrzymują się od inwestycji, ponieważ nikt nie wie, ile ta sytuacja optrwa. Ale zaobserwowaliśmy spore zainteresowanie naszym konceptem wśród przedsiębiorców, którzy dotychczas prowadzili inny biznes, a ze względu na pandemię musieli go chwilowo zamknąć. Firma kurierska wydaje się im bezpieczną alternatywą w tych trudnych czasach – dodaje Łukasz Osyra.
Branża kurierska w Polsce:
- Jak wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w Polsce tempo rozwoju branży kurierskiej sięgnęło 16,7 proc.;
- Od kilku lat segment przesyłek kurierskich sukcesywnie zwiększa swoją wartość – w ubiełgłym roku jego przychody wzrosły o rekordową jak dotąd kwotę 665,5 mln zł;
- Z kolei liczba dostarczonych przesyłek kurierskich i tradycyjnych paczek pocztowych sięgnęła 391,7 mln sztuk.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


