Zdrowe jedzenie z okienka

Biznes zgodny z przekonaniami
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Magdalena Depa-Muniak jest z wykształcenia dietetykiem. Po studiach mniej więcej przez 1,5 roku pracowała na etacie. Ale cały czas intensywnie myślała o tym, aby przejść na swoje. 
Zdobyłam 40 tys. zł unijnej dotacji i dzięki temu w 2011 roku stworzyłam firmę Apetyt na Zdrowie i otworzyłam własny gabinet dietetyczny, w Tarnowie – opowiada Magdalena Depa-Muniak. Przygotowywała dla pacjentów indywidualne plany żywieniowe. Wkrótce otworzyła kolejny gabinet, tym razem w Dębicy.
Klienci byli zadowoleni, bo przepisy były nieskomplikowane, łatwe w przygotowaniu, dieta nie wymagała też żadnych suplementów – mówi Magdalena Depa-Muniak. – Jednak mimo wszystko trzeba było poświęcić czas na przygotowanie jadłospisu. A wiadomo, że dziś ludzie mają tego czasu coraz mniej. Klienci niejednokrotnie mówili, że fajnie byłoby, gdyby ktoś im te posiłki przywoził gotowe. 

Tak w 2014 roku narodził się pomysł uruchomienia cateringu dietetycznego. Okazało się, że rzeczywiście w Tarnowie i okolicach było zapotrzebowanie na takie usługi. A po kilku następnych latach działalności Magdalena Depa-Muniak wraz z mężem zauważyli kolejną lukę na rynku. 
Są osoby, które chcą jeść zdrowo, ale nie mają potrzeby zamawiania stałego cateringu dietetycznego. Chcą przyjść do restauracji na zdrowy obiad, móc zabrać też coś na szybko do domu czy do pracy, zamówić coś zupełnie spontanicznie – tłumaczy nasza rozmówczyni. 
Tak narodził się pomysł na DIETdrive. 

Dieta z okienka

DIETdrive to fit-restauracja, w której można zjeść posiłek na miejscu, połączona z usługą drive, czyli możliwością odebrania zamówionego posiłku z samochodu, przez okienko podawcze, jak w znanych sieciach fastfoodowych. 
Miałam wtedy kilkumiesięczne dziecko, z którym często jeździłam samochodem. Zdarzało się, że byłam głodna, a nie chciałam się zatrzymywać w żadnym lokalu, bo dziecko akurat spało. Przyszło mi do głowy, że taki zdrowy drive byłby świetnym rozwiązaniem – uśmiecha się Magdalena Depa-Muniak. – W Polsce jako pierwsi wprowadziliśmy taką usługę. 
Koncept ruszył w styczniu 2019 roku w Tarnowie. Zdrowy drive działa inaczej niż fast foody. 
U nas jedzenie jest nie tylko zdrowe, ale też świeże. Nie leży w podgrzewaczach, tylko jest przygotowywane na bieżąco – wyjaśnia właścicielka DIETdrive. – Dlatego aby klient nie musiał zbyt długo czekać na realizację zamówienia, opracowaliśmy system zamówień on-line. 

Klient zamawia posiłek za pośrednictwem internetu, podając preferowaną godzinę odbioru i dokonując opłaty. Dzięki temu przyjeżdża „na gotowe”. Oczywiście, jest też opcja złożenia zamówienia na miejscu, ale wtedy trzeba liczyć się z koniecznością oczekiwania na realizację, maksymalnie do 20 minut. W panelu klienta jest również możliwość zaznaczenia indywidualnych preferencji, czyli że np. chcemy posiłki bezglutenowe, bez papryki itd. System będzie nam wówczas podpowiadał, co z dzisiejszego menu odpowiada naszym oczekiwaniom. Można także wybrać kaloryczność dania. Zamówienia można składać też telefonicznie. 
Nasz pomysł świetnie przyjął się na rynku – mówi Magdalena Depa-Muniak. – Przychodzą do nas na śniadania i obiady nie tylko osoby spieszące się do pracy i z pracy, ale też całe rodziny. Mniej więcej połowa zamówień to posiłki jedzone na miejscu, a druga połowa jest realizowana w usłudze drive. 

Franczyza na parterze

DIETdrive wystartował niedawno z franczyzą. Koncept szuka licencjobiorców w miastach liczących przynajmniej 50 tys. mieszkańców. 
Niektóre mniejsze rynki są jeszcze dziewicze, jeśli chodzi o ofertę zdrowego żywienia – podkreśla Magdalena Depa-Muniak. – A świadomość żywieniowa Polaków bardzo szybko rośnie. 

Lokalizacji trzeba szukać w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Przede wszystkim jednak trzeba zwrócić uwagę na fakt, czy jest możliwość zorganizowania wjazdu i wyjazdu z działki, na której znajdzie się restauracja. Nie musi to być wolnostojący budynek, ale lokal na pewno powinien mieścić się na parterze, aby kierowca mógł podjechać do okienka podawczego ze swojej lewej strony i wygodnie odebrać posiłek. 
Restauracja nie musi być w centrum miasta. Nasz lokal w Tarnowie jest poza centrum, nie przy głównej ulicy, ale za to w sąsiedztwie supermarketu, domów jednorodzinnych i zabudowy wielorodzinnej – wyjaśnia franczyzodawczyni DIETdrive. – Z naszych obserwacji wynika, że obsługujemy klientów w promieniu 10-15 minut jazdy samochodem. Ważne, aby w okolicy było dużo ludzi młodych, aktywnych zawodowo. 
Jeśli jednak nie uda się znaleźć lokalu z możliwością przygotowania okienka drive thru, wcale nie wyklucza to otwarcia restauracji. 
Zamówienia w opcji take away obsługa będzie po prostu wynosić kierowcom na zewnątrz, o wskazanej godzinie – zapewnia Magdalena Depa-Muniak. – Będziemy wspierać naszych franczyzobiorców w poszukiwaniach odpowiedniego miejsca na restaurację. 
Lokal powinien mieć minimum 80 m2, z czego połowa przeznaczona jest na salę konsumpcyjną, druga na zaplecze gastronomiczne, kuchnię, magazyny. 
Nie korzystamy z półproduktów, więc potrzebujemy większej powierzchni magazynowej. Oddzielnie muszą być przechowywane np. warzywa, jaja, mięso – wyjaśnia Magdalena Depa-Muniak. – Podpowiadamy, jak zrobić projekt technologiczny dla konkretnej lokalizacji. 

Najpierw wydatki...

Franczyzodawca szacuje, że na przygotowanie restauracji trzeba przeznaczyć ok. 200 tys. zł netto. Ta kwota dotyczy jednak lokali po działającej już wcześniej gastronomii, niewymagających gruntownego remontu. 
Dla każdej lokalizacji przygotujemy model finansowy zawierający koszty inwestycji, bieżącego funkcjonowania oraz możliwe do osiągnięcia przychody – zapewnia franczyzodawczyni. 
Ważniejsze sprzęty, które muszą znaleźć się w kuchni, to m.in.: piec konwekcyjno-parowy, kuchnia gazowa, zgrzewarka do pakowania posiłków, szafy chłodnicze. 
Natomiast co do wykończenia wnętrz, to chcemy, aby wszystkie restauracje były zaaranżowane według jednej koncepcji. Damy licencjobiorcom wykaz niezbędnych do tego materiałów, dostarczymy też np. reklamy zewnętrzne, menu na stoliki i menu board – mówi Magdalena Depa-Muniak. 

Jeśli chodzi o zatrudnienie, na początek należy przewidzieć 4,5 etatu. Na jednej zmianie pracują trzy osoby – dwie w kuchni, jedna przy obsłudze klientów. 
Dobrze byłoby, aby osoba obsługująca klientów miała wiedzę z zakresu dietetyki – radzi Magdalena Depa-Muniak. – Pracownikom franczyzobiorcy zapewniamy szkolenia, które mogą odbywać się albo w naszej restauracji w Tarnowie, albo na miejscu w lokalu franczyzobiorcy, przed otwarciem. W trakcie szkoleń przede wszystkim kucharze i osoby zarządzające lokalem poznają receptury i proces przygotowywania dietetycznych posiłków. 

...później zyski

W podstawowym menu DIETdrive jest 45 pozycji, jeśli chodzi o posiłki oraz 20 rodzajów napojów. Oferta dzieli się na śniadaniową (wydawaną w godzinach 7-12) oraz obiadową (w godzinach 12-18). Przez cały dzień dostępne są sałatki i fit-desery. Codziennie jest też inne danie dnia, w stałej cenie. Cztery razy w roku przygotowywane są dodatkowe oferty sezonowe, a dwa razy w roku świąteczne. 
Organizujemy również w lokalu różne imprezy, typu komunie, chrzciny, opierając się wyłącznie na zdrowym menu – dodaje Magdalena Depa-Muniak. – Jeśli chodzi o sezon komunijny, to kalendarz mamy wypełniony już na dwa lata w przód. Okazjonalny catering z restauracji można też zamówić na imprezy domowe albo na święta. 
Franczyzodawca podkreśla, że szczególny nacisk kładzie na jakość produktów, używanych w restauracji. 
Mamy wyselekcjonowanych sprawdzone źródła dostaw, z których mogą skorzystać też nasi licencjobiorcy – mówi Magdalena Depa-Muniak. – W produkty świeże, takie jak warzywa czy owoce, restauracje franczyzowe będą zaopatrywać się lokalnie, ale też muszą znaleźć dostawców, którzy spełnią nasze standardy co do jakości.  

Na trzy miesiące przed otwarciem nowej restauracji licencjodawca planuje uruchomienie kampanii marketingowej na lokalnym rynku. 
To zapewnia rentowność nowego miejsca od samego początku działalności – przekonuje franczyzobiorczyni.
Kandydat na franczyzobiorcę DIETdrive nie musi być dietetykiem, ale musi być przekonany do tego, że zdrowy styl życia ma sens – w końcu sam będzie wizytówką swojego biznesu. Doświadczenie w gastronomii nie jest obowiązkowe, ale na pewno będzie atutem. 
W ten biznes, jak zresztą w każdy inny, trzeba się angażować – podkreśla Magdalena Depa-Muniak. – Jeśli franczyzobiorca jednak nie będzie chciał czy mógł robić tego osobiście, to powinien wskazać osobę odpowiedzialną za zarządzanie restauracją. 

Jednorazowa opłata za przystąpienie do konceptu wynosi 40 tys. zł netto. Miesięczna opłata franczyzowa to 4 proc. od obrotu, a marketingowa 1 proc

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł