Wsparcie w trudnych chwilach
– Z Żabką współpracuję od dwóch lat, ale dopiero teraz czuję, jak istotne jest wsparcie sieci, szczególnie w najcięższych momentach – mówi Ewa Jasińska, franczyzobiorczyni Żabki.
Ewa Jasińska rozpoczęła współpracę z Żabką w 2018 roku, od razu otwierając dwa sklepy. Do inwestycji przekonał ją jeden z franczyzobiorców Żabki i choć przyznaje, że decyzja nie była łatwa, to teraz w obliczu kryzysu nie ma wątpliwości, że była słuszna. – Czasy koronawirusa to najpoważniejszy test dla Żabki jako franczyzodawcy i jak dotąd zdaje go pozytywnie – mówi Ewa Jasińska. Przyznaje, że ostatnie tygodnie są wyjątkowo trudne. – Bez sieci trudno byłoby mi przestrzegać obostrzeń wprowadzanych przez rząd. Dlatego jestem zadowolona, że Żabka zapewnia środki ochrony jak rękawiczki dla pracowników i klientów, płyny do dezynfekcji rąk i powierzchni, przyłbice, maseczki oraz cotygodniowe subwencje finansowe, które otrzymujemy od firmy na wszelkie niestandardowe działania, wynikające z obecnej sytuacji – podkreśla Ewa Jasińska.
Dbamy o jakość
Franczyzobiorczyni, mimo obecnej sytuacji, ciągle wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. – Naszym priorytetem są świeże produkty, dlatego cały czas, niezależnie od sytuacji przywozimy codziennie z mężem świeże owoce i warzywa oraz na bieżąco uzupełniamy pozostały towar, by klienci mieli wszystko na wyciągnięcie ręki. Ogólnie wraz z personelem robimy wszystko co można, by kryzys nie wpłynął na jakość moich sklepów. Pracujemy na pełnych obrotach, ale bardzo miło jest też usłyszeć od klientów "dziękuję" i zobaczyć uśmiech na ich twarzy – zapewnia Ewa Jasińska.
Mój biznes z Żabką
Decyzję o rozpoczęciu własnego biznesu z Żabką podjęłam ponad dwa lata temu. – Warunki inwestycji były bardzo atrakcyjne. Wkład własny wyniósł około 5 tys. zł, a inwestycję tę przeznaczyłam m.in. na zakup kasy fiskalnej, towarów regionalnych oraz opłatę za koncesję na sprzedaż alkoholu. Rekrutacja składała się z kilku etapów. Pierwszym z nich były spotkania, podczas których przedstawiono mi kwestie finansowe oraz wyjaśniano w szczegółach wszystkie elementy związane z działalnością. Później doszły szkolenia z trenerami Żabki oraz w jednym z działających sklepów. Miałam bardzo dużo czasu na zadawanie pytań, uczenie się i wdrażanie w nową działalność. Szkoleniowiec poświęcił mi tyle czasu, ile potrzebowałam – mówi Ewa Jasińska.
Szkolenia mają przygotować franczyzobiorców do samodzielnego zarządzania sklepem. Obejmują szeroki pakiet wiedzy teoretycznej i praktycznej. Jak zapewnia franczyzodawca, są bezpłatne i dopasowane do umiejętności każdego kandydata oraz trwają ok. 14 dni, jednak w razie konieczności mogą być przedłużone. – Przyszli franczyzobiorcy zdobywają podstawowe umiejętności handlowe, menedżerskie oraz poznają ogólne zasady funkcjonowania sklepu. Program szkolenia skonstruowany jest na bazie uzupełniających się modułów poświęconych m.in. finansom, aspektom pracowniczym, informatycznym czy technikom sprzedaży, a więc pokazują zasady nowoczesnego zarządzania placówką handlową. Natomiast współpracujący już z nami franczyzobiorcy biorą udział w konferencjach, warsztatach, czy programach szkoleniowych, które obejmują również platformy e-learningowe – mówi Sebastian Bielawski, dyrektor departamentu rozwoju i wsparcia franczyzobiorców firmy Żabka. Sklep można otworzyć dopiero po zakończonym wstępnym szkoleniu i zdanym egzaminie. – Pierwsze dwa sklepy otworzyłam w lutym i w marcu 2018 r., a trzeci w maju 2019 r. Mogłam wybrać lokalizacje każdej z tych placówek. Wszystkie sklepy od początku działalności były w pełni wyposażone, a czynsz opłacony przez sieć, co jest ogromnym ułatwieniem, szczególnie dla poczatkującego przedsiębiorcy jakim byłam dwa lata temu – mówi Ewa Jasińska.
Weksel jako zabezpieczenie
Wartość towaru, który otrzymuje franczyzobiorca wynosi ok. 100 tys. zł. Warto wspomnieć, że w celu zabezpieczenia tego towaru firma oferuje możliwość podpisania weksla in blanco, gwarancji bankowej czy też kaucji. Z uwagi na swoją powszechność, najczęściej wybierany jest weksel, na który decyduje się 99 proc. kandydatów. – Sieć korzysta z weksla, gdy franczyzobiorca unika uregulowania należności i kontaktu z firmą. Weksel nabiera jednak mocy prawnej po prawomocnym wyroku sądu. W przeciwnym razie nie może być postawą do egzekwowania długu. To nie działa tak jak niektórzy myślą, że firma wpisuje do weksla co chce i żąda od franczyzobiorców zapłaty. Nigdy więc nie miałam oporów, by podpisać dokument. Poza tym nie podjęłam współpracy z Żabką, by narobić długów, tylko po to, aby zarabiać – wyjaśnia Ewa Jasińska.
Z etatu na swoje
Franczyzobiorczyni bardziej martwiła się, czy ogólnie nadaje się do prowadzenia własnej firmy. – Przez całe życie pracowałam na etacie, nigdy wcześniej nie prowadziłam własnego biznesu. Co prawda miałam do czynienia z handlem, ale sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku własnej firmy. Trzeba wówczas czuwać nad wszystkim i pełnić wiele ról – sprzedawcy, managera, specjalisty od zarządzania personelem czy finansów – twierdzi Ewa Jasińska. Otwierając sklep Żabka doświadczenie nie jest wymagane, ale niezbędna jest świadomość przyjmowanej odpowiedzialności i chęć prowadzenia swojego biznesu z sukcesem. – Przede wszystkim zwracamy uwagę na nastawienie przyszłego franczyzobiorcy do naszego biznesu. Oceniamy jego zaangażowanie i gotowość do prowadzenia własnego sklepu. To najistotniejsze cechy niezbędne w tym biznesie – mówi Sebastian Bielawski.
Franczyzobiorczyni przed otwarciem sklepu odłożyła pieniądze na pierwsze miesiące działalności. – Wydałam je jednak tylko na środki czystości, warzywa, owoce i pieczywo. Moim celem było jak najszybsze osiągnięcie satysfakcjonujących przychodów. Udało się to osiągnąć w krótkim czasie, bo już niedługo po otwarciu sklepu byłam na plusie – cieszy się Ewa Jasińska.
Powrót z zagranicy
Ewa Jasińska chwali sobie rolę przedsiębiorcy i prowadzenie własnego biznesu. – Kiedy otworzyłam pierwszy sklep mąż od razu zdecydował się po 10 latach porzucić pracę za granicą i wrócić do domu. Przyznaje, że duży komfort zapewniają jej w dużej mierze pracownicy, którzy są kompetentni i zaangażowani w swoją pracę. – Zatrudniam 14 cudownych osób, a każdy z moich pracowników składa się na sukces. To bardzo cenne, bo bez ich pomocy nie dałabym rady prowadzić trzech sklepów, tym bardziej teraz, w okresie pandemii – mówi Ewa Jasińska.
Jej ulubionym narzędziem jest Frappka, aplikacja dla franczyzobiorców, która pozwala zdalnie kontrolować sytuację w sklepach. – Aplikacja pokazuje mi dokładną liczbę klientów w ciągu dnia, natężenie ruchu w sklepie, dostawy, pozwala nadzorować transakcje, dzięki czemu wiem, o której godzinie w danym dniu sklep został otwarty i zamknięty – mówi Ewa Jasińska.
Kolejny sklep w planach
Po dwóch latach współpracy z Żabką, franczyzobiorczyni myśli o kolejnym sklepie, ale na razie daje sobie jeszcze trochę czasu. – Bazując na swoim doświadczeniu, szczególnie teraz mogę powiedzieć, że Żabka to firma, która inwestuje w swoich partnerów, nie jest nastawiona wyłącznie na zysk, ale również ceni sobie rozwój zawodowy franczyzobiorców. Obecnie jestem również trenerem, rozwijam swoje umiejętności i wdrażam nowych franczyzobiorców pomagając w jeszcze lepszym prowadzeniu ich biznesu – mówi Ewa Jasińska.
Co jest najważniejsze w tym biznesie? – Pozytywne nastawienie, dobry plan działania, zaangażowanie i dobry kontakt z klientami. Nie można zapomnieć o częstej obecności w sklepie, jak również o budowaniu relacji ze swoimi pracownikami i wspieraniu siebie nawzajem. Jeśli franczyzobiorca myśli, że jego działalność będzie polegała tylko na liczeniu gotówki, to niestety jest w dużym błędzie. Najważniejsze by lubić to co się robi i doceniać innych ludzi – radzi Ewa Jasińska
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


