Biznes odporny na kryzys

Zainteresowani współpracą
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jesteście największą firmą w segmencie street food. Ile konceptów znajduje się w waszym portfolio i na jakich rynkach się rozwijacie?

Sweet Gallery to firma, która stworzyła pięć konceptów biznesowych oraz zarządza największą siecią franczyzową w segmencie street food. Jest właścicielem marek Lodolandia, Rajskie Lody Tajskie, Kołacz na Okrągło, Bafra Kebab oraz nowego brandu SiGelato. Sieć liczy łącznie 650 punktów. Jednocześnie od dwóch lat firma rozwija się za granicą pod międzynarodowymi markami – Ice and Roll (Lodolandia) i Cake and Roll (Kołacz na Okrągło). Takie koncepty działają już w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, na Słowacji oraz w Hiszpanii. Jeszcze w tym roku do grupy państw na mapie Sweet Gallery dołączy Rumunia.

Jak sobie radzicie w trudnym okresie pandemii?

Mimo globalnego zahamowania gospodarczego, firma utrzymuje szybkie tempo rozwoju. Wydarzenia ostatnich miesięcy zaskoczyły nas wszystkich. Na początku kwarantanny nie mieliśmy pewności jak na to wszystko zareaguje nasz biznes. Okazało się jednak, że wyróżniamy się na tle tradycyjnej gastronomii i nie dotknęły nas restrykcje związane z zamknięciem stacjonarnych restauracji. Udowodniamy, że nasze modele franczyzowe przygotowane są na kryzys. Otwieramy nowe punkty, zwiększamy sprzedaż i optymistycznie patrzymy w przyszłość. Od zawsze działamy w formule take away, co oznacza że sprzedajemy nasze produkty przez bezpieczne okienko, które chroni je przed działaniem czynników zewnętrznych. 

Jak się o tym przekonaliście?

Dużą niespodzianką okazał się koncept Bafra Kebab, który został stworzony z myślą o uzupełnieniu portfolio firmy o nowy brand całoroczny i nieoczekiwanie wyrósł na czarnego konia w „stajni” Sweet Gallery. Zahamowanie gospodarki nastąpiło w marcu, zanim zaczęliśmy sprzedaż lodów, dlatego to na koncepcie Bafra Kebab obserwowaliśmy reakcję naszego biznesu na panującą sytuację. W pierwszych dwóch tygodniach rządowych restrykcji, sprzedaż w punktach Bafra Kebab spadła o 20 proc. Na szczęście nie trwało to długo. Już w drugiej połowie kwietnia odrobiliśmy straty i wróciliśmy do poziomu sprzedaży sprzed epidemii. Natomiast od początku maja zanotowaliśmy wzrost o kolejne 30 proc. Jest to zasługa wypracowanego przez nas modelu biznesowego. 

To oznacza, że Polacy lubią kebab i wasz produkt?

W ostatnich latach kebab wyrósł niemalże na nasze danie narodowe. Zauważyliśmy potrzebę stworzenia konceptu, który połączy wysoką jakość i smak produktu z designerskim punktem sprzedaży, który zachęci do spróbowania naszych specjałów. Współpracujemy ze sprawdzonymi dostawcami, którzy kilka razy w tygodniu dostarczają do naszych punktów świeże warzywa z polskich upraw. Ponadto sami przygotowujemy sosy korzystając z naturalnych składników i autorskiej mieszanki przypraw. Przestrzeganie najwyższych standardów jakości i obsługi to dla nas priorytet. Dzięki temu mamy pewność, że w każdym punkcie sprzedaży Bafra Kebab nasz klient otrzyma produkt, który zna i lubi. 

A jak poradził sobie Wasz drugi koncept Lodolandia z lodami świderkami i goframi?

Lodolandia to nasz flagowy koncept, dlatego zależało nam, by jak najlepiej zareagował na nowe warunki rynkowe. Pierwszy punkt Lodolandia wystartował z trzytygodniowym opóźnieniem, tj. 20 kwietnia i każdego dnia otwierały się kolejne. Na początku maja funkcjonowało blisko 100 punktów, a do czerwca otworzą się wszystkie, czyli prawie pół tysiąca. 

Jak franczyzobiorcy zareagowali na opóźnienie sezonu?

Bez problemu. Najważniejszy dla naszych franczyzobiorców okazał się brak kosztów stałych w okresie opóźnienia startu. W przeciwieństwie do tradycyjnej działalności, franczyzobiorcy nie ponosili kosztów najmu, zatrudnienia pracowników, utrzymania lokalu, a w ramach pomocy antykryzysowej mogli zawiesić składki ZUS. Co więcej Sweet Gallery anulowała im opłaty franczyzowe.

Jak pan myśli, jaki będzie ten sezon?

Oceniam, że sezon lodowy w tym roku będzie bardzo udany. Większość z nas spędzi tegoroczne wakacje w Polsce, co znacząco zwiększy obroty. Lodolandia, podobnie jak pozostałe nasze koncepty, działa w formule sprzedaży take away, dzięki czemu klienci nie muszą wchodzić do środka lokalu, co daje jej przewagę nad tradycyjnymi lodziarniami, czy cukierniami. Jesteśmy tam gdzie nasi klienci, tj. nie tylko w galeriach handlowych, ale również w parkach, miejskich skwerach, czy na osiedlach mieszkaniowych.

Nie zwalniacie tempa i ciągle przybywa nowych marek. Teraz postawiliście na naturalne lody sycylijskie. Proszę opowiedzieć o koncepcie SiGelato.

To prawda. Oprócz ciągłego, intensywnego rozwoju dotychczasowych marek, tworzymy również nowe brandy. Na rynku wciąż jest wiele nisz i potrzeb rynkowych, tylko trzeba umieć je znaleźć. Nasz najnowszy koncept SiGelato oferuje naturalne, prawdziwe lody sycylijskie. Dużo mówi się o lodach rzemieślniczych, czy naturalnych, a my chcieliśmy stworzyć coś wyjątkowego, dlatego połączyliśmy rzemiosło z naturą. SiGelato to koncept zainspirowany Sycylią i tamtejszą tradycją produkcji lodów. Rzemiosła uczyliśmy się od sycylijskiego mistrza Salvatore, który od pokoleń związany jest z branżą lodową. Przez rok zdobywaliśmy wiedzę m.in. z zakresu techniki wyrabiania lodów, komponowania smaków i dobierania składników. Nawiązaliśmy współpracę z sycylijskimi rolnikami, u których zaopatrujemy się w owoce i pistacje. Na bazie tych produktów tworzymy lody. Przykładem są lody pomarańczowe ze świeżych zbiorów sycylijskiej pomarańczy. SiGelato wyróżnia się również designem punktu sprzedaży, który przywodzi na myśl skąpane w słońcu pomarańczowe pola i przyciąga wzrok, czym zachęca do częstych odwiedzin.  

Czyli franczyzobiorca otrzymuje od was gotowy produkt? Nie musi sam produkować lodów? 

Lody my produkujemy, a następnie dostarczamy je do wszystkich punktów franczyzowych na terenie całej Polski. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i istniejącej na terenie Polski sieci dystrybucji, oferujemy możliwość posiadania własnej lodziarni bez konieczności zakupu kosztownego sprzętu do wyrobu lodów. 

Wasze koncepty są więc biznesem na każde czasy. Co najbardziej przekonuje ludzi do współpracy z wami? 

Jakość produktów i ich atrakcyjne ceny. To jest podstawowa wartość, która łączy wszystkie produkty z portfolio Sweet Gallery i wyróżnia nas na tle konkurencji. Dotyczy to zarówno oferty kierowanej bezpośrednio do klientów, którzy rozpoznają i chętnie kupują nasze produkty, jak i gotowego konceptu biznesowego, przynoszącego szybkie zyski. Co ciekawe, często zdarza się, że klienci, zmotywowani kolejkami przy naszych punktach i ciekawą ofertą produktową stają się naszymi franczyzobiorcami. To co nas wyróżnia, jednocześnie doskonale wpisuje się w obecną sytuację gospodarczą, która wymaga oszczędności. Skutki kryzysu zaczynają być odczuwalne, rośnie strach o przyszłość i bezpieczeństwo finansowe. Nadchodzą nowe czasy, do których świetnie pasujemy. Wartość produktu będzie teraz wyznaczała jakość i cena. Nasz produkt spełnia najwyższe kryteria.

Czy dużo jest obecnie zgłoszeń w sprawie współpracy franczyzowej?

Do Sweet Gallery zgłaszają się dwie grupy potencjalnych franczyzobiorców. Są to osoby, które obawiają się o pracę, stracili ją lub otrzymują niższe wynagrodzenie i szukają poduszki finansowej, która zabezpieczy i zwiększy ich dochody. Drugą grupą są firmy z różnych branż. W tym roku mamy bardzo dużo zapytań od właścicieli hoteli i pensjonatów, którym spadły obroty i szukają sposobu na uzupełnienie deficytu w budżecie. Od początku maja 2020 roku Sweet Gallery otrzymuje największą liczbę zapytań dotyczących współpracy franczyzowej w całej historii firmy. Według nas to najlepsze potwierdzenie odporności konceptów Sweet Gallery na kryzys. Jestem przekonany, że nasza strategia rozwoju wytyczona w 2013 roku, nie tylko chroni nas w obecnej sytuacji, ale również mocno przyspieszy rozwój całej firmy. 

Na czym polega współpraca franczyzowa? Co otrzymuje od was franczyzobiorca i co wy od niego wymagacie?

Koncepty biznesowe firmy Sweet Gallery opierają się na prostych zasadach, dzięki którym łatwo połączyć je z inną aktywnością zawodową. Oferujemy biznes „pod klucz”. Franczyzobiorca nie ponosi kosztów adaptacji lokalu do standardów sieci, jak w przypadku restauracji stacjonarnych. Wszystkie punkty dopasowane są do konkretnego konceptu, a więc posiadają grill oraz chłodnie do przechowywania produktów mięsnych i warzyw w przypadku Bafra Kebab, chłodnie do lodów w punktach SiGelato, maszynę do produkcji lodów świderków w Lodolandii oraz piec do kołaczy w punktach Kołacz na Okrągło. 

Punkty wyposażone są również w kamery i kasoterminale, które pozwalają zdalnie kontrolować biznes. Dzięki temu franczyzobiorca widzi pierwszą i ostatnią transakcję danego dnia, aktualny stan kasy, liczbę obsłużonych klientów itd.. Po naszej stronie znajduje się również pozyskanie lokalizacji – w parkach, osiedlach oraz w centrach i galeriach handlowych. Negocjujemy ceny najmu i załatwiamy inne formalności, a następnie pod wskazany adres dostarczamy gotowy punkt sprzedaży. W tej chwili na terenie firmy stoi kilkadziesiąt przyczep gastronomicznych gotowych do pracy. Proces przygotowania do biznesu, czyli od pierwszego spotkania rekrutacyjnego do otwarcia punktu, trwa dwa tygodnie. Franczyzobiorca niemal od razu zaczyna zarabiać. 

Czy w okresie kwarantanny pozyskaliście nowych franczyzobiorców? 

Tak. W okresie ścisłej kwarantanny dołączyła  do nas grupa nowych franczyzobiorców, którzy rozpoczęli działalność, gdy tylko zaświeciło słońce. Wykorzystaliśmy okres, gdy ludzie pracowali w domach i mieli czas na myślenie o przyszłości. Nasz zespół codziennie prowadził rozmowy online z potencjalnymi franczyzobiorcami. Stworzyliśmy system, który umożliwia wirtualne spacery po naszych punktach sprzedaży, dzięki czemu nasi rozmówcy mogli je szczegółowo obejrzeć. Wiele osób zdecydowało się wtedy na współpracę, odbyło szkolenia online i teraz prowadzą już swoje punkty. W maju firma wróciła do spotkań bezpośrednich w swojej siedzibie, zachowując wszelkie standardy bezpieczeństwa. 

Jak przebiega proces rekrutacji?

Pojedyncze spotkania rekrutacyjne trwają 2-3 godziny. Jest to czas na zapoznanie się z naszą firmą, modelami biznesowymi, obejrzenie poszczególnych konceptów, zapoznanie się z biznesplanem i zasadami współpracy franczyzowej. Firma udostępnia kandydatom wzór umowy, żeby w domu mogli ją samodzielnie przeanalizować. Zależy nam, by decyzja o przystąpieniu do naszych sieci była świadoma. Franczyzobiorcy muszą być pewni, że chcą z nami współpracować i prowadzić swój biznes. Decyzja zapada po kilku dniach i najczęściej jest pozytywna. Następnym etapem są szkolenia z wiedzy teoretycznej i praktycznej. Posiadamy młody dynamiczny zespół szkoleniowców, dedykowany każdej naszej marce. Nasi szkoleniowcy mają duże kompetencje i szerokie doświadczenie praktyczne. Przekazujemy wiedzę teoretyczną, która obejmuje m.in. zagadnienia związane z rejestracją działalności, zatrudnieniem i zarządzaniem pracownikami oraz wszelkimi aspektami formalnymi, jak optymalizacja i kontrola sprzedaży. Praktyczne szkolenie dotyczy obsługi klientów, przygotowania dań, obsługi kas, kierowania personelem itd. Szkolenia odbywają się w centrali firmy w Warszawie i w punktach sprzedaży. Ponadto partnerzy otrzymują m.in. podręcznik operacyjny, filmy instruktażowe i procedury postępowania dla pracowników punktu. W trakcie działalności partnerzy mają dedykowanego opiekuna handlowego oraz dział obsługi klienta, który wspiera ich każdego dnia. 

Jakie wsparcie oferujecie partnerom?

Zapewniamy kompleksowe zaopatrzenie do wszystkich punktów na terenie całej Polski. Gwarantujemy również serwis, dostępny przez 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, który reaguje w razie jakiejkolwiek nagłej sytuacji. Zadaniem franczyzobiorcy jest wyłącznie dbanie o sprzedaż i właściwą obsługę klientów. Model biznesowy jest tak uproszczony, że ten biznes można łączyć z inną aktywnością zawodową. Większość naszych franczyzobiorców posiada kilka punktów w różnych lokalizacjach. Wśród nich są również osoby, które oprócz biznesu pracują na etacie.

Ile wynosi koszt inwestycji?

Koszt inwestycji w pojedynczy punkt wynosi od 94,9 tys. zł, ale aby dołączyć do sieci wystarczy wkład własny od 10 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana. Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty, co jest szczególnie ważne na początku działalności. Inwestycja zwraca się średnio już w drugim sezonie. W okresie letnim przy dobrej pogodzie nasze punkty miesięcznie generują 30 tys. zł, a niektóre nawet 50 tys. zł. Myślę, że w tym sezonie może być jeszcze lepiej. 

Jakie plany na ten rok?

Planujemy w tym roku otworzyć w Polsce ok. 150 nowych punktów. Jeśli chodzi o za granicę, to najszybszy rozwój nastąpi w Niemczech, gdzie pojawi się 50 kolejnych punktów. Co roku planujemy rozszerzać naszą sieć o jeden kraj. W tym roku jest to Rumunia. Sieć wszystkich marek liczy 650 punktów. Firma obecnie zajmuje 15 proc. polskiego rynku w segmencie street food.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł